Annons

Alternativ till Lightroom 5.7.1

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Vad spelar det för roll? Det viktiga är väl att det finns alternativ för dem som söker det? Varför måste man prova alla program? Om jag är nöjd med program A, varför räcker inte det?
Precis..det är ju det jag menar..ACDSee ratas som alternativ att testa. Man väljer nästan alltid att prova andra program först. Hade man valt att testa ACDSee först hade man kanske istället nöjt sig med det?!
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag tycker rådet att kontakta Adobe support för att få en nedladdningslänk för 5.7.1 är det bästa så slipper du lägga ned tid och pengar på ett nytt program.

I alla fall tillsvidare, någon gång kommer säkert den versionen av Lightroom inte fungera längre på en framtida dator/operativsystem men då kan du ju ta det problemet då istället och utvärdera de alternativ som finns när den tiden kommer.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Precis..det är ju det jag menar..ACDSee ratas som alternativ att testa. Man väljer nästan alltid att prova andra program först. Hade man valt att testa ACDSee först hade man kanske istället nöjt sig med det?!
Nej det var inte alls det jag menade. Jag har aktivt valt Lightroom och trivs med det. Varför ska jag då ägna tid att prova ACDSee när mitt arbetsflöde inte begränsas av Lightroom? Varför detta behov av att få andra att göra som du?
 

forstheim

Aktiv medlem
Nej det var inte alls det jag menade. Jag har aktivt valt Lightroom och trivs med det. Varför ska jag då ägna tid att prova ACDSee när mitt arbetsflöde inte begränsas av Lightroom? Varför detta behov av att få andra att göra som du?
Men herregud..då tillhör ju inte du målgruppen ifall du trivs med det program du har. Det gäller ju personer som av någon anledning vill börja med ett nytt program (t.ex. som trådstartaren i denna tråd som uttryckligen söker alternativ till Lightroom). Han verkar uppenbarligen vilja byta från det program han hade. Nu får du vakna...
 
Affinity verkar vara ett utmärkt program för bildbehandling men det saknar helt och hållet DAM. Jag gick igenom alla program jag kunde hitta för något år sedan och fastnade för ACDSee för att det omfattar "alla" delar, för att det är intuitivt om man kommer från LR och för att det finns bra undervisningsmaterial för att underlätta övergången.
 
Jag hade för mig att det nämnts tidigare i tråden, men ... Digital Assets Management. Bildsortering, databas, tilldelning av nyckelord, färger, betyg, samlingar osv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Capture One är hyfsad på att importera LR kataloger, men är förmodligen i dyraste laget
Det är väl bara för Canon-användare det är väl dyrt? Det finns ju hyfsat billiga versioner för Sony, Fuji och t.o.m. Nikon tror jag. Mitt första insteg kostade 900 spänn om jag inte missminner mig, men det är ju ett tag sedan. Jag tyckte det var mycket för pengarna då.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad betyder "DAM"? Aldrig hört talas om. :rolleyes:
Det är det nog dessutom många som har olika uppfattning om så frågan är verkligen inte irrelevant och särskilt inte här. I detta forum är det nog underförstått att ett DAM enbart ska vara till för att hantera och katalogisera bilder och möjligen video - fotodata - och då kanske det borde hetat PAM elker Photo Asset Management istället men PAM pratar nog inte många om.

Digital Asset Management är ett allmänt begrepp som inte har explicit med foto att göra. Det allmänna begreppet är bredare och innefattar att precis alla filtyper ska kunna hanteras och förses med metadata. Större system kallar en del för EAM eller Enterprise Asset Management och de kan definitivt hantera mer än bilder och det tycker jag själv att våra mer fotocentrerade system också borde kunna.

Fotografer som driver fotofirma har väl behov av att kunna hantera och metadatasätta såväl bilder, video som Word-, XL- och exv PowerPoint-filer, för att inte tala om PDF:er. Så jag förstår inte att ingen ännu skapat en sådan lösning för det skulke i många fall vara en skitsak att öppna för fler godkända filformar än bilder. Den som gör detta för dessa småföretagare kommer möjligen skapa en ny marknad precis som en del av de som skapat dessa enterprise-system redan gjort för storföretagen. Även en del av dessa är sprungna ur system för ren bildhantering. Men dominanten Lightroom kommer nog inte vara den som kommer gå i bräschen för sånt. Mer nära troliga kandidater för sånt är nog de som inte sitter ihop med något bildredigeringsprogram.
 
Senast ändrad:

Saltis

Aktiv medlem
Jag har också 5.7.1 för win liggande, om du vill ha den.
Filetransfer borde kunna fixa överföringen.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Därför sparar jag alltid installationsfilerna för program - särskilt de jag köper. Man vet aldrig när leverantören får för sig att sluta tillhandahålla dem, konkar eller köps upp.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Därför sparar jag alltid installationsfilerna för program - särskilt de jag köper. Man vet aldrig när leverantören får för sig att sluta tillhandahålla dem, konkar eller köps upp.
Det gör jag också, men det var ändå något lurt med LR. Det var väl 6.14 som var den sista versionen i köputgåva. Den installationsfil jag sparade gav bara 6 i en ominstallation i ny dator, sedan vägrade den totalt att ladda upp några uppdateringar. Fast jag hade kvar länkarna till installationen, så jag kunde faktiskt hämta hem installationsfilen från Adobe och med den nya installationen så fungerade uppdateringarna, så de också kom in. Så för vara helt säker så behöver man spara på installationsfilerna men också länkar och nycklar mm som man får i Mail
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det gör jag också, men det var ändå något lurt med LR. Det var väl 6.14 som var den sista versionen i köputgåva. Den installationsfil jag sparade gav bara 6 i en ominstallation i ny dator, sedan vägrade den totalt att ladda upp några uppdateringar. Fast jag hade kvar länkarna till installationen, så jag kunde faktiskt hämta hem installationsfilen från Adobe och med den nya installationen så fungerade uppdateringarna, så de också kom in. Så för vara helt säker så behöver man spara på installationsfilerna men också länkar och nycklar mm som man får i Mail
Om jag inte missminner mig så slutade jag helt bry mig om ADOBE när jag såg att min nyckel till 6.x hade försvunnit från mina sidor hos dem, precis som länken till 6.14. Då gjorde de helt klart för mig att de helt givit upp sitt ansvar för de som inte ville prenumerera. Jag tycker nog att de åtminstone kunde låtit både nyckeln till 6.x och en länk till programmet ligga kvar. Det gjorde det dock till en ickefråga att gå vidare och välja något bättre istället och det var ju faktiskt något bra för ibland behöver vi nog lite till mans en ordentlig spark i arslet för att komma vidare och det bjöd ju sannerligen Adobe oss på. Lyckligtvis finns det flera bättre alternativ för många idag.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig så slutade jag helt bry mig om ADOBE när jag såg att min nyckel till 6.x hade försvunnit från mina sidor hos dem, precis som länken till 6.14. Då gjorde de helt klart för mig att de helt givit upp sitt ansvar för de som inte ville prenumerera. Jag tycker nog att de åtminstone kunde låtit både nyckeln till 6.x och en länk till programmet ligga kvar. Det gjorde det dock till en ickefråga att gå vidare och välja något bättre istället och det var ju faktiskt något bra för ibland behöver vi nog lite till mans en ordentlig spark i arslet för att komma vidare och det bjöd ju sannerligen Adobe oss på. Lyckligtvis finns det flera bättre alternativ för många idag.
Mina länkar fanns kvar i höstas när jag gjorde installationen, om det fortfarande går vet jag inte. När jag lite senare köpte en Z6 så blev det ändå kört så jag hoppade på prenumerationen.
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Snubblade in på den här tråden efter att ha letat efter nerladdningslänk till äldre versioner av Lightroom.

Det går inte längre att ladda ner Lightroom 5 via Adobes "Mina sidor". Däremot finns installationsprogrammet kvar på Adobes FTP-server: ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/legacy/lightroom/win/5.x/
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du har för kamera men har man Sony, Nikon eller Fuji, så blir ju Capture One till dessa klart billigare än om man har Canon. CO kräver dock klart mer av användarna än LR och eftersom ditt intresse tydligen har svalnat, så kanske inte det är ett bra väl. Numera finns ju en massa andra än Lightroom att välja bland så det är väl bara att ladda ner demos och pröva.
Å andra sidan kan ju ett nytt kraftfullare program med fler möjligheter vara ett bra sätt värma upp ett svalnat intresse.
 
ANNONS