Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla 400D ägare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Vilket program andvänder ni när ni ska jobba med RAW filer i photoshop cs(1)?
har laddat ner Camera RAW och lagt in i plug-in men inget händer när jag ska öppna en raw fil?!

Behöver verkligen vete detta, eftersom jag ska göra ett foto-jobb på tors (5/10), och tänkte fota i raw.

mvh Fredrik.

Uppdatring av camera raw med stöd för 400d kommer under hösten säger Adobe.

De har däremot släppt en beta av raw behandling för 400d integrerat i Adobe Lightroom beta 4. Du kan då arbeta med raw bilden och sedan skicka in den som tiff till photoshop. Att arbeta med raw bilden i photoshop går inte.

Du kan ju även köra Canons egna program, men jag rekommenderar Lightroom, mycket bra program.

Fredde13 skrev:
Vilket program andvänder ni när ni ska jobba med RAW filer i photoshop cs(1)?
har laddat ner Camera RAW och lagt in i plug-in men inget händer när jag ska öppna en raw fil?!

mvh Fredrik.

Det är bara Camera Raw ver. 2.x som fungerar i CS. Ska du använda CS för att hantera råfiler från denna kamera måste du först konvertera dem till DNG-formatet.

Stefan

Okej, nu har jag laddat ner Adobe Lightroom beta 4 och har öppnat en RAW fil i programet, hur sparar jag nu bilden i Tiff?
jag går in på File men det går inte att trycka på Spara som?

Fredde13 skrev:
Okej, nu har jag laddat ner Adobe Lightroom beta 4 och har öppnat en RAW fil i programet, hur sparar jag nu bilden i Tiff?
jag går in på File men det går inte att trycka på Spara som?

Har du testat detta?

När du är inne i Adobe Lightroom 4 så gå in i "photo" och välj "edit in Photoshop CS" så hamnar bilden direkt i programmet.

Välj annars att exportera i file menyn, då kan du välja exakt vilken mapp den ska hamna i, vilket format, vilken kvalitet osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto