Annons

Alternativ till Lightroom 5.7.1

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Affinity verkar vara ett utmärkt program för bildbehandling men det saknar helt och hållet DAM. Jag gick igenom alla program jag kunde hitta för något år sedan och fastnade för ACDSee för att det omfattar "alla" delar, för att det är intuitivt om man kommer från LR och för att det finns bra undervisningsmaterial för att underlätta övergången.
Affinity photo är snarare en ersättning till Photoshop än till Lightroom och fordrar liksom detta betydligt större kunskaper i bildbehandling än Lightroom.
Liksom Photoshop är det mer ett verktyg för bildkonstnärer som t.ex gör kollage eller flyttar detaljer i bilder eller kombinerar innehåll från flera bilder till en än ett program för fotografer.
 

falke

Aktiv medlem
Jag bytte från Lightroom till Darktable i höstas och det är egentligen ingenting jag saknar från Lightroom. Jag migrerade över cirka 50.000 bilder från LR till DT vilket var en ganska smidig procedur. Lightroom kan beordras att skriva ut sin DB till så kallade sidecar-filer (XMP-filer) med editeringar med mera i. Dessa kan sedan läsas in i DT.
 
ANNONS