Annons

AF-On

Produkter
(logga in för att koppla)

alstersjo

Aktiv medlem
Hej
Nu måste jag fråga, jag har flera gånger läst hur bra det är med AF-on knapp, hur viktig den är osv. Men till vad? Varför är den bättre än att använda avtryckaren för att fokusera?
//Henrik

Hej
Nu måste jag fråga, jag har flera gånger läst hur bra det är med AF-on knapp, hur viktig den är osv. Men till vad? Varför är den bättre än att använda avtryckaren för att fokusera?
//Henrik

Torde vara en smaksak. Personligen föredrar jag att använda avtrycket för att styra autofokusen.

Man får mycket mer kontroll på när den ska fokusera o när den inte ska fokusera. Har man den på avtryckaren så tvingas man fokusera varje gång man tar en bild, vilket kanske inte är så bra jämt.

Största fördelen för mig är att jag kan köra på kontinuerlig autofokus (AF-C) oavsett om motivet står still eller rör sig.

- Autofokus på AF-knappen
- Autofokus avstängt på avtryckaren
- AF-väljaren i AF-C läge (kontinuerlig AF)

Med detta får du tillgång till alla fokusfunktioner på en gång:
- Kontinuerlig autofokus så länge du håller in AF-knappen
- Singel-AF om du bara duttar till på AF-knappen
- Manuell fokus när du inte trycker på AF-knappen

Dessutom förändras inte fokus när du väl släppt AF-knappen, d.v.s. du kan förinställa fokus där du vill ha det och sen ta bilden när du vill, utan att kameran föröker fokusera om.

Exakt som Rober (Erro) skriver gör jag också. Det tar ett tag att vänja sig vid det men det är fullständigt överlägset till allt tycker jag numera. Det finns inget som funkar bättre med att ha fokus på avtryckaren.

Enda problemet är att man måste förklara när man lånar ut kameran till någon som är ovan ;-)

Jo, jag har redan börjat

använda det så :)
Jag kan klart se poängen, framförallt med att kunna trycka av utan att ändra fokus!

Jag började att använda AF-On på min 40D men då greppet saknade AF-On fick man ingen AF när man hade kameran vertikalt. Och att byta inställning varje gång jag ville ta vertikalt blev för jobbigt .
Eller missade jag något?

Jag började att använda AF-On på min 40D men då greppet saknade AF-On fick man ingen AF när man hade kameran vertikalt. Och att byta inställning varje gång jag ville ta vertikalt blev för jobbigt .
Eller missade jag något?
Tyvärr är det nog så illa. Eller du kan ju alltid använda AF-ON, men du kan nog inte aktivera AF på avtryckaren på greppet men inte på huset.

- Autofokus på AF-knappen
- Autofokus avstängt på avtryckaren
- AF-väljaren i AF-C läge (kontinuerlig AF)

Med detta får du tillgång till alla fokusfunktioner på en gång:
- Kontinuerlig autofokus så länge du håller in AF-knappen
- Singel-AF om du bara duttar till på AF-knappen
- Manuell fokus när du inte trycker på AF-knappen

Dessutom förändras inte fokus när du väl släppt AF-knappen, d.v.s. du kan förinställa fokus där du vill ha det och sen ta bilden när du vill, utan att kameran föröker fokusera om.

Går detta att göra på 40d ? Hittar inte vart man stänger av autofokus på avtryckaren i menyn.

/MAgnus

Går detta att göra på 40d ? Hittar inte vart man stänger av autofokus på avtryckaren i menyn.

/MAgnus

Menar du en Canon 40D eller en Nikon D40?

Har du en Canon skulle jag tipsa om att skriva i Canon-avdelningen istället, har du en Nikon D40 ska inställningen heta något liknande "AF-aktivering on - off" om den finns. Jag kan inte D40 något vidare.

Vr?

Men är det inte så att VR-funktionen (för de objektiv som har det) INTE funkar med AF-ON på ex. D7000 när man "gör om" AE-L-knappen till AF-ON?

Eller missade jag något?

Du kan placera AF-ON-funktionerna på *-knappen istället.

Men är det inte så att VR-funktionen (för de objektiv som har det) INTE funkar med AF-ON på ex. D7000 när man "gör om" AE-L-knappen till AF-ON?

Nej men det kan verka så. VR startar inte när man fokuserar med AF-ON, men precis som annars startar det när man trycker ned avtryckaren halvvägs.

ANNONS
Götaplatsens Foto