Annons

Att minska filstorleken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andon

Ny medlem
JAg undrar hur man gör för att minska filstorleken på en fil så att man kan lägga in dem här på sidan. Har tidigare fört över dem till paint och gjort dem mindre där, men kvaliteten i bilden försämras då. Har inte något av de bättre programmen för sådant här (har adobe photodeluxe 1.1)
Har just börjat med fotografering och fotosidan och därför behöver jag lite tips och så!
Hur ska jag göra för att få ett bra resultat?

Tack på förhand
/anders

Jag vet inte vad det finns för möjligheter i Photodeluxe, men i photoshop så väljer man Image->size och väljer en storlek som är max 1024x1024 (själv brukar jag göra dem 800 pixlar på längsta sidan), därefter bör man lägga på lite skärpa. I photoshop med USM tycker jag att 100, 0.4, 1 är bra inställningar att utgå från.
Sedan sparar man bilden som JPEG och väljer "lagom" kompression.Värde 8-10 brukar vara lagom i photoshop.

Nu finns kanske inte samma saker i photodeluxe men det borde finnas liknande.
Annars finns GIMP som är ett gratis program som motsvarar photoshop. Irfanview, som åxå är gratis, klarar att skala ner bilder och gör det rätt bra. Painshop Pro, som ju kostar en liten slant, men är betydligt billigare än photoshop, kan ju åxå vara ett alternativ, om Photodeluxe inte erbjuder vadd u behöver.

Ladda ner Irfanview samt plugins så har du ett program du klarar dig länge med.

Det är desutom gratis, bra va !

När du ska minska eller förstora (pix x pix)välj Lanczos filter för bästa resultat.

Välj sedan kompretions grad för att klara de 250 kb som e gränsen för foton här på forumet (om det behövs alltså).

http://www.irfanview.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto