Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Alterntiv till Lightroom för Ubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle Chevelle

Avslutat medlemskap
Har kollat runt lite men hittar inte någon god ersättare till LightRoom. Såg ett program som heter BlueMarine som verkar mycket lovande men jag får intrycket av att det projektet är nerlagt? Tips mottages tacksamt!

Har nosat lite på bibble

Verkar ganska lovande även om jag inte tycker att det har samma flyt som LR3!? Får kolla på DarkTable också. Det har jag inte hört talas om så det blir spännande :)

Bibble Pro

Verkar ganska lovande även om jag inte tycker att det har samma flyt som LR3!? Får kolla på DarkTable också. Det har jag inte hört talas om så det blir spännande :)

Efter att min dator la av i höstas så valde jag att helt gå över till Linux Mint och Bibble Pro.
Med en bra processor så kan man dra i reglagen och allt bara flyter med utan väntetider.
Kan inte påstå att jag fått grepp på allt i Bibble ännu, men bilderna går att fixa till riktigt bra.

Det som avgjorde valet för mig var möjligheten att jobba med lager och att med Pro licensen så blir man inte låst till ett OS.

Jag tog nyligen en titt på DarkTable, men blev inte kompis med programmet.

Däremot så saknar jag ett HDR-program för Linux.
Gillade Oloneo PhotoEngine i Windows, men den får jag inte igång via Wine.

Alltså.. _första_ träffen på Google med söktermerna "lightroom wine" ger (förga förvånande)

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=5839

Ratingen är "Garbage".

OK, det är ju en (eller några fås) åsikt.

Min fråga var dessutom dels ett indirekt sätt att påpeka att man faktiskt kan köra Windowsprogram i Linux, dock vet jag själv inget om hur bra det går. Dessutom var frågan ett sätt att se om det fanns folk här på FS som hade egen erfarenhet av Wine i allmänhet och Wine/LR i synnerhet.

Sitter själv med en gammal Windowsdator och funderar på att skaffa nytt och är då ganska öppen vad gäller Windows/Mac/Linux.

Vad är det du vill åt med Lightroom? Kombination av fotoorganisationsverktyg/databas och råkonverterare?

Isf kanske darktable kan vara något.

Annars kan du alltid låta en mjukvara sköta organisationen (t.ex fspot) och en annan råkonverteringen (t.ex ufraw/dcraw) och en tredje jpegredigeringen (gimp).

[QUOTE
Gillade Oloneo PhotoEngine i Windows, men den får jag inte igång via Wine.[/QUOTE]

luminance HDR kanske? (hette tidigare qtpfsgui)

[QUOTE
Gillade Oloneo PhotoEngine i Windows, men den får jag inte igång via Wine.

luminance HDR kanske? (hette tidigare qtpfsgui)[/QUOTE]

Har det installerat.
Jag får nog försöka att lära mig det bättre.

Oloneo var mer med reglage och man såg vad som hände direkt.

OK, det är ju en (eller några fås) åsikt.

Min fråga var dessutom dels ett indirekt sätt att påpeka att man faktiskt kan köra Windowsprogram i Linux, dock vet jag själv inget om hur bra det går. Dessutom var frågan ett sätt att se om det fanns folk här på FS som hade egen erfarenhet av Wine i allmänhet och Wine/LR i synnerhet.

Sitter själv med en gammal Windowsdator och funderar på att skaffa nytt och är då ganska öppen vad gäller Windows/Mac/Linux.

Jag har varit aktiv Wine-användare i några år (Sedan 1995 närmare bestämt). Så, jag har ganska god kännedom.

Vad gäller Lightroom och Wine så säger jag "Tänk inte ens tanken med något annat än Lightroom 1.x. Version 2.x kan fås igång med en jävla massa krångel, och resultatet är instabilt, buggigt, och ohygglight långsamt".

ANNONS
Götaplatsens Foto