Annons

AGFA apx 100 och Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta att jag kapar tråden lite...
..men Rodinal som verkligen och tveklöst är min favoritframkallare tillverkas ju som bekant av AGFA.

För det första:
AGFA sålde ju - om jag inte missminner mig - ut sin fotodel för en tid sedan.
Kommer Rodinal att finnas kvar under överskådlig framtid?

För det andra:
Finns det någon här som använder Rodinal i roterande tankframkallare för bladfilm?
 
Johan Okker skrev:

För det första:
AGFA sålde ju - om jag inte missminner mig - ut sin fotodel för en tid sedan.
Kommer Rodinal att finnas kvar under överskådlig framtid?

Rent pappersskyffleri, det blev bara ett eget företag istället för att ägas av "stor-agfa".

Jo, Rodinal försvinner nog ingenstans på ett tag, och när det verkar som om att det ska göra det, så köp hem dig ett rejält lager. Det håller nämligen ungefär förevigt.
Läste på APUG om en person som hade framkallat en rulle i över 50 år gammalt Rodinal, enda skillnaden var att den hade blivit mer koncentrerad.

/Henri
 
Om vi återgår till trådens ursprungliga ämne, nämligen APX100, så vill jag minnas att Agfa skulle sluta tillverka denna i mellanformat. Är det någon som har någon information om när detta sker/skedde och isåfall, hur länge lagret kommer att räcka?

"Sodium sulphite" är för övrigt natriumsulfit på svenska.
 
Re: Re: Re: Rodinal APX 100

dlridings skrev:
Tydligen naggar sodium sulphite på kanterna och gör att det blir mer "mush", "fin kornigt" men lite mjukare runt kanterna och skärpan minskas. När man späder ut det till 1:1 eller mer (jag tror inte mer gör något synbar skillnad, men i teori) ... nåväl, när man späder ut det 1:1, det man gör är att minska mängden sodium sulphite och dämpar dess verkan.

När jag testade Agfa 14, som har 80g natriumsulfit per liter, outspädd och 1+1 så märkte jag en stor skillnad. Outspädd gav den visserligen lite finare korn, men skärpan blev luddig. Blev betydligt bättre utspädd 1+1. Man kan faktiskt se skillnaden redan om man bara håller negativen mot en ljuskälla!

Olika utspädningar med Rodinal ger inte lika stor skillnad på kornet.

Vill man ha finare korn när man framkallar med Rodinal bör man nog hellre välja en mer lågkänslig film.
 
Emil-G skrev:
Om vi återgår till trådens ursprungliga ämne, nämligen APX100, så vill jag minnas att Agfa skulle sluta tillverka denna i mellanformat. Är det någon som har någon information om när detta sker/skedde och isåfall, hur länge lagret kommer att räcka?

Det var rykten och funderingar, men filmen tillverkas fortfarande och än finns inga planer att sluta.
 
eatfrog skrev:
Jo, Rodinal försvinner nog ingenstans på ett tag, och när det verkar som om att det ska göra det, så köp hem dig ett rejält lager. Det håller nämligen ungefär förevigt.

Skulle Rodinal försvinna från marknaden så kommer det nog att finnas liknande framkallare från mindre företag. Calbe R09 är en sådan. Den är baserad på Agfas originalrecept för Rodinal.
 
Långsam agitering!

För att minska kornigheten vinner väl Rodinal på att agiteras "långsamt" (10 sek varje hel minut istället för 5 sek var 30:e sekund).
 
Jag har hört att man kan dansa runt granen motsols för att få samma effekt :)

Vill man ha finkornigt, så är Rodinal inte rätt val. Skarpt är det (eftersom den inte gör kornen till potatismos), men den låter den kornen som finns komma fram istället för att sudda ut kanterna.

Jag har aldrig märkt att Rodinal är så kornframhävande som det sägs:

Rodinal och 400TX

Daniel
 
dlridings skrev:
Jag har hört att man kan dansa runt granen motsols för att få samma effekt :)

Vill man ha finkornigt, så är Rodinal inte rätt val. Skarpt är det (eftersom den inte gör kornen till potatismos), men den låter den kornen som finns komma fram istället för att sudda ut kanterna.

Jag har aldrig märkt att Rodinal är så kornframhävande som det sägs:

Rodinal och 400TX

Daniel

Så vad menar du, spelar agitationen ingen roll?
 
Hej Anders,
Nej, jag skulle inte tro det. Jag har en ganska kraftig teknik. Jag har lika många tomma spiraler ovanför som jag har längst ner med film på. Framkallar jag 2 rullar har jag två tomma spiraler längst upp.

Jag använder bara så mycket vätska som täcker de nedersta spiralerna.

När jag agiterar, vänder jag upp och ner 2 eller 3 gånger var 30:e sekund. Framkallaren rinner av filmen till de tomma spiralerna och sedan tillbaka med en fräsch dusch.

Det som agitation påverkar är tiden. Du kan få högre kontrast om du agiterar kraftigt och då måste man förkorta tiden. Jag har dragit slutsatsen att tillverkarna menar att man ska agitera lika kraftigt som jag gör, för att deras tider stämmer nästan alltid för mig.

Vissa säger att man kan få spår som löper ut från hålen i filmen osv osv. Nix. Det får man inte. Det man får är jämt framkallad film.

Tänk på JOBO med konstant agitation. Det enda man behöver göra är att korta ned tiden 10 - 15% med ständig agitation.
 
dlridings skrev:
........Jag har aldrig märkt att Rodinal är så kornframhävande som det sägs:

Rodinal och 400TX

Daniel

Vilket filmformat har du använt i länken? Jag skulle också vilja se bilden i större format.
Här är en jämförelse mellan Rodinal och ID11 plus med Tri-X i småbild 24x36 och där framhävs verkligen kornen av Rodinal. Visserligen inte samma filmbatch och visst kan framkallningsförfarandet innebära att vissa skillnader uppstår men jag har alltid använt samma metod och agiteringsmönster. Den ena ID11 plus-bilden är dessutom fotograferad med samma kamerahus och optik som Rodinalbilden. De små skillnader som ev. kan uppstå bör inte ge den stora skillnad i kornighet som man kan märka här. Men ID11 plus är också den framkallare som gett mig absolut mest finkorniga och i övrigt välgraderade negativ med fina toner i kombinatiom med Tri-X av alla framkallare jag provat. Den är bättre än allt annat som jag upplever det. Synd att den inte tillverkas längre.
 
Graal skrev:
Vilket filmformat har du använt i länken? Jag skulle också vilja se bilden i större format.

Hej Nils,

Det 35mm. Jag har bara printat upp den till A4, men aldrig har någon som har sett den anmärkt på korn.

D76/ID11 kan få finare korn, men därmed också mindre skärpan. När de mjukar upp korn, så suddar de också ut skarpa linjer (acutance). Detta är välkänt. De blir skarpare (och kornigare) med högre utspädning.

Tack för din länk. Jag ska kolla nu. Lagar mat samtidigt.
 
Graal skrev:
Vilket filmformat har du använt i länken? Jag skulle också vilja se bilden i större format.
Här är en jämförelse mellan Rodinal och ID11 plus med Tri-X i småbild 24x36 och där framhävs verkligen kornen av Rodinal.

Ja, skillnaden mellan min bild och din bild är att jag inte har stora ytor med grått. Då ser man kornen hos Rodinal, helt klart.

Vad är ID11 plus? Vad är skillnaden från ID11 eller D76?

Daniel
 
ID11 plus är en framkallare som Ilford tog fram. Man bytte ut metolen i vanlig ID11 mot fenidon i konc 0,3 gr per liter och fick då denna "superframkallare" som inte tillverkas längre. Uppgiften om fenidonet hittade jag på en spansk vetenskapssida. Har annars letat förgäves i flera år vad det var Ilford hade i ID11 plus.
 
dlridings skrev:
Jag har hört att man kan dansa runt granen motsols för att få samma effekt :)

Vill man ha finkornigt, så är Rodinal inte rätt val. Skarpt är det (eftersom den inte gör kornen till potatismos), men den låter den kornen som finns komma fram istället för att sudda ut kanterna.

Jag har aldrig märkt att Rodinal är så kornframhävande som det sägs:

Rodinal och 400TX

Daniel

Ber att få återkomma i frågan om agitation och korn (och även "kanteffekt" - om det är så fenomenet heter på svenska). Nedan finns ett antal länkar som det gick kvickt att googla fram. Nyttig läsning för de som ej tror på knepet med att "dansa runt granen". Men som alltid - var och en blir salig på sin tro...

Vänligen upplys mig om jag förstått innehållet i länkarna galet!


http://www.subclub.org/darkroom/develop1.htm

http://www.flickr.com/photos/sockeyed/23976092/in/set-727355/

http://unblinkingeye.com/Articles/Rodinal/rodinal.html

http://www.flickr.com/groups/grain/discuss/127996/
 
Sidde skrev:
Ber att få återkomma i frågan om agitation och korn (och även "kanteffekt" - om det är så fenomenet heter på svenska). Nedan finns ett antal länkar som det gick kvickt att googla fram. Nyttig läsning för de som ej tror på knepet med att "dansa runt granen". Men som alltid - var och en blir salig på sin tro...

Vänligen upplys mig om jag förstått innehållet i länkarna galet!

1) inte bara dansa runt granen. Det ska vara "motsols" :)

2) Länkarna har jag inte läst. Foto faller bäst ut om man _gör_ det. Men jag antar att du tyckte att min våldsam agitation med min 400TX bild var alldeles för grovkornigt och länkarna ska förklara varför det blev så?

Jag behöver inte läsa om det. Jag visade en bild med våldsam agitation. Var den för grovkornigt?

Är man road av att läsa om sådant kan man söka på google och få en hel del länkar som förklarar varför optikens beskaffenhet påverkar kornigheten. Det går heta strider om det också.

Men det är som du säger. Alla hittar sina egna rutiner som fungerar.
 
Anders,

Här är en citat och länken (med goda referenser till erkända experter, Dr. Henry) om agitation. Jag hade problem med ojämna negativ i mellanformat:

"Pour in the developer, put the cap on and _invert_ the tank continuously for 30 seconds. None of this figure-eight insufficient-agitation stuff. Yes you want the developer and air to change ends completely. After the initial 30 seconds, invert twice every 30 seconds. Then follow with the usual stop, fix etc. What this procedure does is guarantee that the entire film surface is immersed in fresh developer with each inversion. It will _not_ cause dense edges with 120 film or sprocket-hole streaks with 35mm film. Your problem is insufficient agitation; you cannot agitate too vigorously or violently (ref Dr. Richard Henry)."

Länken är några svar ner på sidan (4 tror jag). Jag har inte haft ett felaktigt negativ sedan jag gick över till den här metoden.

Hela länken

Jag håller på tappa bort bokmärket då och då. Skönt att veta att jag har det här nu.

Det handlar inte direkt om korn, utan om jämnt framkallade negativ. För lite agitering är illa. För mycket är inte det.

Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens Foto