Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AF-On
- Trådstartare alstersjo
- Start datum
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Hej
Nu måste jag fråga, jag har flera gånger läst hur bra det är med AF-on knapp, hur viktig den är osv. Men till vad? Varför är den bättre än att använda avtryckaren för att fokusera?
//Henrik
Torde vara en smaksak. Personligen föredrar jag att använda avtrycket för att styra autofokusen.
erro.se
Aktiv medlem
- Autofokus på AF-knappen
- Autofokus avstängt på avtryckaren
- AF-väljaren i AF-C läge (kontinuerlig AF)
Med detta får du tillgång till alla fokusfunktioner på en gång:
- Kontinuerlig autofokus så länge du håller in AF-knappen
- Singel-AF om du bara duttar till på AF-knappen
- Manuell fokus när du inte trycker på AF-knappen
Dessutom förändras inte fokus när du väl släppt AF-knappen, d.v.s. du kan förinställa fokus där du vill ha det och sen ta bilden när du vill, utan att kameran föröker fokusera om.
Dessutom förändras inte fokus när du väl släppt AF-knappen, d.v.s. du kan förinställa fokus där du vill ha det och sen ta bilden när du vill, utan att kameran föröker fokusera om.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Också tvärtom
Jag kör tvärtom. Har AF-onknappen inställd så att den låser AF (och tillåter MF) när jag har den intryckt. Jag får då också samma funktioner som beskrevs ovan. Det är nog en vanesak hur man vill ha det.
Där var en förklaring så jag hänger med.
Tackar så mycket!
Jag kör tvärtom. Har AF-onknappen inställd så att den låser AF (och tillåter MF) när jag har den intryckt. Jag får då också samma funktioner som beskrevs ovan. Det är nog en vanesak hur man vill ha det.
Helmetrock
Aktiv medlem
Exakt som Rober (Erro) skriver gör jag också. Det tar ett tag att vänja sig vid det men det är fullständigt överlägset till allt tycker jag numera. Det finns inget som funkar bättre med att ha fokus på avtryckaren.
Enda problemet är att man måste förklara när man lånar ut kameran till någon som är ovan ;-)
Enda problemet är att man måste förklara när man lånar ut kameran till någon som är ovan ;-)
Helmetrock
Aktiv medlem
Tyvärr är det nog så illa. Eller du kan ju alltid använda AF-ON, men du kan nog inte aktivera AF på avtryckaren på greppet men inte på huset.Jag började att använda AF-On på min 40D men då greppet saknade AF-On fick man ingen AF när man hade kameran vertikalt. Och att byta inställning varje gång jag ville ta vertikalt blev för jobbigt .
Eller missade jag något?
larjo
Aktiv medlem
Tyvärr är det nog så illa. Eller du kan ju alltid använda AF-ON, men du kan nog inte aktivera AF på avtryckaren på greppet men inte på huset.
Så bra! Då har jag ännu argument för varför jag köpte en 7D
magnus.tengmo
Aktiv medlem
- Autofokus på AF-knappen
Går detta att göra på 40d ? Hittar inte vart man stänger av autofokus på avtryckaren i menyn.
/MAgnus
Helmetrock
Aktiv medlem
Går detta att göra på 40d ? Hittar inte vart man stänger av autofokus på avtryckaren i menyn.
/MAgnus
Menar du en Canon 40D eller en Nikon D40?
Har du en Canon skulle jag tipsa om att skriva i Canon-avdelningen istället, har du en Nikon D40 ska inställningen heta något liknande "AF-aktivering on - off" om den finns. Jag kan inte D40 något vidare.
PMD
Aktiv medlem
Jag började att använda AF-On på min 40D men då greppet saknade AF-On fick man ingen AF när man hade kameran vertikalt. Och att byta inställning varje gång jag ville ta vertikalt blev för jobbigt .
Eller missade jag något?
Du kan placera AF-ON-funktionerna på *-knappen istället.
Helmetrock
Aktiv medlem
Men är det inte så att VR-funktionen (för de objektiv som har det) INTE funkar med AF-ON på ex. D7000 när man "gör om" AE-L-knappen till AF-ON?
Nej men det kan verka så. VR startar inte när man fokuserar med AF-ON, men precis som annars startar det när man trycker ned avtryckaren halvvägs.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Nej men det kan verka så. VR startar inte när man fokuserar med AF-ON, men precis som annars startar det när man trycker ned avtryckaren halvvägs.
Det var ju synnerligen smart. På min Canon går bildstabilisatorn igång med AF-On knappen. VIlket ju är fullständigt onödigt.
Petter ...
Mikael F
Aktiv medlem
Aha! Tack.