Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla grå färger har blivit bruna!

Produkter
(logga in för att koppla)

ixox

Aktiv medlem
Idag när jag skulle använda CS3 hade alla grå nyanser blivit bruna nyanser. Det går inte att hitta några grå färger alls och jag har ingen aning om vad/var jag kan ha pillat för att det ska bli så. Jag har testat att installera om programmet men det hjälpte inte.

Den grå bakgrunden i PS är grå som den ska, så det är inget fel på skärminställningarna.

Någon som vet hur ska jag kan få ordning på detta? Har några färginställningar sparats som sedan används igen trots ominstallationen? Vart kan de finnas i så fall.

Om du tar och ritar med en grå färg, säg 127,127,127, och det inte blir grått så lär det vara något fel på profilen/skärmen.

Om du importerar bilderna genom Camera Raw och bilderna är i svart/vitt så finns det väl en "toning" eller "split toning" om jag inte minns fel (har inte CS3)

Dom jag skrev i första inlägget är det ingen skillnad på skärmens inställningar från tidigare, då det fungerade utmärkt. Grått visas korrekt på andra ställen, även i Bridge.

Men så fort jag öppnar en bild (som är korrekt i Bridge) i PS, Illustrator eller Camera Raw så blir den tonad i brunt. Och jag kan inte hitta någon inställning som ändrar tillbaka det.

Märker att bilden blir okej om jag sänker temperaduren i CR med ca 30 (jpeg-bild).

Ingen som vet vad problemet är eller vart jag ska leta för att kunna ändra inställningar?

Jag har nu fått tillbaka mina grå färger.

Tillslut hittade jag fler som haft samma problem som kan sammanfattas på begripligt sätt som: Helt vita färger, FFFFFF, blir helt vita. Helt svarta, 000000, blir helt svarta. Alla varianter av grått mellan dessa får en brun nyans. Utanför Adobe:s program är färgerna precis som de ska.

Jag löste det genom att ta bort alla färgprofiler i mappen: Program\Delade filer\Adobe\Color och reaset:a PS genom att hålla in Ctrl+Shift+Alt och sedan starta programmet. Då var det grått igen, men till kostnaden att alla färgprofiler är borta. Får köra en reparationsinstallering av programmet so kommer de väl tillbaka (med korrekta färger för hoppningsvis). Man behöver troligtvis inte ta bort allt i mappen. Bara man hittar rätt fil.

Vissa verkar ha fått problemet när de bytt bildskärm och installerat nya drivrutiner.

Hoppas att det hjälper andra som får samma problem.

Referens:
http://forums.devshed.com/photoshop-help-88/colors-wrong-in-cs-why-175995.html

ANNONS
Götaplatsens Foto