Annons

Bärbar dator för 10000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Är det någon som kan rekomendera en bärbar dator för max 10000 kr. Datorn kommer mest att användas för lagring av bilder, samt lite design a webbsidor. Vet att jag vill minst ha 512 i minne, men sen då? Har en ny stationär dator hemma, men vill även ha en bärbar på resande fot. Någon som kan hjälpa mig i denn jungeln?

Men varför behöver du 512 meg ram? Varken att lagra bilder eller att redigera hemsidor kräver väl särskilt mycket muskler :)

Fast det är klart att det är bra med interminne. Rent principiellt, om inte annat.

Alldeles utan precisionskoll anar jag att det borde gå som smort att hitta nån lämplig bärburk i prisklassen. Antagligen är det smart att prioritera ner skärmen, den drar rätt mycket pris och batteri...

jag rekommenderar 512 mb minne eller mer oavsett om man ska redigera bilder skriva i word lr vad man nu ska hitta på, det är en bra investering för framtiden...

Kolla lite hos dell, dom har en serie laptops som heter Inspiron. Mycket bra företag som jag rekommenderar starkt.

www.dell.se

//Johan

Eller skaffa en portabel hårddsik med kortläsare för ett par tusen och snickra på webbdesignen med penna och papper :)

Jag kommer att använda ps en del i den bärbara så minne behövs. Jag har även en portabel hårddisk på 160 G, men vill kunna se på bilderna ute i fält. Men hemsidan menar jag att jag kommer att köra lite iis på datorn.

Jag skulle inte rekommendera Dell, för två vänner som har just lite billigare bärbara har haft stora problem med dem. Grafikkorten som sitter i är heller inte de bästa!

Jag hade nog kollat Toshiba istället!

Jag är nog också lite kontroversiell och säger Ibook eller om du skulle vinna på lotto en Powerbook! Båda från Apple.

Lycka till med vad det än blir!

Dell - fördel och nackdel

Det är väl hiskligt svårt att rekommedera olika datormärken, men en uppenbar fördel med del är att du får mycket dator för pengarna. Du kan (på deras hemsida) lätt välja komponenter du tycker du behöver och välja bort krimskrams du inte behöver. En nackdel är nog att de blivit lite plastiga på sistone och känns inte så stabila. Så jag skulle säga köp Dell, eller passa på när någon av de stora hemelektronikföretagen har bra "passa på"-erbjudanden (som on off, siba, elgiganten e d). Alla finns på nätet. Fördelen då är ju att du kan gå till affären och känna på datorn du skall köpa så du ser om den känns kompakt med ickestudsande tangentbord etc... Till syvende och sist är det nog inte nå'n jätteskillnad mellan datorer i den prisklassen.

Jag kan hålla med om att dells datorer har blivit lite plastiga, jag har precis beställt en ny därifrån och fick den i måndags, jag tycker den känns lite plastig, skärmen är dock helt okej.

När det gäller grafikkort får man vad man betalar för...
Sen finns det heller inte några bra grafikkort till bärbara, det bästa grafikkort jag har sett till en laptop är ett Radeon 9800 pro 256 mb minne, med dagens mått är inte det speciellt bra och ett välja till et sådant kort till en laptop kostar skjortan.

Finns det någon laptop med kalibreringsbarskärm?
Så man kan ställa färger och kurvor utan att det ser helt mysko ut när man öppnar upp bilderna hemma.på stationära datorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto