Annons

AGFA apx 100 och Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag skulle köpa film igår och till min stora förtret hade de slut på min favoritfilm. Jag brukar köra med T-Max 100 i vanliga fall, men den enda T-Max de hade inne var 400. 400 passade mig inte denna gång, då jag behövde en långsammare film. Dessutom hade jag bråttom, så det fanns inte tid att åka runt och leta rätt film.

Alternativet blev då att välja den enda 100-film de hade dvs Agfa apx 100. Det är en film jag aldrig har använt förut, så jag hade ingen aning om vad det var för framkallningsprocedur på den (eller hur bilderna blir för den delen).

Igår när det så var dags, så läste jag i instruktionerna på asken att den skulle framkallas i Rodinol. Jag har två olika sorters framkallare för film hemma, men ingen Rodinol.

Är det ngn som vet om det går att framkalla Agfa apx 100 i exempelvis T-Max framkallare & fix istället?

Jag har ingen lust att chansa eftersom jag inte har möjlighet att ta om bilderna om filmen blir förstörd.


/Catherine
 
Vilken tur du har att T-Max var slut! Jag blev aldrig kompis med den, tyckte allt blev grått och tråkigt, men APX och jag har en liten affär...

Jag har aldrig framkallat APX i T-Max själv men jag har sett resultatet och det var ingen vacker syn. Om T-max brukar bli grå så var den här tre resor värre. Jag rekommenderar verkligen att du köper en flaska Rodinal (ca 100kr, räcker i evighet), tar en eller två rullar till på liknande motiv och testar först. Vad du än gör skall du naturligtvis inte köra dina dunderviktiga bilder direkt utan att testa först.

Jag kör APX på ISO 100 i Rodinal 1+50 i 15 minuter, agitering första 30s, sedan 5s varje 30s.

Om du trots allt vill köra i T-Maxdev så rekommenderar The Massive DevChart 6,5min vid 20 grader 1+4.
 
-Catherine- skrev:
...Är det ngn som vet om det går att framkalla Agfa apx 100 i exempelvis T-Max framkallare & fix istället?...
Det går naturligtvis alldeles utmärkt.

Min standardkombination var tidigare (jag är digital numera) APX och Tmax-framkallaren.

Jag har inga tider för 20° utan framkallade alltid i 24°.

Om du väljer att använda Rodinal finns det en risk för att du blir besviken över det mer framträdande kornet.
APX har grövre korn än TMX och Rodinal är en ingen finkornsframkallare.
Skärpan blir dock mycket pregnant...

Titta här för mina framkallningstider.

Bildexempel på APX i Tmx.

Egentligen säger en sådan här bild ingenting, ville bara visa att det blir bilder av kombinationen.
 
Se länken i mitt inlägg ovan, The Massive DevChart.

Jag menade inte heller att APX/T-max inte fungerar, bara att jag inte har sett något lyckat resultat. APX/Rodinal är dock en kombination som många rekommenderar och som jag är mycket nöjd med.
 
Rodinal APX 100

Jag har kört med APX i all evighet och jag rekommenderar dig att framkalla din APX 100
i rodinal och spädning 1+100 och tiden 20 minuter.

Ju mer Rodinal är utspädd desto finare korn får du.Jag älskar Rodinal då den ger en "grov känsla" över bilden, typ som om man rivit negativet med fint sandpapper. Det är underbart på porträtt och situationsbilder.

En alldeles för "finkornig" bild är inte alltid bra, då ser det ut som en digitalbild som fixats i PS till svart-vitt och neat-ats :(
 
Re: Rodinal APX 100

"Skåningen" skrev:
Ju mer Rodinal är utspädd desto finare korn får du.
Jag tvivlar på att man ser någon skillnad i kornstorlek. Däremot brukar vissa hävda att en utspädd framkallare kan ge ett utökat skärpeintryck men jag tror att även detta är knappt synbart.
 
Tack för alla svar!

Jag skall nog titta in på Scandinavian Photo och lägga in en beställning på Rodinal ändå, det känns tryggast att göra det. Jag vill absolut inte riskera mina bilder.

Tack igen för att ni tig er tid att ge mig tips och råd.


/Catherine
 
Jag tvivlar på att man ser någon skillnad i kornstorlek. Däremot brukar vissa hävda att en utspädd framkallare kan ge ett utökat skärpeintryck men jag tror att även detta är knappt synbart.

Jo det är så faktiskt.Men det är helt okej att du har en annan, men felaktig åsikt.
/ NIKLAS
 
"Skåningen" skrev:
Jo det är så faktiskt.Men det är helt okej att du har en annan, men felaktig åsikt.
/ NIKLAS
Jo, det är ju omöjligt att ha en rätt och en annan åsikt än dig Niklas.
Hur stor skillnad är det då? Ser du den i mikroskop eller blundar du och har två olika grader av sandpapper under varsin hand som referens? ;-)

Utökad spädning av framkallaren ger finare korn MEN du måste kompensera för lägre kontrast genom att öka framkallningstiden som ger GRÖVRE korn.
 
Det är skillnad på att vara envis och att ha rätt :)

Men min åsikt är den rätta, det ger mindre korn. Testa själv att framkalla en film med Rodinal 1+25 och en med 1+100.

Använd dock inte sandpapper i framkallaren :)

/ Niklas

Ps. Om du har fler frågor om framkallning Mats så är du välkommen att fråga.Jag svarar gärna på dina frågor.
 
Tackar, det var snällt av dig men jag föredrar att svaren är riktiga.

Naturligtvis ! Därför som jag erbjöd dig min hjälp. Jag är en vänlig själ, som gärna hjälper de som inte själva har kunskapen eller erfarenheten inom detta område.

/ NIKLAS
 
Re: Re: Rodinal APX 100

matnyttige skrev:
Jag tvivlar på att man ser någon skillnad i kornstorlek. Däremot brukar vissa hävda att en utspädd framkallare kan ge ett utökat skärpeintryck men jag tror att även detta är knappt synbart.

I Rodinal så är det faktiskt verkligen skillnad när man späder ut den. Speciellt på APX100.
 
Re: Re: Re: Rodinal APX 100

Jamas skrev:
I Rodinal så är det faktiskt verkligen skillnad när man späder ut den. Speciellt på APX100.
Jo, men hur vet du att du uppnått samma kontrast/beta värde? Späder du ut framkallaren så måste du ju öka framkallningen.
Samma sak om man förkortar framkallningstiden, - mindre korn men mindre kontrast.
 
"Skåningen" skrev:
Naturligtvis ! Därför som jag erbjöd dig min hjälp. Jag är en vänlig själ, som gärna hjälper de som inte själva har kunskapen eller erfarenheten inom detta område.

/ NIKLAS
Jo, jag har nog inte lika bra erfarenhet som dig. Har själv bara använt följande filmer, Kodak T-Max 100, T-Max 400, T-Max 3200, Plus-X, Tri-X, Technical-Pan,T-Max400CN, HighSpeed Infrared. Ilford PanF, Delta 100, Delta 400, Delta 3200,SFX200, XP2, Agfa APX 25, APX 100, Efke, Maco mfl och en hel del olika framkallare.
Som standard kör jag mellanformat APX 100 i Rodinal.

Jag har dock inte gjort några egna mätningar eller tester men läst en hel del om sensiometri, hydrokinon och om folk som vet allt. Men det kan nog vara så att herr Wibom har mycket att lära mig. (Frågan är nog om det är något av värde).

Det är ju ganska komiskt att en sådan expert som herr Wibom brukar titt som tätt fråga i forumet efter framkallningstider.
 
Senast ändrad:
Det är ju ganska komiskt att en sådan expert som herr Wibom brukar titt som tätt fråga i forumet efter framkallningstider.


Ja det måste vara lika komiskt som den gången du kontaktade mig för att fråga om publicering av bilder, då du inte kunde någonting om det området och en modell skulle stämma dig för olovlig publicering. Och jag hjälpte dig (GRATIS).

Nåväl, jag står fast vid min åsikt och fakta om spädning och korn.

Men vi kanske borde enas om att vi inte kan enas ?

Niklas
www.niklaswibom.com
 
"Skåningen" skrev:
Ja det måste vara lika komiskt som den gången du kontaktade mig för att fråga om publicering av bilder, då du inte kunde någonting om det området och en modell skulle stämma dig för olovlig publicering. Och jag hjälpte dig (GRATIS).

Nåväl, jag står fast vid min åsikt och fakta om spädning och korn.

Men vi kanske borde enas om att vi inte kan enas ?

Niklas
www.niklaswibom.com
Nej, det tycker jag inte är lika komiskt och det passar överhuvud taget inte in här. Det komiska är att du i denna tråden utgör dig för att vara expert med lång erfarenhet som vi "okunniga" kan komma till för att fråga hur det ligger till. Då är det ganska komiskt att "experten" låter som en nybörjare några månader innan.

Tycker det är ganska oppasande att du tar upp den saken. Jag var och är tacksam för din hjälp då (även om jag klarat mig utan den, trots min ringa kunskap om Svea rikes lagar i den frågan). Men det innebär ju inte att man inte ska kunna argumentera mot dig i en diskussion här i forumet.


Skulle dock vara intressant att veta vilka tider du hade i dina jämförelse mellan 1:25 och 1:100 spädning.

//Mats. -Inte mycket till envis skåning.
 
När det gäller sk. "snabbframkallare" som Rodinal, Microphen och HC110 så börjar dom arbeta på ytan av filmen och arbetar sig neråt. Används de koncentrerat kan man inte avbryta framkallningen utan filmen måste mer eller mindre utframkallas. Dessa framkallare utnyttjar känsligheten på filmen fullt ut och ger relativt grovt korn. Utspädda fungerar de som "utjämningsframkallare", dvs att de ger en mera jämn kontrast. Utjämningsframkallare arbetar fullt ut med skuggpartierna men mindre med högdagrarna. D-76 är en utjämnande framkallare. När det gäller "finkornsframkallare" så innehåller de mycket natriumsulfit som är silverlösande och ger därför finare korn. De utnyttjar inte filmens hela känslighet utan man brukar få överexponera något. De arbetar i hela skiktet samtidigt och man kan därför avbryta framkallningen med gott resultat. Om en finkornsframkallare spädes ger den grövre korn med bättre konturskärpa. Perceptol och Microdol-X är exempel på finkornsframkallare.

Om snabbframkallare ger kornförändring vid spädning vet jag inte. Utjämningsframkallare ger däremot ingen kornförändring vid spädning vad jag själv kunnat förstå. Kornstorleken tror jag påverkas mest av framkallningstid, stoppbadskoncentration, sköljtemperatur m.fl andra faktorer.
 
Re: Re: Rodinal APX 100

matnyttige skrev:
Jag tvivlar på att man ser någon skillnad i kornstorlek. Däremot brukar vissa hävda att en utspädd framkallare kan ge ett utökat skärpeintryck men jag tror att även detta är knappt synbart.

Mats, jag tror att utspädning -> utökat skärpeintryck gäller framkallare med "sodium sulphite" (D76, ID11, Microphen, Xtol, "solvent" framkallare).

Tydligen naggar sodium sulphite på kanterna och gör att det blir mer "mush", "fin kornigt" men lite mjukare runt kanterna och skärpan minskas. När man späder ut det till 1:1 eller mer (jag tror inte mer gör något synbar skillnad, men i teori) ... nåväl, när man späder ut det 1:1, det man gör är att minska mängden sodium sulphite och dämpar dess verkan.

Rodinal har inte sodium sulphite. Som du, tror jag knappast det spelar någon roll för korn. Jag har använt Rodinal i 35 år och har aldrig märkt något.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto