Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OT-varning:

Och du Bengt kan tillsammans med vapendragaren S-Å isf. bli Ola-Sony som missionerar och kränger Sony-biblar (*) på parkeringen och campingen? *LOL* 😂


* I ert fall så blir det Nya Testamentet (E-mount), och inte GT (A-mount) som gäller. ;)
Du vet kanske inte att jag både är ateist och smygkommunist där inne, så det låter sig nog inte göras rent praktiskt. Jag är rent olämplig i krämarverksamhet (till det är jag nog alldeles för ärlig). Jag kan ju inte ens motivera mig att sälja mina gamla saker som många andra gör, utan ger för det mesta bort dem då det går fortare att bli av med dem den vägen. Jag vill inte lägga min tid på sånt. Jag bryr mig alldeles för lite om pengar för att det skulle vara den stora drivkraften för mig. Den som tänker använda mig för dylika uppdrag kommer gå sin tidiga ruin till mötes precis som Ebberöds Bank. Det ödet vill jag ödmjukt bespara Sony i omtanke om deras övriga gamla användare. (Deras aktieägare skiter jag i!)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...........Ett kort instick ang batteripolitik innan jag fortsätter med annan predikan: När jag köpte min första dslr 1999 (En Nikon D1 med "hela" 2,7 mp) köstade den 65.000:-. Den levererades UTAN batteri och laddare. Dessa viktiga tillbehör fick man tillgång till genom att erlägga 4.700:- ytterligare. OBS; Priserna inkl moms.
Ett minneskort på hela 64 Mb kostade "bara" 3.000:-.
Man fick trösta sig med att lådan som kamerahuset kom i innehöll en kamerarem också:)...............
Allt var inte bättre förr. I början av 90-talet kostade en Toshiba bärbar (släpbar) av senaste vassaste 386 16 MHz-modell mellan 70- och 80 000 spänn. Folk stod i kö, för priset var inte en "issue" för en del (utan mer när man kunde få den) , Då var en krona lite mer värd än idag också. Toshiba ägde den marknaden då.

16 MHz alltså! Säg sen att det inte hänt nåt!
 

PMD

Aktiv medlem
Halvformat? ... är det APS-C du menar då?
Ja, ungefär. Eftersom APS inte har så mycket med digitala kameror att göra så tycker jag att det var ett misstag att kalla en del digitala sensorstorlekar för "APS-C". Ännu konstigare blir det ju om man betänker att flera olika stora sensorer har fått denna beteckning. Det stora flertalet av dessa sensorstorlekar är mindre än APS Classic.

Halvformat är helt enkelt i mina ögon en bättre beteckning och anknyter även bättre till kamerahistorien. APS var en parentes.

De borde inte ha några större svårigheter att få till lite FF-optik också.
Nej, det tror inte jag heller. Frågan är snarare om Sigma vill, och min tes är att de inte vill.
 

PMD

Aktiv medlem
Men om du har hållit på många år så har säkert även du har fina och intressanta bilder.
Kanske det.

Det är ett inte ovanligt "debattknep" eller snarare härskarteknik här i Fotosidans forum att ifrågasätta någons åsikter/insikter/kunskaper/vfsh genom att fråga efter dennes bilder. Den som inte publicerar bilder kan tydligen inte tas på allvar i fotografiska diskussioner. Jag brukar mestadels ignorera sådant eftersom det ju helt uppenbart inte är relevant, men nu triggade jag på Olas lite insinuanta fråga om bilder av dig. Det är inte Olas normala debattstil.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, ungefär. Eftersom APS inte har så mycket med digitala kameror att göra så tycker jag att det var ett misstag att kalla en del digitala sensorstorlekar för "APS-C". Ännu konstigare blir det ju om man betänker att flera olika stora sensorer har fått denna beteckning. Det stora flertalet av dessa sensorstorlekar är mindre än APS Classic.

Halvformat är helt enkelt i mina ögon en bättre beteckning och anknyter även bättre till kamerahistorien. APS var en parentes.


Nej, det tror inte jag heller. Frågan är snarare om Sigma vill, och min tes är att de inte vill.

Men de har ju redan flaggat att de kommer med fler E-mountobjektiv: Det här är från i mars 2017

https://www.digitaltrends.com/photography/sony-sigma-ceo-development/

Jag har för mig att du brukar kolla ibland.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske det.

Det är ett inte ovanligt "debattknep" eller snarare härskarteknik här i Fotosidans forum att ifrågasätta någons åsikter/insikter/kunskaper/vfsh genom att fråga efter dennes bilder. Den som inte publicerar bilder kan tydligen inte tas på allvar i fotografiska diskussioner. Jag brukar mestadels ignorera sådant eftersom det ju helt uppenbart inte är relevant, men nu triggade jag på Olas lite insinuanta fråga om bilder av dig. Det är inte Olas normala debattstil.
Ja jag har också blivit utsatt för den typen av härskarteknik ibland men jag uppfattade inte Olas inspel som något utslag av insinuant härskarteknik utan mer som ett lite förvånat konstaterande och jag har verkligen inte haft såna avsikter när jag påpekade att både du och andra säkert har bilder som har större värde för andra än du och vi alla tror av just de skäl jag skrev. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att man bara undrar för det kanske är lite konstigt i dessa Facebook- och Instagram-tider.

Jag är faktiskt ganska ensam bland de jag känner att inte vara en del av Facebook-kulturen. Facebook verkar ju vara den mest naturliga plats man lägger sina bilder på idag, så frågan tycker jag inte är helt irrelevant men däremot är det ju bara nonsens att anse att folk inte kan tas på allvar för att de inte lägger upp bilder på FS.

En del kanske också föredrar att visa sina bilder i sammanhang som de känner sig mer hemma i som exv. olika lokala fotoklubbar och så.
 

Bengf

Aktiv medlem
OT-varning:

Och du Bengt kan tillsammans med vapendragaren S-Å isf. bli Ola-Sony som missionerar och kränger Sony-biblar (*) på parkeringen och campingen? *LOL* 😂


* I ert fall så blir det Nya Testamentet (E-mount), och inte GT (A-mount) som gäller. ;)

hehe... jag är för ärlig för att sälja kameror jag finge nog sparken rätt så omgående, Jag stötte på killen som sålde Volvon till mig för flera år sedan, han fråga om den gick bra, javars den är skapligt bra, men den inbyggda Navigatorn är ingen höjdare sa jag till honom och påpekade på brister, nästan en säkerhetsrisk att fibbla med sa jag till honom. ( han kan ha trott att jag var en religiös Volvofanatiker som endast gillade Volvo )

Samma med alla saker jag köpt genom åren, kan inte hoppa över nackdelarna om någon frågar mig om Kameran/bilen/grillen eller vad det nu kan vara.
 

martinot

Aktiv medlem
Tänkte inte att ni skulle göra vinst eller ens alltid behöva ta betalt för att dela ut biblar/manifest, utan mer sprida de endast för eran egna övertygelses skull (tror inte heller ni får en enda krona eller tack av Sony för ert deltagande här på Fs!). 😱

Bara för att få denna OT-sak (eller snarare NT-sak) utredd ordentligt! 😀
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, ungefär. Eftersom APS inte har så mycket med digitala kameror att göra så tycker jag att det var ett misstag att kalla en del digitala sensorstorlekar för "APS-C". Ännu konstigare blir det ju om man betänker att flera olika stora sensorer har fått denna beteckning. Det stora flertalet av dessa sensorstorlekar är mindre än APS Classic.

Halvformat är helt enkelt i mina ögon en bättre beteckning och anknyter även bättre till kamerahistorien. APS var en parentes.
Håller helt med om att APS-C är en mycket olycklig beteckning på sensorformat, och att det bara var en ytterst liten historiskt kort parantes bland filmformat, men tror personligen att det kan vara svårt att nu förändra så här invanda och etablerade begrepp (tyvärr).
 

iSolen.se

Guest
Ja, ungefär. Eftersom APS inte har så mycket med digitala kameror att göra så tycker jag att det var ett misstag att kalla en del digitala sensorstorlekar för "APS-C". Ännu konstigare blir det ju om man betänker att flera olika stora sensorer har fått denna beteckning. Det stora flertalet av dessa sensorstorlekar är mindre än APS Classic.

Halvformat är helt enkelt i mina ögon en bättre beteckning och anknyter även bättre till kamerahistorien. APS var en parentes.


Nej, det tror inte jag heller. Frågan är snarare om Sigma vill, och min tes är att de inte vill.
Nu är väl APS-C etablerat även om det inte är så snyggt, så illa är det väl inte?

Halvformat låter för mig som mellanformat...dvs rejält stort, större än småbild i alla fall. Är det en definierad storlek?
 

iSolen.se

Guest
Ja då förstår jag bättre.

Ja det kan man tycka. Men jag har labbat mycket med både kameror, olika konverterare inte minst och skrivare för att få till flödena. Jag tycker säkert som många andra att jag inte riktigt hunnit gå till botten med ens en bråkdel av de bilder jag har. ...
Ett effektivt flöde är A och O. Att fundera på vilket det bästa flödet är är förstås bra men inte om resultatet blir att inga bilder går igenom flödet.

Jag kör på med den process jag råkar ha för närvarande och de bilder som är dåliga slänger jag efterråt. Jag har raderat massor härifrån.

Kanske det.

Det är ett inte ovanligt "debattknep" eller snarare härskarteknik här i Fotosidans forum att ifrågasätta någons åsikter/insikter/kunskaper/vfsh genom att fråga efter dennes bilder. Den som inte publicerar bilder kan tydligen inte tas på allvar i fotografiska diskussioner. Jag brukar mestadels ignorera sådant eftersom det ju helt uppenbart inte är relevant, men nu triggade jag på Olas lite insinuanta fråga om bilder av dig. Det är inte Olas normala debattstil.
Frågan ställdes av någon annan förra veckan och några blev uthängda med namn för "stort forumdeltagande". Det nya var att personen konstaterat att de flesta på listan knappt hade några bilder uppladdade.

Jag håller delvis med även om jag inte brukar ta upp saken och tycker det är synd att så engagerade personer som spenderar timvis på FS varje vecka (eller dag i vissa fall) inte kan lägga några minuter på att ladda upp några bilder, om inte på FS så någon annanstans. Vi alla delar ett fotointresse och jag skulle t ex väldigt gärna se Sändhs bilder efter hans alla resor.
 

PMD

Aktiv medlem
Halvformat låter för mig som mellanformat...dvs rejält stort, större än småbild i alla fall. Är det en definierad storlek?
Halvformat är 18x24mm, dvs en halv småbildsrutan. "Half-frame" på engelska med referens till "full-frame".

Den storleken är inte heller exakt samma som de flesta sensorstorlekar som brukar kallas "APS-C", men den har en bättre relation till småbildsformatet ("full-frame") vilket jag tycker underlättar. Lite lättare att skriva rätt också. Jag vet inte hur många gånger jag har sett "ASP-C" eller "ACP-S" och liknande.

Nikons beteckningar FX och DX är också rätt bra, men är troligen lätt förvirrande för många icke-Nikon-fotografer. Möjligen att DX kan förväxlas med DX-kodning av ISO på filmkassetter, men risken är nog rätt liten.
 

iSolen.se

Guest
Halvformat är 18x24mm, dvs en halv småbildsrutan. "Half-frame" på engelska med referens till "full-frame".

Den storleken är inte heller exakt samma som de flesta sensorstorlekar som brukar kallas "APS-C", men den har en bättre relation till småbildsformatet ("full-frame") vilket jag tycker underlättar. Lite lättare att skriva rätt också. Jag vet inte hur många gånger jag har sett "ASP-C" eller "ACP-S" och liknande.

Nikons beteckningar FX och DX är också rätt bra, men är troligen lätt förvirrande för många icke-Nikon-fotografer. Möjligen att DX kan förväxlas med DX-kodning av ISO på filmkassetter, men risken är nog rätt liten.
Jag förstod vad du menade. Jag frågade bara om storleken är definierad och etablerad så att man inte blandar ihop den med half-frame storformat.

Jag tror ändå det finns en risk att det blandas ihop med mellanformat, det är illa nog med alla förväxlingar av fullframe, småbild och storbild, för att inte tala om fullframe storbild. Din åsikt må vara bra men den är nog 10 år sent ute.

En felstavning är inte så svår att genomskåda.

Det är lite förkortningshysteri bland vissa. Nu skriver folk FW om FirmWare, en förkortning som redan är tagen av FireWire och FireWall. För att spara några få bokstäver.
 

Bengf

Aktiv medlem
FW=Firmware kommer oftast upp med Fuji kontra Sony där den sistnämnda är det rätt så dålig på det, frågan kommer upp angående förbättringar av tex autofokus eller helt nya finesser, då förstår man snabbt kopplingen vad FW betyder i just sådana sammanhang, brandväggar och dyligt går sällan in samma stall som förbättringar till kameror.

Jag vet inte vad som förväxlas med APS-C, APS är väl död och begraven sedan länge, 1 tum- M4/3 står på egna ben. APS-H hade Canon ett bra tag, några mm mindre än 24X36. kan väl skilja någon millimeter med Digitala APS-C också, kanske D-APS-C blir mera rätt.
 

iSolen.se

Guest
FW=Firmware kommer oftast upp med Fuji kontra Sony där den sistnämnda är det rätt så dålig på det, frågan kommer upp angående förbättringar av tex autofokus eller helt nya finesser, då förstår man snabbt kopplingen vad FW betyder i just sådana sammanhang, brandväggar och dyligt går sällan in samma stall som förbättringar till kameror.
Det går att förstå men slöar ner läsningen onödigt för att spara några tecken. Det är inte som GPS eller NASA direkt.
 
ANNONS