Annons

avsaknaden av firewire, usb2 på Canons...

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
I och med det så går det alltså inte att tömma varken en 300d eller 10d till ipod? eller har jag missat något?

Jag har en 300d på ingång och hade tänkt ladda ur mot ipod ibland. Vad finns för andra alternativ för att lagra bilder då man är från datorn längre stunder?

Det skulle nog knappast gå ändå. För att lagra på en Ipod måste man väl ha en klumpig kortläsare till den? USB och Firewire kräver med största sannolikhet en dator som kan prata med Ipoden, det räcker nog inte med en kamera, oavsett om den har USB2/Firewire eller ej.

En extern CF-kortläsare, kanske? En sån är inte heller så stor och det är smidigt eftersom man inte binder upp kameran under nedladdningstiden.

[EDIT]
Hmm.. jag förstår nog inte vad frågan var egentligen för den där mediaprylen är väl (b la) en kortläsare, eller?
[/EDIT]

lotelo skrev:
Nu funkar det iof inte ändå då men.
I läsaren stoppar du ju kortet. Då spelar det ingen roll vad kameran har för gränssnitt. Du kan gömma kameran bakom ryggen när du tankar över så att den inte ser ;-)
lotelo skrev:
Jag skulle inte vilja kalla den klumpig.
Den är ju större än Ipoden. Då är iofs inte den så hemskt stor, men ändå.

lotelo skrev:
Jag skulle inte vilja kalla den klumpig. medieläsaren alltså. Det räcker med en sån plus en ipod..

Nu funkar det iof inte ändå då men.
Missar jag något här? Du ansluter ju inte den till kameran direkt, utan tar ut kortet ur kameran, stoppar in det i medialäsaren och tankar av bilderna. Det är i det läget helt ointressant vad kameran stöder eller inte.

edit: efter ett rafflande upplopp, snubblade Fredrik till och Jim tog hem en knapp seger.

USB 1 & 2 är väl kompatibla. Hastigheten skiljer sig rätt rejält, men de ska funka mot varandra. Sen hjälper det ju inte att bara ha USB2 i ena ändan, oavsett vad det är.

Eller har det hänt nåt med USB på senaste tiden?

Oj så simpelt alltså. Undrar hur sjutton detta ska gå innan man har ordning på hur allt funkar på de där digitala sakerna..

Då köper man läsaren då;) Fast jag klarar nog inte att mäckla bakom ryggen. Går och gömmer mig någonstans då...

Och här ska jag trippeltänka innan för att undvika dumma frågor..

Stryk väl...

USB2.0 är bakåtkompatibelt med USB1.1

--jalle
paco skrev:
USB 1 & 2 är väl kompatibla. Hastigheten skiljer sig rätt rejält, men de ska funka mot varandra. Sen hjälper det ju inte att bara ha USB2 i ena ändan, oavsett vad det är.

Dock kräver USB en master/slave konfiguration medans Firewire i regel brukar ha bättre stöd för direkt överföring mellan sina enheter via så kallad peer to peer teknik. Altså, firewire fungerar att köra mellan två videokameror, eller dylika ting. USB kräver i regel en dator eller annan kontroller(vissa printrar stödjer direktkommunikation mot kameran).

någon som vet om ända stället o köpa denna är på just apples egen sida eller om även denna makapär går och beställa från utlandet (snål som fan) haha :)

ANNONS
Götaplatsens Foto