Eftersom jag är snikmedlem (i dubbel bemärkelse, eftersom jag även filtrerar bort reklamen på FS) så kanske jag borde skriva något nu?
Personligen brukar jag inte betala för något textmaterial på nätet, kanske en omodern inställning att allt vara gratis och en önskan att det ska förbli det. Det jag kan sakna mest på FS som icke-betalande är en del artiklar, t ex de som Stefan Ohlsson skrivit, och det är klart att det ger mig en tråkig känsla av att stängas ute, samtidigt som det ändå inte ökar min betalningsvilja. Trots det kan jag inte på något sätt kritisera FS för att vilja dra in pengar, FS är ju inte direkt något amatörprojekt utan kostar att driva.
Varför lägga ut fler bilder? Om vitsen är att få bildkritik i syfte att utvecklas som fotograf borde tio bilder räcka långt om man successivt ersätter dem med nya i takt med att man utvecklas. Det kanske känns lite knepigt att radera gamla bilder och med dem kanske många kommentarer man vill spara, men det skulle kunna lösas genom att man arkiverar en tumnagel av bilden tillsammans med kommentarerna samtidigt som bilden stängs för ytterligare kommentarer. Detta skulle dock kräva mera kod och trots allt ytterligare lagringsutrymme och båda kostar pengar.
En variant är att låta antalet kommentarer man ger styra antalet bilder man kan ladda upp. FS tjänar visserligen inget på det ekonomiskt men det blir iaf något slags motprestation och ökar kanske kommentarsviljan. Risken finns dock att man masskommenterar i stil med "Bra!" eller "Inget vidare" men det kan lösas genom att mottagaren får betygsätta kommentaren avseende nytta och bara nyttiga kommentarer räknas en till godo. Återigen, mera kod, mera kostnader men kanske också mera nytta och förenligt med en av målsättningarna.
Många verkar vilja ha en portfolio på FS och frågan är om det var meningen? Är det bra? Satt härom dagen och kollade igenom närmare hundra bilder hos en medlem och tyckte att 80% kunde ha tagits bort. Om man vill ha en portfolio på nätet finns gratistjänster och dem kan man hänvisa till på sin profilsida. Alternativet är ju återigen att betala - och det räcker ju faktiskt att betala en gång eftersom bilderna sedan får ligga kvar! - det blir hur som helst billigare än en egen sajt och domän.
Bildkommenterandet har ofta framhävts som något viktigt på FS. Själv tycker jag det är svårt att kommentera dåliga bilder, det kan kännas förmätet och inte sällan blir mottagaren besviken om man inte ger enbart positiv kritik. Ibland genererar en kommentar en motkommentar och det känns också fel. Många tycks föredra att ge snälla kommentarer för att inte stöta sig med någon och öka chansen för att få bra kommentarer själva. Själv kan jag bli glad över en positiv kommentar men många kommentarer tillför inget. Någon negativ kommentar tycks enbart bero på motivvalet och att kritisera det tillför heller inget. Det finns en stor sörja av dåliga bilder på FS men här finns också många mycket bra bilder, bilder man minns och skulle kunna tänka sig att köpa och ha på väggen.
Jag tycker att redaktionen genom åren varit mycket lyhörd. Man har lyssnat på förslag och kritik och genomfört förändringar utifrån önskemål från medlemmarna. FS försöker vara en schweizisk armékniv för svensk fotografi, på gott och ont. Här finns något för alla (eller de flesta) men tyvärr också material av sämre kvalitet (och antagligen räknas väl mina inlägg dit) och det är baksidan av konceptet. Det blir liksom en barlast som drar ner helheten. Men här finns väldigt mycket som är gratis för den som inte vill betala och många gratismedlemmar tillför faktiskt ett mervärde genom sin närvaro här. Hur ska det värderas? Och hur ska t ex den kollektiva insatsen att betygsätta utrustning värderas? För det är ju faktiskt så att en del av attraktionsvärdet för FS delvis bygger på material som medlemmarna tillhandahållit gratis.
Vad skulle jag betala för? Jag kan iofs tänka mig att slanta upp en hundring för den goda sakens skull, även om hundringar rinner iväg än hit och än dit, särskilt nu när barnen är tonåringar. Men en kvalitetssajt med duktiga skribenter som skriver initierat om bra fotografi och om teknik skulle tilltala mig mycket. Risken med det är väl att materialet lätt kan kopieras och spridas till icke-betalande...