Annons

Alla 400D ägare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Vilket program andvänder ni när ni ska jobba med RAW filer i photoshop cs(1)?
har laddat ner Camera RAW och lagt in i plug-in men inget händer när jag ska öppna en raw fil?!

Behöver verkligen vete detta, eftersom jag ska göra ett foto-jobb på tors (5/10), och tänkte fota i raw.

mvh Fredrik.

Uppdatring av camera raw med stöd för 400d kommer under hösten säger Adobe.

De har däremot släppt en beta av raw behandling för 400d integrerat i Adobe Lightroom beta 4. Du kan då arbeta med raw bilden och sedan skicka in den som tiff till photoshop. Att arbeta med raw bilden i photoshop går inte.

Du kan ju även köra Canons egna program, men jag rekommenderar Lightroom, mycket bra program.

Fredde13 skrev:
Vilket program andvänder ni när ni ska jobba med RAW filer i photoshop cs(1)?
har laddat ner Camera RAW och lagt in i plug-in men inget händer när jag ska öppna en raw fil?!

mvh Fredrik.

Det är bara Camera Raw ver. 2.x som fungerar i CS. Ska du använda CS för att hantera råfiler från denna kamera måste du först konvertera dem till DNG-formatet.

Stefan

Okej, nu har jag laddat ner Adobe Lightroom beta 4 och har öppnat en RAW fil i programet, hur sparar jag nu bilden i Tiff?
jag går in på File men det går inte att trycka på Spara som?

Fredde13 skrev:
Okej, nu har jag laddat ner Adobe Lightroom beta 4 och har öppnat en RAW fil i programet, hur sparar jag nu bilden i Tiff?
jag går in på File men det går inte att trycka på Spara som?

Har du testat detta?

När du är inne i Adobe Lightroom 4 så gå in i "photo" och välj "edit in Photoshop CS" så hamnar bilden direkt i programmet.

Välj annars att exportera i file menyn, då kan du välja exakt vilken mapp den ska hamna i, vilket format, vilken kvalitet osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto