Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda hotellbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Blev för ett tag sedan anlitad för att fotografera lite bilder för vårat lokala hotell, deras rum osv.
Han blev nöjd med bilderna, men sa efter ett tag att hans kompis hade gjort det gratis åt honom. Okej sa jag men du får stå för arbetskostnaden och reseersättning vilket han gjorde utan att få några bilder. Kan jag nu fritt fram använda dessa bilder att visa upp tex i min portfolio eller blogg och liknande eftersom han inte köpt några?
 
Du är upphoman!
Om inget annat är avtalat inför det jobb du gjorde har du all rätt att använda, publicera och sälja bilderna, som du vill.
Det hade du kunnat göra även om han köpte bilderna, utan att avtala om någon särskild begränsning för dig.
Ett undantag är om det finns identifierbara personer på bilderna. Då får inte bilderna användas i marknadsföring av någon vara eller tjänst utan dessa personers medgivande. En så kallad "modellrelease".

Om någon annan har någon annan åsikt så säg emot.
Allt jag kan om upphovsrätt har jag lärt mig på Fotosidan Forum

Petter ...
 
Jag har väl nån gång förut invänt att man kan visst sälja bilder med folk på utan modellrelease men köparen kan inte använda dem för reklam enligt lagen om personer i reklam. Sen har de här på forumet som säljer bilder på riktigt berättat för mig att bilder utan modellrelease är svårasålda. Skall bilderna vara illustrationer i bok behöver man inget medgivande (av modellen), bara fotografen.
 
ANNONS