** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp denna: https://www.dustinhome.se/product/5010795292/mobilelite-g4

Snabb, gedigen i metall, pålitlig och kostar under en hundralapp.


Tack för tipset, den gamla jag har nu kräver en sladd till datorn, som man får leta efter i bland röran runt datorn. Har väl snurrat runt med olika bildprogram under åren, där den fungerat sämre med vissa av dom. använde Fast Stone för att skicka bilder för det var så smidigt med den. Tar mindre bilder nu för tiden så det blir inte så mycket plock med m-kortet, men den där manicken var en smidig sak.

Knäpper några bilder med gamla KM5D också någon gång, vet inte för dagen vilket kort som sitter i den men förmodligen något SD.
 
Den kör CF.

Då behöver du något i stil med denna (klarar även SD-kort som sitter i dina andra kameror): https://www.cyberphoto.se/info.php?article=990207

(Tyvärr 5-6 ggr dyrare, men även den skall vara riktigt snabb och bra vad jag läst.)


Tack för ytterligare tips, gamla-kortet kan nog få det lugnare, blir bara ett mindre antal bilder med den kameran, laddar batteriet och håller i gång den med lite nostalgi känsla. Länken ligger på favoriter nu.
 
Jag menar inte objektiven utan kamerahustekniken.
Det är väl ungefär samma där? E-husen är teknik som till stora delar inte är färdig, utan kan utvecklas raskt. Sony tycks släppa nya kamerahus så fort de har produktifierat någon ny teknik för E-husen, kanske till en del Sonykameraköpares förtret men jag tycker att det är kul att det kommer en massa nytt hela tiden. På A-husen finns väl inte så jättemycket att vidareutveckla kanske? Ett tag kom det ju nya A-hus i ungefär samma takt som E-husen har presenterats de senaste åren.
 
Förutom missen med USB-kontakten, hur tycker du att Sigma borde ha gjort för att man ska kunna uppdatera programvaran i Sigmaobjektiv?

Sorry, har missat detta inlägg tidigare.

Det är samma mjukvara till allt. De har en adapter (MC-11) för Sony E-mount som kan kopplas ihop med objektiven så varför inte bara koppla ihop objektiven med MC-11 och köra allt via den USB-som man stoppar in i den om man har både docka och objektiv?

Om man inte har adaptern och bara använder objektiven så använder man dockan och för andra som har adaptern så borde väl den vara den naturliga dockan. Ibland måste man ju uppdatera båda. Mjukvaran kan ju redan hantera objektiv genom dockan och adaptern för sig.

I övrigt tycker jag programmet är föredömligt och något andra tillverkare borde kunna erbjuda sina användare också.
 
Det är väl ungefär samma där? E-husen är teknik som till stora delar inte är färdig, utan kan utvecklas raskt. Sony tycks släppa nya kamerahus så fort de har produktifierat någon ny teknik för E-husen, kanske till en del Sonykameraköpares förtret men jag tycker att det är kul att det kommer en massa nytt hela tiden. På A-husen finns väl inte så jättemycket att vidareutveckla kanske? Ett tag kom det ju nya A-hus i ungefär samma takt som E-husen har presenterats de senaste åren.

Har du svarat i fel tråd? Ska inte detta stå i A7r III-tråden?

Nåväl: Jag föredrar också det framför motsatsen där produktcykler t.o.m. kan bli över 5 år ibland. Sony har varit där också och det vet alla de som undrade när A700 skulle få en efterföljare.

Jag tror inga kamerahusproduktlinjer oavsett tillverkare är "färdigutvecklade" i den mening att man inte kommer ändra något på dem, men fallet A7r III handlar det mest om några få knappars placering och en joystick. Men det min diskussion i den andra tråden gällde var den avtagande nyttan med nya funktioner och design när det gäller Sonys A7:eek:rs kamerahus efter A7r III som ju faktiskt åtgärdat om inte allt så det mesta som folk klagat på med A7r II. Jag tycker nog att de hållit linjen rätt väl hittills med A7-linjen om vi ser till formfaktorn.

Det det handlade om är hur man kan skapa en uppgraderingshype kring framtida marginella ergonomiska förändringar när det mesta faktiskt verkar finnas på plats nu och kamerorna blivit alltmer smarta och automatiserade. Det enda jag kan se som uppenbart nu är att Sony möjligen kommer försöka lägga in ännu mer smart "IntelliSense" för att hjälpa användarna med hur de ska konfigurera kamerorna för bästa resultat. Med allt snabbare dataprocessning så kommer säkert mer av motivanalys som stöd för automatik som kan underlätta dessa idag rätt komplicerade AF-delsystem som vuxit fram genom strukturell tillväxt och nu både överlappar varann och samverkar ibland. Oklart ibland hur.

Jag har ändå haft KM/Sony sedan 2005 och är hyfsat förtrogen med AF-systemet numera men jag är långtifrån säker på att jag alltid gör optimala val när det gäller vald AF-metod/metoder (ja man kan ha flera överlappande aktiva samtidigt) och exv. Focus Area som är en rätt snårig bukett av möjliga val med ibland oklara effekter. Det är här jag ser de mest uppenbara vinsterna av viss Intellisense styrd automation. Jag menar inte att kameran nödvändigt ska tvångsstyra utan mer erbjuda en hjälp om man vill ha den med en möjlighet att alltid kunna överstyra om man vill.
 
Sorry, har missat detta inlägg tidigare.

Det är samma mjukvara till allt. De har en adapter (MC-11) för Sony E-mount som kan kopplas ihop med objektiven så varför inte bara koppla ihop objektiven med MC-11 och köra allt via den USB-som man stoppar in i den om man har både docka och objektiv?

Om man inte har adaptern och bara använder objektiven så använder man dockan och för andra som har adaptern så borde väl den vara den naturliga dockan. Ibland måste man ju uppdatera båda. Mjukvaran kan ju redan hantera objektiv genom dockan och adaptern för sig.

I övrigt tycker jag programmet är föredömligt och något andra tillverkare borde kunna erbjuda sina användare också.
Ja, MC-11 skulle ju kunna fungera som USB-docka också, men då skulle den behöva mer programvara för att sköta uppdateringsfunktionen till objektiv. Det komplicerar hela apparaten och kostar arbete. Det är nog enklare och säkrare med en separat docka för objektivuppdatering. Den kostar ju under 400 kr, så det spräcker knappast banken.

För alla andra än Sonyägare finns inte heller någon MC-11.

Vilken kom först f.ö.? MC-11 eller dockningsstationen?
 
Har du svarat i fel tråd? Ska inte detta stå i A7r III-tråden?
Nej, om du tittar i den tråden så har jag länkat hit.

Jag tror inga kamerahusproduktlinjer oavsett tillverkare är "färdigutvecklade" i den mening att man inte kommer ändra något på dem, men fallet A7r III handlar det mest om några få knappars placering och en joystick. Men det min diskussion i den andra tråden gällde var den avtagande nyttan med nya funktioner och design när det gäller Sonys A7:eek:rs kamerahus efter A7r III som ju faktiskt åtgärdat om inte allt så det mesta som folk klagat på med A7r II.

Det där med avtagande nytta gäller väl i minst lika hög grad A-husen? Faktiskt ännu mer, skulle jag tro.
 
Ja, MC-11 skulle ju kunna fungera som USB-docka också, men då skulle den behöva mer programvara för att sköta uppdateringsfunktionen till objektiv. Det komplicerar hela apparaten och kostar arbete. Det är nog enklare och säkrare med en separat docka för objektivuppdatering. Den kostar ju under 400 kr, så det spräcker knappast banken.

För alla andra än Sonyägare finns inte heller någon MC-11.

Vilken kom först f.ö.? MC-11 eller dockningsstationen?

Men det är ju samma mjukvara. När man uppdaterat Sony-objektiv så har jag ju aldrig haft något annat än kameran som docka och för Sigma så får MC-11 utgöra "kameran" för den isolerar ju kameran från Sigma-världen av adapters och objektiv och det är helt logiskt eftersom det ju är MC-11 som styr AF (möjligen med några hookar mot kamerahuset) när den sätts på E-mounthusen. Det har alltid varit MC-11 firmware man uppdaterat för att få AF med Sigmas objektiv att fungera. Hur mycket den är beroende av eventuell FW-logik i objektiven vet ju inte jag men frågan är om den inte helt går förbi den.
 
Nej, om du tittar i den tråden så har jag länkat hit.



Det där med avtagande nytta gäller väl i minst lika hög grad A-husen? Faktiskt ännu mer, skulle jag tro.

OK förlåt jag läste det här först :).

Absolut. En del tycker i likhet med undertecknad att de inte har någon nytta överhuvudtaget av A-mount längre. :)

Behovspyramider existerar i många sammanhang och avtagande nytta finns gudskelov också och ibland är det förnuftigt att använda det man har ett tag till. Jag hade min gamla analoga Pentax i nära 30 år utan att störas särskilt av det. Såg inga större skäl att uppgradera trots eller just därför att den var osårbar nästintill genom att den i princip saknade avancerad elektronik. En Pentax ME hade bara en exponeringsmätare och tidsautomatik och den fungerade även om batteriet tog slut eller mätaren gick sönder. Hittills när det gällt digitala hus så har jag sett skäl att uppgradera men jag har allt svårare att motivera mig nu och det är väl inget annat än "avtagande nytta" och ett utslag av att jag har andra behov som väger tyngre.

Visst skulle jag kunna köpa en A7r III och ersätta alla andra hus jag har med den men och jag skulle säkert tycka det var kul men den kommer inte ge mig något nytt i sak som jag inte redan har i de hus jag redan har. Min A7 II är underbar för allmänfoto och behöver jag jaga barnbarnsporträtt så har jag min snabba A6300 med följande Eye Focus. Jag ser ju dessutom en poäng i att ha både APS-C - och FF-hus och det kan ju en A7r III inte ersätta fullt ut.

Kan det vara så att det just nu drabbat andra hårdare med tapp på marknaden än Sony eftersom de ju jobbat hårt de senaste 3-4 åren för att få allt på plats som andra faktiskt redan haft på plats? I så fall kanske även Sony kommer gå mot ett läge med avtagande tillväxt i marknadsandelar framöver. När Canon och Nikon på allvar ser sig nödgade att gå in på det spegellösa segmentet fullt ut - även med FF-modeller, så kommer de behöva göra en liknande resa som Sony redan gjort och då kommer ljuset att falla mer på dem än det gör idag.
 
En Pentax ME hade bara en exponeringsmätare och tidsautomatik och den fungerade även om batteriet tog slut eller mätaren gick sönder.
Fast bara på 1/100 sekund.

Hittills när det gällt digitala hus så har jag sett skäl att uppgradera men jag har allt svårare att motivera mig nu och det är väl inget annat än "avtagande nytta" och ett utslag av att jag har andra behov som väger tyngre.
När det gäller sensorprestanda så skriver jag ut bilder så sällan att min 10 år gamla Canon EOS 40D (10 Mpixel) skulle duga alldeles utmärkt för mitt nuvarande fotograferande. (Och jag har hört ryktas att det går att åstadkomma fina förstoringar att hänga på väggen även med "bara" 10 Mpixel. :)

Det kommer dock andra förbättringar i kamerorna än bättre sensorer. För min del har jag börjat fuska med att fotografera fåglar det senaste året eller tre och insett att det inte finns något som heter onödigt bra autofokus.

När Canon och Nikon på allvar ser sig nödgade att gå in på det spegellösa segmentet fullt ut - även med FF-modeller, så kommer de behöva göra en liknande resa som Sony redan gjort och då kommer ljuset att falla mer på dem än det gör idag.
Både Nikon och Canon har gjort en lång spegelfri resa redan. Båda har haft spegelfria kameror på marknaden i många år, Nikon i 6 år och Canon i drygt 5 år. Det är inte mycket kortare än Sonys E-mount.

Nikon behöver använda en ny objektivfattning för en eventuell framtida spegelfri systemkamera. Den de använder i Nikon 1-serien är alldeles för liten och F-fattningen har för stort registeravstånd för att vara rimlig på en spegelfri kamera.

Canon har däremot redan en objektivfattning som förmodligen skulle kunna fungera för en spegelfri småbildskamera. EOS M-fattningen har samma registeravstånd som Sony E och har en aning större diameter.
 
Jag har faktiskt bestämt mig för att köpa en Sonykamera igen, fast en som är inbyggd i en telefon (Xperia XZ1 Compact). Jag lyckades tappa bort min tidigare telefon (LG G5) och vill inte ha en jätteblaffa som är hal som en tvål, och då är nämnda Sonylur nästan enda alternativet.

Efter att läst på en massa om olika telefoner konstaterar jag att Sony valt ungefär samma kantiga design på sina telefoner som på kamerorna, och att de vägrar lyssna på användare som tycker att de är för kantiga, har alldeles för liten skärm i förhållande till telefonen och annat. Däremot ligger de i absolut framkant tekniskt, och telefonen jag tänker köpa har allt det senaste inklusive stackad sensor som kan filma i 960 fps (under ytterst kort stund visserligen) och annat lull-lull. På kamerasidan är det tvärtom - där vägrar de lyssna på de som tycker kameran är för liten ...

Vad gäller stillbild är tyvärr inte sensorn i Sonys flaggskeppslurar i klass med de bästa, trots all teknik, men det skiter jag i - jag vill inte ha en jättetelefon av glas. Jag undrar dock om inte Sony skjuter sig själa i foten lite när de inte tillverkar telefoner som motsvarar konkurrenterna, eller kameror som gör detsamma vad gäller formfaktor. För mig är Sonys telefoner perfekta (åtminstone den lilla), men kamerorna är det inte vad gäller storlek.
 
Absolut. En del tycker i likhet med undertecknad att de inte har någon nytta överhuvudtaget av A-mount längre. :)

Behovspyramider existerar i många sammanhang och avtagande nytta finns gudskelov också och ibland är det förnuftigt att använda det man har ett tag till.

[ klipp ]

Visst skulle jag kunna köpa en A7r III och ersätta alla andra hus jag har med den men och jag skulle säkert tycka det var kul men den kommer inte ge mig något nytt i sak som jag inte redan har i de hus jag redan har. Min A7 II är underbar för allmänfoto och behöver jag jaga barnbarnsporträtt så har jag min snabba A6300 med följande Eye Focus. Jag ser ju dessutom en poäng i att ha både APS-C - och FF-hus och det kan ju en A7r III inte ersätta fullt ut.

Nej. Du skall ha A9, givetvis. Bara att hosta upp stålarna. 🙂
 
---
För mig är Sonys telefoner perfekta (åtminstone den lilla), men kamerorna är det inte vad gäller storlek.
Tunnelseende!
Beror helt och hållet på VILKA kameror du väljer. Själv har jag alltid RX100 III i fickan - perfekt storlek för det ändamålet. Jättenöjd med den kameran. Blir häpen varje gång jag tittar på bilderna i förstoring. Och skärpan sätter den perfekt, varje gång. Förutsatt att objekten inte rör sig från eller mot mig förstås, eftersom den har enbart CDAF (vilket jag visste innan köp, men hade inte råd med A6300).

Ska jag fota något speciellt använder jag A77 II, som har perfekt storlek för det ändamålet och sitter som gjuten i händerna (vida bättre grepp än motsvarande Nikon t.ex.). Samt har snabb AF vid snabbrörliga objekt.


... vill inte ha en jätteblaffa som är hal som en tvål, och då är nämnda Sonylur nästan enda alternativet.
---
Känner verkligen igen det problemet. Har tänkt på att byta från min gamla "dumma" telefon till en smartphone, men det finns ju knappt någon tillverkare som erbjuder något annat än dessa jätteblaffor till telefoner. Så därför behåller jag min gamla men mycket smidiga och lätta Sony Ericsson J105i, som funkar perfekt. Den innehåller i och för sig en kamera men av allra enklaste slag, som jag aldrig använder (blir förstås RX100:an i stället).
.
 
Nä men du ser att även du som ändå har foto som hobby drar din gräns där och många med mindre omständigheter vill inte gå över 5000. Då återstår att vänta ut produktcykler och kampanjer men objektiv rasar sällan i pris som kameror.
Om man inte är oförsiktig så håller ett objektiv nästan hur länge som helst, så timpriset för även rätt dyra objektiv kan bli rätt lågt. Jag har kvar alla Canon EF-objektiv jag har köpt sen cirka 1991 och en del av dem använder jag fortfarande. De är lika bra nu som då. Visst har det gjorts framsteg inom objektivkonstruktion de senaste 25 åren, men det gäller främst zoomar och alla mina EF-zoomar som jag använder är yngre än tio år (jag har även ett par paketobjektiv från tidigt 1990-tal, men de ligger undanstoppade nånstans).

Så man ska inte stirra sig blind på inköpspriset för ett objektiv, men om man vill använda sina pengar smart så man bör nog planera sina objektivinköp så att objektiven blir använda under lång tid.
 
Nej, det är det inte. MC-11 har även mjukvara för att få Canon EOS-objektiv att fungera med E-mountkameror. Sådan mjukvara behövs knappast i ett Sigmaobjektiv.

Det har du rätt i när det gäller adaptern men det jag avsåg var datorprogrammet man har för att hantera inställningarna i objektiven och att uppdatera MC-11 firmware med.
 
Ja, MC-11 skulle ju kunna fungera som USB-docka också, men då skulle den behöva mer programvara för att sköta uppdateringsfunktionen till objektiv. Det komplicerar hela apparaten och kostar arbete. Det är nog enklare och säkrare med en separat docka för objektivuppdatering. Den kostar ju under 400 kr, så det spräcker knappast banken.

För alla andra än Sonyägare finns inte heller någon MC-11.

Vilken kom först f.ö.? MC-11 eller dockningsstationen?

Ja programvaran skulle behöva ändras visst.

Det senare gäller ju bara kamerahusen eller hur. MC-11 funkar ju för både Sigma Global Vision (bl.a. alla ART-objektiv) och Canon EF. Med fördel köper man Sigma med Canon-fattning så passar de båda tillverkarnas objektiv.
 
Fast bara på 1/100 sekund.


När det gäller sensorprestanda så skriver jag ut bilder så sällan att min 10 år gamla Canon EOS 40D (10 Mpixel) skulle duga alldeles utmärkt för mitt nuvarande fotograferande. (Och jag har hört ryktas att det går att åstadkomma fina förstoringar att hänga på väggen även med "bara" 10 Mpixel. :)

Det kommer dock andra förbättringar i kamerorna än bättre sensorer. För min del har jag börjat fuska med att fotografera fåglar det senaste året eller tre och insett att det inte finns något som heter onödigt bra autofokus.


Både Nikon och Canon har gjort en lång spegelfri resa redan. Båda har haft spegelfria kameror på marknaden i många år, Nikon i 6 år och Canon i drygt 5 år. Det är inte mycket kortare än Sonys E-mount.

Nikon behöver använda en ny objektivfattning för en eventuell framtida spegelfri systemkamera. Den de använder i Nikon 1-serien är alldeles för liten och F-fattningen har för stort registeravstånd för att vara rimlig på en spegelfri kamera.

Canon har däremot redan en objektivfattning som förmodligen skulle kunna fungera för en spegelfri småbildskamera. EOS M-fattningen har samma registeravstånd som Sony E och har en aning större diameter.

Ja AF-prestanda är en faktor som fortfarande utvecklas i nya modeller så det är ett skäl att uppgradera för en del som gör det.

När det gäller spegellöst så har CaNikon bara visat förstrött intresse. Sonys fokus är på FF och där är de överhuvudtaget inte på banan än.
 
Nej. Du skall ha A9, givetvis. Bara att hosta upp stålarna. 🙂

Ja men den ger ju inte alls samma bildkvalitet som en A7r III. Jag är detaljnörd. III:an är mycket bättre för mig men A7r är i mycket tillräckligt bra för mig. Jag är fortfarande kär i den och dess bildkvalitet. Men det är ju inte den man jagar småbarn med direkt för barnbilder eller något som rör sig mer än ett stilleben :).

Men A9:an är säkert en skitkul kamera och skulle jag skaffa en sådan så är det mer för att den tar video utan jello.
 
ANNONS