Annons

"Analog blixt" till digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

foragora1

Ny medlem
Hej!

Tänkte höra om någon vet om det går att köra min "gamla analoga" blixt (Cullman 40 AF) till Nikon D80? Hade den tidigare till en äldre Nikon systemkamera (ej digital).

Tacksam för hjälp
Fredrik

foragora1 skrev:
Hej!

Tänkte höra om någon vet om det går att köra min "gamla analoga" blixt (Cullman 40 AF) till Nikon D80? Hade den tidigare till en äldre Nikon systemkamera (ej digital).

Tacksam för hjälp
Fredrik

Den ska väl gå att köra både manuellt och Automatiskt. Med Auto menar jag ljusmätning genom blixten, inte genom kameran som dagens automatik medger. Lite darrigare blir det, men du kan ju alltid exprimentera lite för bästa resultat.

/K

Det går, som Kenneth säger, alldeles utmärkt. Det du ska tänka på är att äldre blixtar kan ha rätt hög spänning över pc-kontakten/hot shoe. Mät med en högohmig voltmeter, med ett enklare och lågohmigt instrument riskerar du att instrumentet belastar kretsen och du får ett för lågt värde.
Standard är max 24 volt på tex studioblixtar och över det bör du inte släppa in i kameran.

En av mina gamla blixtar har 180 V över kontakterna så den används bara som slav.

Jag har en över 20 år gammal Nissin 360 TSO som jag använder tillsamans med min Olympus C7070WZ och det går utmärkt.

Du får ställa in digitalkameran manuellt precis som du gjorde med din gamla Nikon efter vad tabellerna på baksidan på blixten visar. Skillnaden är väl att du kan, om du vill, använda en kortare synktid. Äldre kameror hade synktider på 1/60 och kanske max 1/125 och digitalen kanske har uppåt 1/200.

bildsten skrev:
Det går, som Kenneth säger, alldeles utmärkt. Det du ska tänka på är att äldre blixtar kan ha rätt hög spänning över pc-kontakten/hot shoe. Mät med en högohmig voltmeter, med ett enklare och lågohmigt instrument riskerar du att instrumentet belastar kretsen och du får ett för lågt värde.
Standard är max 24 volt på tex studioblixtar och över det bör du inte släppa in i kameran.

En av mina gamla blixtar har 180 V över kontakterna så den används bara som slav.

Jag har en över 20 år gammal Nissin 360 TSO som jag använder tillsamans med min Olympus C7070WZ och det går utmärkt.

Du får ställa in digitalkameran manuellt precis som du gjorde med din gamla Nikon efter vad tabellerna på baksidan på blixten visar. Skillnaden är väl att du kan, om du vill, använda en kortare synktid. Äldre kameror hade synktider på 1/60 och kanske max 1/125 och digitalen kanske har uppåt 1/200.

Jag har en gammal Nissin 360. Ska banne mej rota fram och damma av den för lite testskoj. Funkar det bra så kommer den garanterat till nytta, för jag har inte haft (råd) en modern blixt på min prioriteringslista än.

/K

bildsten skrev:
Jag tror manualen för Nikon D70 säger att den ska klara upp till 250V dock, kan vara värt att kolla om det gäller för D80 också.

Ett exempel på en bild tagen med en OLY C7070W i manuellt läge och en ca 30 år gammal Nissin 360 TSO.
Avståndet från kameran till scenkanten är drygt 15 m. Bilden från Söderhamns teater på Capellakörens Luciakonsert i kväll.
Så nog går det att få bilder utan TTL.

ANNONS