Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk överföring av bilder (D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Hej

Jag har en fundering.

Går det att på något sätt automatiskt föra över bilder från kameran till en dator (via usb) allteftersom man fotar? Dvs, använda kameran som vanligt men att bilderna lägger sig på minneskort och dator samtidigt dator.
Med Camera Control Pro så verkar det bara sparas ner på datorn, och att minneskortet blir helt oanvänt.

Det skulle vara rätt smidigt att använda ibland tycker jag. =)

/David

Hej

Jag har en fundering.

Går det att på något sätt automatiskt föra över bilder från kameran till en dator (via usb) allteftersom man fotar? Dvs, använda kameran som vanligt men att bilderna lägger sig på minneskort och dator samtidigt dator.
Med Camera Control Pro så verkar det bara sparas ner på datorn, och att minneskortet blir helt oanvänt.

Det skulle vara rätt smidigt att använda ibland tycker jag. =)

/David

Å andra sidan är det ju enkelt att lägga bilderna på minneskortet från datorn när man är färdig, om man nu prompt vill ha bilderna där. Det är ju i datorn de ska hamna förr eller senare ändå.

Å andra sidan är det ju enkelt att lägga bilderna på minneskortet från datorn när man är färdig, om man nu prompt vill ha bilderna där. Det är ju i datorn de ska hamna förr eller senare ändå.

Skälet att jag vill ha dem i både datorn och kameran direkt är för bättre förhandsgranskning i datorn och direkt backup. Så att kopiera över efteråt känns tyvärr inte så givande.

Skälet att jag vill ha dem i både datorn och kameran direkt är för bättre förhandsgranskning i datorn och direkt backup. Så att kopiera över efteråt känns tyvärr inte så givande.

Tycker det känns säkrare att de ligger på datorn än att ha dom på dom på miunneskort iofs. När du fotograferar utan sladd har du ju aldrig backup utan bara bilder på minneskortet och inte sover du sämre på nätterna för det? :)
Men svaret på din fråga från början har jag inget svar på på rak arm om det inte finns någon inställning i Camera Control.

När jag fotar med kabel mot datorn så lagras bilderna även på kamerans minneskort. Jag använder Nikon D3 som kamera och Apple Aperture i datorn.

Japp, och det har jag testat vilket jag nämnde i mitt första inlägg. =)

En nyfiken fråga bara: Varför vill du inte använda Nikons ?
Saknade något ? Isåfall vad ?
Eller är det för mycket funktioner ?
Eller är det för att det kostar ?

Nyfiken bara :)

MVH P-O

Tycker det känns säkrare att de ligger på datorn än att ha dom på dom på miunneskort iofs. När du fotograferar utan sladd har du ju aldrig backup utan bara bilder på minneskortet och inte sover du sämre på nätterna för det? :)
Men svaret på din fråga från början har jag inget svar på på rak arm om det inte finns någon inställning i Camera Control.

Hehe. =)

Nej, jag sover inte sämre på nätterna för det och det är inte något som alltid skulle användas (av förklarliga skäl). Men i de fall jag vill använda funktionen (produktfoto, porträtt osv) så vill jag ha möjligheten att direkt få en backup och ge en den/de jag fotar en bättre möjlighet för förhandsgranskning än från skärmen på kameran.

En nyfiken fråga bara: Varför vill du inte använda Nikons ?
Saknade något ? Isåfall vad ?
Eller är det för mycket funktioner ?
Eller är det för att det kostar ?

Nyfiken bara :)

MVH P-O

Det jag har sett/testat av Nikons programvara Camera Control Pro är att den bara för över bilderna till en dator, men sparar inga kort i kameran OCH på hårddisken. Vilket är just den funktion som jag är ute efter.

Annars så verkar programmet väldigt trevligt sett till mängden funktioner och inte så fasligt dyrt heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto