Annons

AI-bild i Hasselblad Masters?

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Just nu kan man rösta i tävlingen Hasselblad Masters 2026.

Men en av bilderna ser ut som om den är AI-genererad, enligt ryktena på nätet. Eller vad sägs om den här Coca Cola-flaskan (utsnitt):

colaflaska.jpg

Ser ut som AI-artefakter, eller?

Bilderna i tävlingen går bara att se om man har ett (kostnadsfritt) konto. Finns under Street-kategorin.

/ Kiwi

Det är inte det enda som ser konstigt ut i bilden, så jag har rätt svårt att tro att den inte är AI-genererad. I och med att ett mer naturligt utseende på bilderna ofta inte verkar premieras så gör det förmodligen också att det blir lättare att lägga in AI-bilder. Dock borde väl denna ha rest varningsflaggor vid en granskning, i mitt tycke.

Är (använder) inte typ 99% av alla smartphonebilder AI nuförtiden? Ändå får man tävla med dom i de flesta tävlingar.
Visst kan man välja RAW på många smartphones men jag tvivlar på att många gör det.

Varför skulle en smartphone använda AI i 99% av bilderna? På vilket sätt skulle den göra det? Det är inte så att du förväxlar AI med att Phonen använder programvara för att lägga på effekter som färgmättnad, brusreducering och annat valbart som suddiga bakgrunder mm mm.

Man bör väl skilja mellan "AI" som underliggande teknik och vad denna teknik sedan använts till. Har tekniken använts till att lägga till bildelement som inte fanns i fotografiet är det i mina ögon ett montage. Ifall det inte är ett fotografi inblandat över huvud taget handlar det som jag ser det om datorgrafik.

Computational photography (som artikeln pratar delvis om fanns i olympuskameror redan för mer än 10 års sedan. Finns i alla kameror idag mer eller mindre. Ska vi förbjuda kameror eller bara få fotografera i M-läge med alla spakar sätta till standardvärdet? Dessutom tycker jag artikeln är väldigt dåligt skriven ur teknisk synvinkel helt utan förklaringar. AI används som ett generellt begrepp för allt som en modern kamera eller mobilkamera kan göra helt utan särskiljning. Helt klart för att locka läsare och inte för att förklara vad som menas när "kameran använder AI".

Computational photography (som artikeln pratar delvis om fanns i olympuskameror redan för mer än 10 års sedan. Finns i alla kameror idag mer eller mindre. Ska vi förbjuda kameror eller bara få fotografera i M-läge med alla spakar sätta till standardvärdet? Dessutom tycker jag artikeln är väldigt dåligt skriven ur teknisk synvinkel helt utan förklaringar. AI används som ett generellt begrepp för allt som en modern kamera eller mobilkamera kan göra helt utan särskiljning. Helt klart för att locka läsare och inte för att förklara vad som menas när "kameran använder AI".
Vi får alla fota precis hur vi vill. Jag kommer dock aldrig att fota med en telefon.

Lite qoutes från artikeln
- Your phone goes far beyond collecting the light that hits your camera's sensors. It's guessing what the image would look like if the camera was better and then building it for you,
- When you click capture on a phone, you don't just capture one image, you actually take anything between four to 10 images usually, in normal lighting," Attar says. Your phone blends these images together for a picture that's supposed to be better than an individual snapshot.
- iPhones, for example, employ a feature called Deep Fusion, using AI trained on millions of images. In addition to handling many of the techniques described above, these neural networks can identify objects in a picture and process them differently, changing individual pixels based on other pictures the AI has seen before. "It's very high-level segmentation,"
- Phones are working so hard to eliminate problems they can even introduce bizarre distortions that look like AI hallucinations if you zoom in on the fine details.
-your phone is often making creative or even artistic decisions about the memories you're capturing. Users may have no idea it's happening – and on some phones, AI is doing a lot more than tweaking parameters.

ANNONS
Götaplatsens Foto