Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Autofokus hos 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
sundis73 skrev:
Jag får inte ihop det där med autofokusen på 40D
Den centrala punkten klarar att fokusera exakt upp till bländare 2,8 och de yttre till 5,6.

Det känns bakvänt på något sett om jag resonerar som jag gör.
Logiskt tänkte jag att de yttre skulle fokusera exakt om du har ett objektiv med ljusstyrka 2,8 eller bättre och motsvarande 5,6 för den i mitten.
Men så var det visst inte....

Kan någon förklara vad som menas?
Hur påverkar ett objektiv med tex en största bländare på 1,4 fokuspunkterna?
Nu kan jag inte 40D i detalj, men om man utgår från tidigare modeller så är det så här:

Den centrala fokuspunkten är känsligare än de övriga. Om man använder en glugg med största bländare 2.8 eller större så går den in i en känsligare mod vilket innebär att den sätter fokus säkrare. Samma känslighet för en f/1.4 som en f/2.8 alltså.

Det är alltså inte så att den bara klarar att fokusera exakt upp till en viss bländarestorlek, den klarar hela skalan. Den blir bara mer exakt vid större bländare. Vilket ju är positivt eftersom skärpedjupet då är mindre.

/Arne

Edit// Per var snabbare...och mer kortfattad

Arne S skrev:
Nu kan jag inte 40D i detalj, men om man utgår från tidigare modeller så är det så här:

Den centrala fokuspunkten är korsformad och känsligare än de övriga. Om man använder en glugg med största bländare 2.8 eller större så går den in i en känsligare mod vilket innebär att den sätter fokus säkrare. Samma känslighet för en f/1.4 som en f/2.8 alltså.

Det är alltså inte så att den bara klarar att fokusera exakt upp till en viss bländarestorlek, den klarar hela skalan. Den blir bara mer exakt vid större bländare. Vilket ju är positivt eftersom skärpedjupet då är mindre.

/Arne

Misstänkte att det var något sådant.
Det är ju något liknande på 30D när det gäller mittenpunkten.
Då är det kanske så att de yttre blir känsligare redan vid 5,6 för att öka chansen att träffa rätt med fokus vid svåra motiv när man använder alla punkterna aktiverade.

Verkar vara en rejäl förbättring mot 30D iaf.

Tack för svaret. :)

Edit: Missade Pers svar och då klarnade det ytterligare.
Tack för båda svaren.

sundis73 skrev:
Misstänkte att det var något sådant.
Det är ju något liknande på 30D när det gäller mittenpunkten.
Endast mittfokuspunkten är korsformad på EOS 30D. Topp- och bottenpunkterna är horisontella (och därför endast känsliga för vertikala linjer). Övriga fokuspunkter är vertikala (och därför endast känsliga för horisontella linjer). Med objektiv som har ljusstyrka f/2.8 eller bättre så har den horisontella delen av mittfokuspunkten högre känslighet (dvs mittpunkten är känsligare för vertikala linjer med snabba objektiv).

Då är det kanske så att de yttre blir känsligare redan vid 5,6 för att öka chansen att träffa rätt med fokus vid svåra motiv när man använder alla punkterna aktiverade.
Nej, de yttre har samma känslighet oavsett objektivets ljusstyrka. Observera att det inte handlar om inställd bländare, utan om objektivets ljusstyrka. Oavsett vilken bländare man har ställt in så sker autofokus vid full öppning.

PMD skrev:
Endast mittfokuspunkten är korsformad på EOS 30D. Topp- och bottenpunkterna är horisontella (och därför endast känsliga för vertikala linjer). Övriga fokuspunkter är vertikala (och därför endast känsliga för horisontella linjer). Med objektiv som har ljusstyrka f/2.8 eller bättre så har den horisontella delen av mittfokuspunkten högre känslighet (dvs mittpunkten är känsligare för vertikala linjer med snabba objektiv).

Jo precis, det är ju styrkan hos 40D mot 30D att alla är korsformade.
Trodde att hela mittpunkten blev känsligare men det är alltså bara den horisontella?
Bra att veta för att söka bäst fokus.

Nej, de yttre har samma känslighet oavsett objektivets ljusstyrka. Observera att det inte handlar om inställd bländare, utan om objektivets ljusstyrka. Oavsett vilken bländare man har ställt in så sker autofokus vid full öppning.

Nej precis det förstod jag eftersom kameran inte bländar ner förrän bilden tas.
Tack ändå för ditt förtydligande.

Ytterligare en anledning att satsa på ljusstarka objektiv då.

Känns som att den nya autofokusen gör 40D till ett bra köp idag med tanke på dagspriset.

Ja, korsformad "high precision"-AF med objektiv som har ljusstyrka f/2.8 eller bättre har tidigare bara funnits i EOS-1-serien så vitt jag vet.

Senast ändrad:
Det är nog rätt. Autofokuschipet i 40D är nytt för den kameran.

Det är också så att i tidningen FOTOs jämförelse av kameror i prisklassen upp till 20000 kronor är 40D bäst när det gäller autofokus. Den bästa sportkameran i prisklassen, även om den inte är den bästa kameran totalt sett.

Det är trevligt att Canon satsar på ett enkelt och väl fungerande system istället för någon pappersprodukt.
Precis som Anders skriver så har ju autofokusen fått bra kritik och stått sig bra mot mycket dyrare kameror.

Känns som att faktorer som autofokus, kamerahus och bättre exponering är bra argument för uppgradering från 30D.
Speciellt när man kan få den för 5600:- efter cashback + frakt från England.

Mitt första inägg på detta forumet.

Är gammal "analog" amatörfotograf som nu gått vägen över till Digital.svängen.

Har en Canon 400D och en 40D och focusen på 40D är bra mycket bättre.

Var faktiskt ett lyft när 40D kom till i väskan. Men varför två så lika hus i den kan man undra.

Inget svar ........att ge mer än tiden för dess intro.

MVH

Lennart

PMD skrev:
Ja, korsformad "high precision"-AF med objektiv som har ljusstyrka f/2.8 eller bättre har tidigare bara funnits i EOS-1-serien så vitt jag vet.
Nja, korsformad high precision (centrala) fanns väl redan på 20D. Däremot lär den väl vara ganska så förbättrad i de nyare husen, åtminstonde i 40D.

/Arne

Jag ber att få citera Canon själva, i sitt "white paper" för EOS 40D:

"The center AF point has a cross-type AF sensor sensitive to vertical and horizontal lines
at f/2.8. This is a first in an EOS camera. Previously, the central sensor for f/2.8 or better
was only vertical-line sensitive."

apersson850 skrev:

"The center AF point has a cross-type AF sensor sensitive to vertical and horizontal lines
at f/2.8. This is a first in an EOS camera. Previously, the central sensor for f/2.8 or better

Där ser man.
Då skiljer sig ju 40D mot de tidigare ännu mer till det bättre.

Så om man har för ljusstarka Gluggar på 30d blir mittpunkten inte korslagd?

apersson850 skrev:

Ah, det är SÅ bra. Jag feltolkade tidigare inlägg då jag bara trodde det var på vertikala planet, liksom 20D.

Tack för klarläggandet.

"Knepet" Canon tagit till på 40D för att få både korskänslig vanlig mittsensor (f/5,6) och högkänslig sådan (f/2,8) är uppenbarligen att man lagt in den högkänsliga sensorn diagonalt. Därför kolliderar den inte med den andra.

Dessutom har 40D även dubblerade, lätt förskjutna stående fokusavkännare för de tre fokuspunkterna i en lodrät linje i mitten. Detta ger ett stabilare fokuseringsresultat och snabbare detektering av extrem oskärpa (man går från makroläge till oändligt).

Och ja, det är så att vid f/2,8 har en 30D bara avkänning av vertikala linjer i mitten.

Canon anger själva att 40D beräknar rätt fokus 30% snabbare än en 30D. Dessutom gör det förbättrade avkännarchipet (alla punkter korsformiga osv.) att 40D är bättre på att följa fokus (Servo AF) i sin maxfart, alltså drygt 6 bilder/s än vad 30D är i sin långsammare maxfart.

Personligen tror jag att detta är en av de mest missförsådda och förbisedda skillnaderna på en kamera som 40D och dess mindre syskon, när många presumptiva kunder funderar på vad de ska köpa. Som tur är spelar det ingen roll för de som mest semester- och familjeknäpper. Där är alla SLR snabba nog. Men ska man sätta kameran på prov i svåra situationer, där det rör på sig snabbt, då är detta en viktig faktor.

En av de mest irriterande sakerna sedan 40d kom är deras korkade bakåtkompabilitet på batterigreppet BG E2n.

Jag kör alltid följande autofokus och har den aktiverad på exponeringslåset (*) på min 30D.
Blir ju att fortsätta med det om man har 40D med batterigrepp.

ANNONS
Götaplatsens Foto