Annons

att namnge filer????

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
hur gör ni när ni namnger flera filer samtidigt.

jag har tidigare gjort det i filläsaren, nu gjorde jag det idag, och bilderna försvann, jag hittade dem igen under view - unreadable files.

men de gick inte att öppna... vad är fel.

Jag har mycket heldre namnet på motivet än Raw fils numret...

hur gör ni?

Jag använder Picture Information Extracter där jag markerar mina filer och klickar på en knapp.

Den döper om alla mina markerade filer till formatet "årmånaddag-timmeminut-sekund.xxx" (050703-1859-43.CR2). Detta går på någon sekund för ett par hundra bilder.

Tycker detta är kanonsmidigt då jag väldigt sällan får filnamnskonflikter (förutom de gånger jag smattrar av 5 bilder i sekunden, och då lägger den automatiskt till 1,2,3 etc).

Det blir även lätt att hitta bilderna sorterat efter filnamn, då dessa speglar verkligheten i kronologisk ordning.

ok...

och det är ett extra program då eller? eller är det det som finns i filläsaren?

hur gör du för att komma i håg vad de du plåtar heter?

eller är du kanske natur fotograf... fast du vill väll ändå minnas platsen etc...

Ursäkta dröjsmålet. Första dagen på semestern och det blev sovmorgon ; )

Det är ett tredjepartsprogram som kostar en liten slant. Jag har en jättegammal version, så jag vet inte riktigt vad som tillkommit. Länken ovan är korrekt och där kan man tydligen ladda ner en testversion. Den kostar ca 20 dållars om man gillar den.

För att hålla reda på plats, tema etc, skapar jag foldrar som ger en ledtråd till vad de innehåller. Detta är natuligtvis ingen klockren lösning, men jag undrar om det finns någon sådan. Vissa anser att IMatch är så nära man kan komma en klockren lösning, men jag tror nog att jag kommer att fortsätta datummärka mina bilder även om jag ska testa IMatch.

Det finns en uppsjö av trådar i detta ämne här på fotosidan. Sök på arkivering eller liknande.

// Janne

mandi skrev:
hur gör ni när ni namnger flera filer samtidigt.

jag har tidigare gjort det i filläsaren, nu gjorde jag det idag, och bilderna försvann, jag hittade dem igen under view - unreadable files.

Jag har mycket heldre namnet på motivet än Raw fils numret...

hur gör ni?

Jag använder filläsaren i Photoshop CS, för att namnge i grupp. Funkar alldeles utmärkt, både för RAW och jpeg.
//Glenn

läser det just nu, det verkar grymt, skall kolla upp det senare.
tack skall du ha! (och lennart)

/mandi

Jag använder filläsaren i Photoshop CS, för att namnge i grupp. Funkar alldeles utmärkt, både för RAW och jpeg.
//Glenn

jo det har jag med använt, men igår uppstod ett problem som jag inte riktigt förstog,

mandi skrev:
//Glenn

jo det har jag med använt, men igår uppstod ett problem som jag inte riktigt förstog,

Hmm, skumt. Jag har aldrig råkat ut för något sånt. Allt du har gjort är att köra Batch rename, eller namnge i grupp (eller vad det kan heta på den svenska versionen)?
//Glenn

ANNONS
Götaplatsens Foto