Annons

Att ge bort sina bilder gratis

Produkter
(logga in för att koppla)

Sommer

Aktiv medlem
För mig så är det alltid en liten förolämpning att företag/kunder vill ha bilder gratis.

Nu har jag blivit frågad av ett företag igen. Denna gång är det dock en rätt så stor grej så jag är lite osäker på om jag ska tacka nej eller inte.

Företaget heter Amt-tv och har ett nätverk till tex hotell, lyxkryssare och andra ställen. Dom behöver bakgrundsbilder till sina skärmar där dom visar information om saker å ting. För det hela så skulle jag inte få ett öre. Men därimot få ha med en lite reklam för mig själv (hur mycket vet jag inte). Så mina bilder kan alltså dyka upp vart som helst i världen. Men som sagt så får jag inte ett öre för det och dom har rätten att använda mina bilder om och om igen till samma syfte.

Så frågan är.. ska jag säga nej eller ja?
Har iofs inte så mycket att förlora på det. Förutom då pengar som jag aldrig får för att dom använder mina "produkter" och själva tjänar pengar.

Be dem detaljera vilken reklam du skulle få ha med -- längd, antal visningar / dag etc.

Om det verkar som att du får en rimlig reklamexponering så låter det som ett okej affärsutbyte. Betalningen blir ju isf. reklamen för dig som fotograf. Kontrollera noga så att kontraktet endast gäller visning på tv-slinga och inte tryck etc., samt hur länge avtalet löper.

Alternativet är väl att du tackar nej och någon annans bilder används. Om du inte har betänkligheter vad gäller företagets image och typen av ställen de visar dina bilder på så tycker jag att du ska köra på!

Det är självklart att du ska ha betalt för bilderna. Själv så ger jag bara bort bilder till folk som står mig nära eller om dom har gjort mig en tjänst.

Frågan

Ställ dig frågan: Tror du NÅGON kommer att se dina bilder på den tv:n och säga:

"Kosta vad det vill, eller hur svårt det än är att få tag på fotografen så skall HAN göra vårt företags bilder"

Nej, ta betalt, om du kan. Annars hoppa över det.

Håller med Wibom.

Hur stor chans är det att någon över huvud taget ringer dig för att de har sett en bild på en hotell-TV? Hur många glor på hotellets reklam-TV över huvud taget?

Har du otur så används dina bilder bara utomlands och då minskar ju chanserna ännu mer...

Låt nån annan göra gratisjobbet istället så kan du soft en stund alldeles gratis istället...

Mvh
Maverick

Säg nej. Tycker också det är en förolämpning. En sak är att ge bort lite kopior till privatperson som tack för hjälpen eller nåt. När det gäller företag tycker jag man ska vara stenhård.

Självklart försöker ett företag med alla medel hålla nere sina kostnade och få saker gratis. Det är ju fär att tjäna pengar företag finns så det är inget att förundras över.

Själv skulle jag dock inte ge bort nåt gratis om jag inte var säker på att jag får nåt ut av det, direkt eller indirekt. Pengar, publicitet, ro i sinnet eller pluspoäng i himlen eller vad som helst som man värderar till nåt.

Reklamen som dom erbjuder dig låter i mina öron värd ungefär noll kronor.

Vilket i praktiken betyder att du ger dom pengar eftersom det alltid finns en kostnad förknippad med att ta bilder och leverera dom till kund.

Så jag skulle tacka nej. Så får dom hitta nån annan, vilket dom säkert gör, som vill visa upp sina bilder istället.

Handlar om ett beställt uppdrag? I så fall tycker jag absolut inte att du ska tacka ja. Då är det löjligt att jobba gratis. Så bra referens är det väl inte?

Om du sitter på gamla arkivbilder som dom vill använda kanske det kan vara ok, förutsatt att du får någon vettig exponering och att det skulle kunna generera nya uppdrag. Men som du beskriver det låter det inte så.

Hade det varit ett bra varumärke att lägga till i kundlistan så hade jag övervägt att jobba gratis, men nu tycker jag det låter väldigt tveksamt.

Intressant med alla heta reaktioner! Ställer mig dock frågande till liknelserna med att ge bort sina bilder till privatpersoner. Det handlar väl om ett utbyte -- bilder mot reklam? Fredrik förlorar i mitt tycke inget på att _kolla upp_ vad företaget ifråga har tänkt sig för avtal. Synd att kategoriskt tacka nej innan man har svart på vitt vad affären gäller, eller?

Vad jag menar med att ge bort bilder till privatpersoner är att göra det kanske som tack för att man fått stövla in i deras liv i reportagesituationer och liknande. Det tycker jag hör till god ton.

Annars är väl inte reaktionerna så heta, tycker jag.
Men visst ska man kolla upp. Men mot den information vi får här tycker jag det luktar som att företaget ifråga får ut betydligt mer än fotografen.

MattiasL skrev:
Vad jag menar med att ge bort bilder till privatpersoner är att göra det kanske som tack för att man fått stövla in i deras liv i reportagesituationer och liknande. Det tycker jag hör till god ton.

Annars är väl inte reaktionerna så heta, tycker jag.
Men visst ska man kolla upp. Men mot den information vi får här tycker jag det luktar som att företaget ifråga får ut betydligt mer än fotografen.

Det är alltid viktigt att vara på sin vakt, javisst. Klart man inte ska sälja sig för billigt! Men vi har ju inte särskilt mycket information om exakt vad saken gäller. Jag tycker att Fredrik ska kolla upp hur det ligger till... :)

Jag lägger in ett av breven jag har fått från företaget.

"Thank you for your e-mail. To answer your questions, AMT makes money from the advertising space we sell on our network. We offer an audiovisual network to clients but we don’t make money from the programming we offer. In regards to the art theme, we are creating a kind of live gallery to be viewed in hotel lounge areas as well as restaurants, basically locations where the client as asked for the art theme.

In exchange of digital pictures of artworks we propose to attach after a sequence of the artists works an end credit with name and web address as a promotional tool. If a person gets in touch with you for purchasing, after viewing your work on our network we don’t ask for anything. I guess it’s a way for you to show your work in a variety of venues and countries in a more modern way.

To recap, AMT is a company based in Monaco offering a complete digital audiovisual content solution to clients.

On the network, we will be offering tailored programming divided into themes such as sports, extreme sports, music, generation, lounge and of course art. The programming will be offered in 2 to 3 hour blocks, played in 10 minute segments (7mns of programming + 3mn of advertising) and will be looped throughout the day. AMT will be launching in the next month a customized network for McDonalds, starting with 100 of the largest McDonalds locations in France and from there expand pretty fast nationally and internationally.

Obviously our goal is to install as many venues as possible in as many countries as possible. Hotels, bars, restaurants, ships, cafés are the strategic kind of locations we plan on developing. At the moment we’re in development with two major cruise liners and 2 hotel brands.

For our art theme, we wish to create a live canvas, a program where all kind of artworks (from classic photography to design and sculpture) will be displayed in slow motion on the plasma screens. A different way for the people to enjoy art. In order to create this theme we need to work with many artists and work from digital photo files of the best quality since these will appear on a large screen. The best quality digital picture is what we are looking for, CD ROM being the best format. (300 dpi scan - 1024x768, this is the best of the best however it does not have to be exact. 150 dpi scan can definitely do).

Since our programming is composed of segments of 7mns, I have been proposing to several artists that have a good amount of work to maybe broadcast a sequence of 8 photos and next month substitute with another 8. In any case, nothing stops us from reusing your pictures. For us the most important is to freshen up the programming once in a while. However every time a sequence of your work is being broadcasted, we will add a credit with your name and web address for promotional use."

Okay, efter att ha sovit på saken och läst mailet ovan så är min uppfattning att det inte låter något vidare. Monaco?! Hoppa över...

Be dom göra ngt gratis för dig och sen får du se va dom säger... Om de kanske inser att be om tjänster / varor gratis är ganska svinigt.
Hade de vart hotellet kan du ställa motfrågan om de e OK att du sover gratis där några gånger, mot att du tipsar dina bekanta om dem.

"Hade de vart hotellet kan du ställa motfrågan om de e OK att du sover gratis där några gånger, mot att du tipsar dina bekanta om dem."

Klockrent! När man vänder på saker och ting blir det ofta mer uppenbart hur absurda de egentligen är.

ANNONS
Götaplatsens Foto