Annons

Alla med glasögon (närsynta)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej fotovänner

Idag var jag och testade synen och fick det bekräftat det jag vetat ett tag att jag har synfel.

Så nu funderar jag över hur gör ni som har glasögon och är närsynta. Använder ni er utav glasögon eller har ni köppt "glasöga" till okularet??

Vad kallas det isåfall och kan man anpassa det presis efter ens egna synfel?? (har lite brytningsfel även)

MVH
John

Hej

Jag använder glasögonen. Ofta kan du justera dioptritalet om ditt fel inte är allvarligt, på kameran direkt.

Men jag vill ju kunna titta utanför kameran o i kameran växelvis osv.

Roine

är iofs inte synskadad... men det finns väl en del kameror som har dioptri-justering? vet att en del minoltakameror har det. kan tänka mig att det skulle vara intressant om synen förändrades...

Korrigeringslins. Det använder jag alltid till kameror utan inbyggd dioptrijustering, jag avskyr att fotografera med glasögon. Mitt synfel är dock en vanlig närsynthet. En anpassad lins går säkert att ordna hos en vanlig optiker gissar jag, om kameran har runt okular där man kan skruva ut glaset. Är det ett sånt där litet rektangulärt okular så brukar okulartillsatserna vara gjutna i plast och då blir det ju knepigt att montera nytt glas.

Jo de kameror jag har kan jag ända dioptrin på men det korregerar inte mitt brytningsfel. har ställt in den så bra som möjligt men det är ju inte klockrent.

Jag vet att det finns att sätta framför okularet men jag vet inte vad det heter eller om man ska köra efter recept...

Sen finns det ju kameror som har sökare som är anpassade för folk med glasögon.

Jag behåller också glasögonen på av samma skäl som Roine. De kamerorna jag äger har inte ställt till det för mig med glasögon...

/Alex

Jag klarar ju mig utan glasögon i vardags livet men när det är lite dunkelt så blir det ju svårt för mig att hitta skärpan det är Då jag måste ha glasögonen det är därför jag inte har behöft använda mig av glasögon tidigare.

Jag har glasögon på, men tänker skaffa en korrektionslins att sätta på sökaren. Jag tittar gärna över glasögonen i sökaren så det är lite irriterande som det är nu.

jimh skrev:
Korrigeringslins. Det använder jag alltid till kameror utan inbyggd dioptrijustering, jag avskyr att fotografera med glasögon.
Usch vad jag känner mig tiltad nu, men vad sjutton är en korrigeringslins och hur/var skaffar man en sån?

Jag hade tänkt sikta högt och satsa på att bli fotografins beethoven.. Nä, skämt åsido så har jag iaf för dålig syn för att ens få köra bil. Trots det hatar jag att fotografera med glasögon. Kameror med dioptrijustering samt schaktsökare på mellanformatare funkar ändå skapligt men nåt rejält hjälpande (inte glasögon alltså) vore nog inte fel..

Biber skrev:
Jag har glasögon på, men tänker skaffa en korrektionslins att sätta på sökaren. Jag tittar gärna över glasögonen i sökaren så det är lite irriterande som det är nu.

vart får man tag på sådana??
Kan man få det just för sitt synfel??

Vanliga korrigeringslinser kan din handlare ta hem från Canon. Men de fixar ju inte brytningsfel.

Ett annat alternativ är ju kontaktlinser. Jag använder engångslinser när jag är ute i naturen. Ett halvårspaket räcker ett par år.

121an skrev:
vart får man tag på sådana??
Kan man få det just för sitt synfel??
Till min Eos3 finns det iaf en liten korrektionslins att köpa. Ska bara komma ihåg var jag såg såna, hittar det inte på scandinavian nu, men de kan nog ta hem det iaf.

Är det någon som vet någon annan som säljer såna?

edit: hittade det.

lotelo skrev:
Usch vad jag känner mig tiltad nu, men vad sjutton är en korrigeringslins och hur/var skaffar man en sån?

Jag hade tänkt sikta högt och satsa på att bli fotografins beethoven.. Nä, skämt åsido så har jag iaf för dålig syn för att ens få köra bil. Trots det hatar jag att fotografera med glasögon. Kameror med dioptrijustering samt schaktsökare på mellanformatare funkar ändå skapligt men nåt rejält hjälpande (inte glasögon alltså) vore nog inte fel..

Om man inte frågar får man inget veta.
Korrigeringslins är ett presis som den lösa plast saken du har vid okularet den kan man byta ut mot något som ska passa ens synfel men jag vet inte hur exakt om man kan beställa efter recept skulle det vara suveränt.

Om det är så på alla märken vet jag inte men oftast är det så på dom lite bättre modellerna man har den möjligheten. (canon 10D, Canon EOS 1 m.f.l.)

Har skaffat linser... Det funkar det oxå...

Har haft glasögon innnan, men inte upplevt det som något problem när jag fotograferar...

Du kan ju testa och se om just du upplever det som ett problem att fotografera med glasögon, tja om du nu behöver glasögon konstant alltså, och så utgå därifrån... Om du inte behöver glasögon alltid, tja då kan du ju bara hoppa över det jag skrev precis, och lyssna på dom andra... =)

Lycka till med att hitta skärpan!

//m.

Tack Jim, hittade precis det där, får be dem beställa nåt som passar mig bara, där finns ingen för min styrka som passar 3an.

fasen det fanns inte för mitt hr öga men det är vr jag använder mest och det fanns så för er som kan det lite bättre så är det en bild på mitt resultat här

Bilagor

• resize of img_2960.jpg
    resize of img_2960.jpg
    18.9 KB · Visningar: 321
Det är väl inte närsyntheten som är det största problemet för dej utan astigmatismen, den var ju påtaglig. Det finns väl knappast färdiga korrektionslinser att sätta i kameran men optikern kan ju göra en år dej. Men då får någon annan som ska använda kameran problem.
Själv har jag -10 (minus tio) på de glasögon jag använder när jag kör bil på natten och något svagare till vardags men endast obetydlig astigmatism. Jag har haft glasögon i 50år nu och inte tyckt att det orsakat några större problem i fotograferandet under mer än 40 år. Det största problemet med glasögon är väl att antireflexbehandlingen på glasögonen kan bli skadad av ramen runt sökarna om jag inte har gummikanten på. Nu när jag är äldre så tillkommer ju naturligtvis accomodationsbekymmer, dvs jag har svårt att med samma glasögon se skarpt på både nära och långt håll. Å andra sidan kan jag hålla digitalkameran bara någon cm framför näsan och se skärmen skarpt så någon nytta har jag väl av närsyntheten....
Sten

Jag är så fruktansvärt gammal så jag använder två par glasögon. ett par "gåglasögon" för långt håll, och ett par "sittglasögon" för nära håll.
När jag fotar vet jag aldrig vilka jag har på mig, så jag vrider alltid om dioptrijusteringen på kameran. Helst fotar jag med "sittglasögonen" för då kan jag oxå se kameran med dess reglage skarpt, dock inte landskapet, om det är landskap jag fotar. Det kan jag bara se i okularet då.

det är ett elände med detta kan jag säga. Båda mina glasögon är fel på något sätt.

Kan ingen firma utveckla glasögon med AF så man slipper detta bytande.

Jag plåtade lite makro häromdagen och höll på att bli tokig på glasögonen som bara var ivägen. Så jag har varit hos en optiker för att skaffa linser.

Har visserligen haft kontaktlinser förut men det var ett tag sedan nu. Och om det hade hänt saker på kontaktlinssidan sedan -97? Ja jösses säger jag bara. Det finns kontaktlinser som även korrigerar brytningsfel!

/AnnaKarin

ANNONS
Götaplatsens Foto