Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF Nikkor 28 mm 1:2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Warpfuz

Ny medlem
Hej, jag hittade ett äldre objektiv hemma i hyllan som min far använt före mig, ett AF Nikkor 28mm 1:2.8. Testade det med min D40, och måste säga att jag tyckte mycket om det. AF funkade givetvis inte. Men hur vanligt är detta objektiv? Finns det något jag borde känna till om det? Jag har haft funderingar på att skaffa ett 50mm med f/1.8, vad är skillnaderna?

Hej, jag hittade ett äldre objektiv hemma i hyllan som min far använt före mig, ett AF Nikkor 28mm 1:2.8. Testade det med min D40, och måste säga att jag tyckte mycket om det. AF funkade givetvis inte. Men hur vanligt är detta objektiv? Finns det något jag borde känna till om det? Jag har haft funderingar på att skaffa ett 50mm med f/1.8, vad är skillnaderna?

Jag är mycket nöjd med det objektivet också, på min D700 får jag dessutom AF på det. Det endaste du bör vet är att du skall sätta bländaren på 22 för att det skall fungera på din kamera.

/Karl

Det är ett objektiv som funnits i olika versioner sedan stenåldern ungefär ;-)
Det finns nytt idag också och heter AF-D 28/2.8 nu för tiden. En klassiker som alltid har varit bra. Till och från mycket bra till och med..

Jag är mycket nöjd med det objektivet också, på min D700 får jag dessutom AF på det. Det endaste du bör vet är att du skall sätta bländaren på 22 för att det skall fungera på din kamera.

Aha. Jo, det är väl D40/60 som skiljer sig lite där? Tänkte köpt ett 50mm 1.4 av en vän, men visade sig att AF inte skulle fungera på min (hon hade en D50). Gjorde de 40/60 annorlunda av något speciellt skäl?

Jo, att det skulle stå på 22 sa kameran till om. Tack ändå.

Aha. Jo, det är väl D40/60 som skiljer sig lite där? Tänkte köpt ett 50mm 1.4 av en vän, men visade sig att AF inte skulle fungera på min (hon hade en D50). Gjorde de 40/60 annorlunda av något speciellt skäl?

Jo, att det skulle stå på 22 sa kameran till om. Tack ändå.

AF-S objektiven har inbygd AF-motor, AF-objektiven kräver att kameran har en motor och den finns inte i D40/60 och D3000/5000. Det finns nog tre anledningar till att motorn inte finns i dom nämnda modellerna och det är nog kostnad, vikt och storlek.

Om du tittar på objektiv vid kamerafästen och samtidigt vrider på fokuseringsringen kommer du se att en skruv snurrar, om du sedan tittar på din kamera kommer du se att motsvarande "skruvmejsel" saknas. På kameror med motor finns den där.

/Karl

AF-S objektiven har inbygd AF-motor, AF-objektiven kräver att kameran har en motor och den finns inte i D40/60 och D3000/5000. Det finns nog tre anledningar till att motorn inte finns i dom nämnda modellerna och det är nog kostnad, vikt och storlek.

Om du tittar på objektiv vid kamerafästen och samtidigt vrider på fokuseringsringen kommer du se att en skruv snurrar, om du sedan tittar på din kamera kommer du se att motsvarande "skruvmejsel" saknas. På kameror med motor finns den där.

Aha, tack för informationen. Kollade på objektivet, var som du sa, en liten skålad spårskruv som snurrade. Det borde alltså innebära att AF-S-objektiv inte går att använda alls med en kamera som har motorn inbyggd?

Tack för svaren!

Aha, tack för informationen. Kollade på objektivet, var som du sa, en liten skålad spårskruv som snurrade. Det borde alltså innebära att AF-S-objektiv inte går att använda alls med en kamera som har motorn inbyggd?

Tack för svaren!

AF-S objektiven funkar mycket bra på de hus med inbyggd AF-motor.

Henrik

Tack för svaren!

Om du tittar på AF-S objektiven så ser du att det är en grop där fokusskruven sitter på ett AF-objektiv.
AF-S-objektiv fungerar sålunda på alla Nikons DSLR-kameror och på en antal analoga också för den delen.

/Karl

Har en likadan som du fast använder den på min D80 så AF´n funkar. Använt den idag för gatufoto i NYC, den är inte superskarp men den duger.

Nä det stämmer inte.
Varken 601AF eller 801/801S funkar med AFS, F90 vet jag inte.
Och de kom, såvitt jag kommer ihåg rätt, efter F4 & före F5.

Har kört afs-gluggar på min f4 utan problem. även g men då blir det ju lite struligt med bländaren eftersom den inte går att ställa från kameran så man får ställa in via tidsratten.

Nä det stämmer inte.

Det låter bestickande, men är det inte.

Det finns gott om belägg att planerade, framtida funktioner har implementerats på Nikons kamerahus "i god tid". Det är ju också gott om belägg att Nikon skalat av funktionalitet neråt i modellserierna. Så att F4 kan ha förmåga som F801 saknat är inte orimligt.

Det enklaste (och kanske enda sättet att vara säker) är då att prova.

Det låter bestickande, men är det inte.

Det finns gott om belägg att planerade, framtida funktioner har implementerats på Nikons kamerahus "i god tid". Det är ju också gott om belägg att Nikon skalat av funktionalitet neråt i modellserierna. Så att F4 kan ha förmåga som F801 saknat är inte orimligt.

Det enklaste (och kanske enda sättet att vara säker) är då att prova.
Jag har inte påstått att F4 inte kan använda AFS.
Det jag säger är att man inte kan skriva från F4 OCH framåt. För det är inte sant.

Det är bara att leta i manualerna.
801s nämner inte ens AFS.

Det jag säger är att man inte kan skriva från F4 OCH framåt. För det är inte sant.

Det är bara att leta i manualerna.
801s nämner inte ens AFS.

Nej det är inte bara att titta i manualerna - var tvungen att dubbelkolla - afs nämns naturligtvis inte heller i f4-manualen... så det säkraste sättet är helt enkelt att prova alt se om informationen finns på mir.
förmodar att det hänger på hur många objektivkontakter som finns i resp kamerahus

Det jag säger är att man inte kan skriva från F4 OCH framåt

Det skrev du kanske, det gick att förstå litet mer allmänt, tyckte jag.

Men AF-S fungerar inte på en 801, det kan jag gärna hålla med om. Sedan har Nikon (det gäller framförallt objektiv och blixtar) varit förutseende med sina kameror, det är mer än en modell som fungerar med funktioner som "inte fanns" då den presenterades.

Nä det stämmer inte.

Jag äger en F4 som funkar helt utmärkt med AF-s objektiv, men det är helt korrekt att 801 & 601 inte funkar med AF-S. (har haft/har sådana oxo)

Det är skillnad på pro-hus och vanliga konsument-hus, jag syftade på pro-husen. Det är hur som helst inte heller rätt att skriva från F5:an. Vilket var hela grejen med mitt inlägg

ANNONS
Götaplatsens Foto