Annons

Antal bilder för gratismedlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Jag tycker att man som gratismedlem ska få ladda upp åtminstone någon bild om året även om man en gång varit silvermedlem i tre i år och passerat kvotan för gratismedlemmar.

Även gratismedlemmar borde få ha fler än tio bilder i sitt galleri. Begränsningen borde ligga i antalet bilder per månad eller år och kanske i storleken, men som läget är nu så har jag inte kunnat ladda upp någon ny bild på 18 månader. Still counting.

Så kanske man skulle kunna tänka. Men är det inte enklare att betala in 100 kr och du kan börja ladda upp igen (om du nu inte har fler än 100 bilder)?

Klart jag kan, men rent principiellt så tycker jag att tio bilder på en livstid är lite snålt... men jag förmodar att det inte är någon stor fråga för någon. Nätet är stort...

Låt oss säga så här då, samma dag som du/ni tillåter gratismedlemmar att lägga upp åtminstone en bild i månaden, oavsett hur många bilder som redan finns i portfolion, så ska jag bli silvermedlem igen. Bara för att visa att jag inte är snål och enbart arbetar för egen sak...

Deal? (glöm inte att maila mig bara)

Äsch, tänk bara så många inlägg du har hunnit skriva istället för att slösa tid på att lägga upp bilder... ;-)

Erm, jag tycker tvärtom att det är väldigt generöst att man får behålla alla sedan tidigare uppladdade bilder även om man slutar betala. Det skulle ju lika gärna kunna vara så att alla bilder, förutom t.ex. de 10 (eller hur många det nu är man får ha som gratismedlem) senaste bilderna raderades när - eller en kort tid efter - att betalmedlemsskapet gått ut.

... som läget är nu så har jag inte kunnat ladda upp någon ny bild på 18 månader. Still counting.
Visst har du kunnat ladda upp bilder! Hur många du vill, i princip. Ingen har försökt hindra dig.

Däremot har du helt frivilligt valt att avstå från att ladda upp bilder, genom att inte betala medlemsavgift.

Visst har du kunnat ladda upp bilder! Hur många du vill, i princip. Ingen har försökt hindra dig.

Däremot har du helt frivilligt valt att avstå från att ladda upp bilder, genom att inte betala medlemsavgift.

KG har väl inte hävdat att någon hindrat honom, utan önskar töja på villkoren för freeriders, men det lär ju inte ske.

KG är ingen "freerider", ett uttryck som jag uppfattar som nedlåtande. Hans närvaro här på FS har säkert gett oss andra medlemmar mycket mer än vi skulle fått om han betalat 100:- och sedan bara lurkat här.

Om jag inte minns fel så har KG varit betalande medlem, men jag förstår precis varför han inte tycker det är värt ett öre. En hundring är för de flesta inte mycket att bråka om, men det är vad man har att bråka _med_ när man är missnöjd.

KG är ingen "freerider", ett uttryck som jag uppfattar som nedlåtande. Hans närvaro här på FS har säkert gett oss andra medlemmar mycket mer än vi skulle fått om han betalat 100:- och sedan bara lurkat här.

Om jag inte minns fel så har KG varit betalande medlem, men jag förstår precis varför han inte tycker det är värt ett öre. En hundring är för de flesta inte mycket att bråka om, men det är vad man har att bråka _med_ när man är missnöjd.

Tomasz, du betalade under 2006-2007, vad var det som gjorde att du betalade då men idag inte är betalande och förstår precis varför KG inte betalar idag?

Tomasz, du betalade under 2006-2007, vad var det som gjorde att du betalade då men idag inte är betalande och förstår precis varför KG inte betalar idag?
När jag skulle svara på det här så kom en anledning upp: "Fotosidan är för tillfället hårt belastad - vg försök igen om en stund."

Det ska vara bättre om man är betalande medlem har jag hört, men på andra ställen jag häckar är det inga problem oavsett vad man har för status.

Jag förstår att du frågar i syfte att kunna förbättra. Och det som jag ser att man kan förbättra är "värde för pengarna". Jämför med andra fotositer, det går att ställa upp en tabell med finesser, bildantal, gigabyte med mera. FS ger ganska lite i jämförelse tycker jag.

En annan, högst subjektiv sak, är attityden. Attityden hos medlemmarna får man leva med, men det känns ofta lite veligt från er sida. Är det en välvillig ideell site eller en affärsrörelse? Det går inte att vara både och.

Jag har för ganska länge sedan berömt FS, minns inte alla argument. Men åtminstone ett kvarstår: Den enda svenska fotositen med tillräckligt mycket innehåll.

Prestandaproblem hade vi 2007 också. Rejäla sådana. Nu verkar det eskalerat igen.

Ok, det enda jag kan utläsa är att du vill ha mer utrymme. Och snyggare profilsida.

"Veligheten" och attityd är jag inte med på vad du menar. Iallafall inte vad det skulle ha med din betalningsvillighet eller inte.

Tack Tomas...

För min del är det väl mest att modellfoto tagit överhanden och det finns det mer utvecklade siter för, så där är jag betalande medlem medan jag smyger kvar här av gammal vana. Jag är inte alls här lika ofta som förr och antalet inlägg från mig det senaste året torde vara tämligen blygsamt jämfört med min "aktiva" tid.

Nu vet jag inte hur illa det är ställt med bildena på Fotosidan, det jag läser emellanåt är att det kommenteras för lite och sådant, men därom är jag rätt okunnig eftersom jag inte kunnat lägga ut en enda bild för kommentarer på ett par år nu ;-)

Jag är aktiv på ett gäng fotosidor runt om i världen och överallt får man lägga in bilder (som får ligga kvar) oavsett medlemsstatus. Ibland i mindre format, ofta i betydligt mindre mängd och ibland emot att man sprider lite glädje genom att kommentera flitigt. Ingenstans landar man på noll bilder (nåväl, tio då) oavsett längd på sitt medlemskap. I den jämförelsen är FS väldigt njugg.

Antar att David & Co inte gillar mitt förslag eftersom de inte kommenterat det.

Du ska kanske fråga någon annan. Jag hoppade in i tråden bara för att stå upp för KG en smula.

Men du slaknade lite fort, eller? Att märka ord och klaga i största allmänhet och sedan inte kunna motivera sig på ett konkret sätt när man får följdfrågor är inte att "stå upp för någon", tycker jag.

Antar att David & Co inte gillar mitt förslag eftersom de inte kommenterat det.

Nejdå, bara som det då och då blir, nämligen att vi diskuterar frågan och sen har det kommit nya frågor i tråden innan jag hunnit svara och så fastnar jag på dem och glömmer kärnfrågan.

Ditt förslag är intressant men samtidigt så ställs det mot klagomålen om stort inflöde och få kommentarer. Vi får fundera lite till.

Eftersom jag är snikmedlem (i dubbel bemärkelse, eftersom jag även filtrerar bort reklamen på FS) så kanske jag borde skriva något nu?

Personligen brukar jag inte betala för något textmaterial på nätet, kanske en omodern inställning att allt vara gratis och en önskan att det ska förbli det. Det jag kan sakna mest på FS som icke-betalande är en del artiklar, t ex de som Stefan Ohlsson skrivit, och det är klart att det ger mig en tråkig känsla av att stängas ute, samtidigt som det ändå inte ökar min betalningsvilja. Trots det kan jag inte på något sätt kritisera FS för att vilja dra in pengar, FS är ju inte direkt något amatörprojekt utan kostar att driva.

Varför lägga ut fler bilder? Om vitsen är att få bildkritik i syfte att utvecklas som fotograf borde tio bilder räcka långt om man successivt ersätter dem med nya i takt med att man utvecklas. Det kanske känns lite knepigt att radera gamla bilder och med dem kanske många kommentarer man vill spara, men det skulle kunna lösas genom att man arkiverar en tumnagel av bilden tillsammans med kommentarerna samtidigt som bilden stängs för ytterligare kommentarer. Detta skulle dock kräva mera kod och trots allt ytterligare lagringsutrymme och båda kostar pengar.

En variant är att låta antalet kommentarer man ger styra antalet bilder man kan ladda upp. FS tjänar visserligen inget på det ekonomiskt men det blir iaf något slags motprestation och ökar kanske kommentarsviljan. Risken finns dock att man masskommenterar i stil med "Bra!" eller "Inget vidare" men det kan lösas genom att mottagaren får betygsätta kommentaren avseende nytta och bara nyttiga kommentarer räknas en till godo. Återigen, mera kod, mera kostnader men kanske också mera nytta och förenligt med en av målsättningarna.

Många verkar vilja ha en portfolio på FS och frågan är om det var meningen? Är det bra? Satt härom dagen och kollade igenom närmare hundra bilder hos en medlem och tyckte att 80% kunde ha tagits bort. Om man vill ha en portfolio på nätet finns gratistjänster och dem kan man hänvisa till på sin profilsida. Alternativet är ju återigen att betala - och det räcker ju faktiskt att betala en gång eftersom bilderna sedan får ligga kvar! - det blir hur som helst billigare än en egen sajt och domän.

Bildkommenterandet har ofta framhävts som något viktigt på FS. Själv tycker jag det är svårt att kommentera dåliga bilder, det kan kännas förmätet och inte sällan blir mottagaren besviken om man inte ger enbart positiv kritik. Ibland genererar en kommentar en motkommentar och det känns också fel. Många tycks föredra att ge snälla kommentarer för att inte stöta sig med någon och öka chansen för att få bra kommentarer själva. Själv kan jag bli glad över en positiv kommentar men många kommentarer tillför inget. Någon negativ kommentar tycks enbart bero på motivvalet och att kritisera det tillför heller inget. Det finns en stor sörja av dåliga bilder på FS men här finns också många mycket bra bilder, bilder man minns och skulle kunna tänka sig att köpa och ha på väggen.

Jag tycker att redaktionen genom åren varit mycket lyhörd. Man har lyssnat på förslag och kritik och genomfört förändringar utifrån önskemål från medlemmarna. FS försöker vara en schweizisk armékniv för svensk fotografi, på gott och ont. Här finns något för alla (eller de flesta) men tyvärr också material av sämre kvalitet (och antagligen räknas väl mina inlägg dit) och det är baksidan av konceptet. Det blir liksom en barlast som drar ner helheten. Men här finns väldigt mycket som är gratis för den som inte vill betala och många gratismedlemmar tillför faktiskt ett mervärde genom sin närvaro här. Hur ska det värderas? Och hur ska t ex den kollektiva insatsen att betygsätta utrustning värderas? För det är ju faktiskt så att en del av attraktionsvärdet för FS delvis bygger på material som medlemmarna tillhandahållit gratis.

Vad skulle jag betala för? Jag kan iofs tänka mig att slanta upp en hundring för den goda sakens skull, även om hundringar rinner iväg än hit och än dit, särskilt nu när barnen är tonåringar. Men en kvalitetssajt med duktiga skribenter som skriver initierat om bra fotografi och om teknik skulle tilltala mig mycket. Risken med det är väl att materialet lätt kan kopieras och spridas till icke-betalande...

Kan tänka mig att kostnaden för utrymmet var ett av skälen till att man en gång satte upp de gränser man satte upp, men idag är utrymme betydligt billigare. Klart att inflödet kommer att öka ytterligare, men vem vet, om glada amatörer, som jag, får lite positiva kickar kanske intresset för FS ökar o plötsligt har ni fått en betalande medlem som suktar efter mer...

Just idag är jag särskilt positiv till FS för att jag hittade ett jättekul objektiv bland radannonserna och just kommit överens med säljaren :)

ANNONS
Götaplatsens Foto