Annons

Arbetsgång i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur ser en detaljerad arbetsgång ut efter att jag gjort färdig en bild i redigeraren (masterbild) för att sedan skapa en bild för webb resp en bild för utskrift? När och hur sparar jag? Minskar jag storleken innan jag skärper webbilden eller tvärtom? Kan någon ge mig en steg för steg beskrivning.
Lennart

Hur ser en detaljerad arbetsgång ut efter att jag gjort färdig en bild i redigeraren (masterbild) för att sedan skapa en bild för webb resp en bild för utskrift? När och hur sparar jag? Minskar jag storleken innan jag skärper webbilden eller tvärtom? Kan någon ge mig en steg för steg beskrivning.
Lennart

Så här brukar jag göra: efter redigering (utom skärpa) väljer jag storlek och trycker Ctrl 1 (100%) för att lättare se hur mycket skärpa som ska läggas på, ökar skärpan vid behov (oskarp mask).

Storlek för webben: skriv först upplösningen (ca 100 px) och därefter pixelbredden. För publicering på FS får bilden vara max 1024 pixlar bred. Du kan själv räkna ut vilken upplösning bilden ska ha för att passa din skärm bäst, gör så här: kolla din skärms upplösning (bredden) och dela den siffran med skärmens bredd i tum. Exempel: din skärm har en upplösning på 1366 pixlar och den är 13,5 tum bred (1366 delat med 13,5 = 101), då får du fram att bildens upplösning ska vara 101 px.

Vid utskrift anger jag först en bildupplösning på 300 px och skriver sedan måtten i cm.

/Per Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto