Annons

Arbetssätt RAW bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Jag har precis kommit hem från en resa på 2.5 månad vilket innebär en väldans massa kort (närmare 1500). Nu skall jag försöka mig pa att fixa ordning på dessa (samtliga tagna i RAW format). Jag har för övrigt en canon eos 350d.

Det jag undrar är följande saker.

1. Brukar det bli ok om man använder dom automatiska inställningarna i cs2 vid rawkonvertering?
2. Skall man skärpa upp bilderna i rawkonverteringen eller skall man göra det i cs2 senare?
3. Samma med curves, skall man göra det vid rawkonverteringen eller i cs2 senare?

Lämna gärna tips om ni kommer på andra saker.

Niklas

Jag kan tyvärr inte svara på de specifika fråorna som rör CS2, eftersom jag själv uteslutande gör alla mina framkallningar i Capture One.

Dock gör jag så många "inställningar" jag kan för att nå en färdig bild redan i RAW-programmet. Försöker att så lite som möjligt röra en jpg-bild. Vill jag ändra något senare, så öppnar jag RAW-filen igen och gör små justeringar tills jag blir nöjd med JPG eller TIFF. Detta omfattar kurvor, skärpning, vitbalans och exponeringsjusteringar samt även val av färgrymd.

Mvh /Peter

1. Jag kör själv RAWshooter & har använt CS2konverteraren mycket sparsamt men antar att det är som vanligt, auto kan duga men att skruva manuellt är alltid det optimala. Beror nog mest på dina krav & vad du ska använda bilderna till.

2. Skärpning gör du alltid i efterhand då du vet vad bilden ska användas till.

3. Allt i konverteringen, utom skärpningen då.

Jag blir inte vän med konverteraren i CS2 utan drog hem Rawshooter Essentials vilken är gratis. Flödet jag får till med detta program är vad jag sökt efter & om du inte testat det så tycker jag att du ska göra det, 1500 bilder i CS2, pust:)

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp

//Larsa

Det låter ju ungefär som jag trodde, att det är bättre att fixa och trixa i rawbilden. Hur mycket skärpa skall man lägga till i en 'normalbild'. Det förinställda värdet i cs2 är ju på 25, brukar detta att räcka?

mvh

Niklas

.Z. skrev:
1. Jag kör själv RAWshooter & har använt CS2konverteraren mycket sparsamt men antar att det är som vanligt, auto kan duga men att skruva manuellt är alltid det optimala. Beror nog mest på dina krav & vad du ska använda bilderna till.

2. Skärpning gör du alltid i efterhand då du vet vad bilden ska användas till.

3. Allt i konverteringen, utom skärpningen då.

Jag blir inte vän med konverteraren i CS2 utan drog hem Rawshooter Essentials vilken är gratis. Flödet jag får till med detta program är vad jag sökt efter & om du inte testat det så tycker jag att du ska göra det, 1500 bilder i CS2, pust:)

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp

//Larsa

Tack för tippset, skall ladda hem det och testa. Det här kommer att bli ett riktigt hästjobb men det blir bra när det e klart.

Om du är öppen för förslag på andra program, så ladda hem en demoversion på Capture One också när du ändå håller på.... Den lär inte göra dig besviken.

"lite-versionen" kommer du långt med om du bara ska göra en "vanlig" framkallning utan avancerade färgkorrigeringar. Den är också betydligt billigare än Pro.

Mvh /Peter

NiklasBerntsson skrev:
Det låter ju ungefär som jag trodde, att det är bättre att fixa och trixa i rawbilden. Hur mycket skärpa skall man lägga till i en 'normalbild'. Det förinställda värdet i cs2 är ju på 25, brukar detta att räcka?

mvh

Niklas

Vet inte om du kör Photoshop CS eller CS2... i CS2 finns följande inställning i Camera RAW (3.2) för att ställa in så att barabilden man ser som preview skärps. Inte i filen som "framkallas".

Intällningen hittas om du klickar på den lilla pilen (>) bredvid settings under histogrammet och väljer preferences.

Inställningen heter "Apply sharpening to" och sätts till "Preview only".

Detta är in inställning som jag har sett rekommenders på flera ställen. Då får du en helt oskärpt bild till photoshop. Sedan lägger man på skärpan när man skapat bilden till rätt format.

/Per

thodan skrev:
Version 2.1 av Canons egna Digital Photo Professional är riktigt bra på batch-konvertering av RAW-filer.

Justera en av bilderna så som du vill ha det, kopiera inställningarna till alla bilder och tryck på batch. Vips har du hela rasket i TIFF eller JPG.

Det måste förutsätta att det inte behövs individuella justeringar av vitbalans, exponering etc. Eller hur menar du? 1500 bilder från en resa lär ju rymma en massa olika ljussituationer etc

Grovsortera och släng!

Batchjustering av RAW funkar som sagt bara om det är identiska ljusförhållanden. 1500 RAW-bilder som ska justeras var för sig låter jobbigt. Alla bilder kanske inte är bra?

Gå igenom bilderna i Adobe Bridge och ta bort de som är uppenbart dåliga, oskarpa o.s.v.

Justera sedan de du vill spara i Camera Raw, men välj bara att applicera inställningarna. När du sedan fixat till alla bilder i Camera Raw så kan du batch-köra dem i Photoshop med Image Processor. Där kan du välja att spara dem i JPG med hög kvalitet, och eventuellt koppla in ett makro där du har grejer som brusreducering och skärpning (med värden som brukar funka för de flesta bilder). Sen sätter du igång batch-körningen och sätter dig och tittar på någon bra film resten av kvällen. Runt 1000 bilder lär ta ett tag.

När du sen har JPG av alla bilder i hög kvalitet så kan du justera de du behöver i Photoshop och spara de igen.

Nu kommer säkert "de renläriga" att protestera men jag tycker ovanstående fungerar. Man måste faktiskt inte ha individuellt 100%-igt justerade bilder som duger för affisch-tryck i alla situationer. För mig så räcker det med bilder som är tillräckligt bra.

Skulle jag vid nåt senare tillfälle vilja göra fantastiska utskrifter av någon eller några bilder så har jag ju kvar RAW-filerna och kan då lägga extra jobb på just dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto