Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bästa mobilkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Det börjar bli dags att byta mobil -- och då vill jag ha en så bra inbyggd kamera som möjligt. Vilken är det? Är t ex 5 mpix-kameran i Nokia 6220 bättre än den på 3 mpix som sitter i SE C702? N82? Samsung?

Tacksam för alla råd och synpunkter (fast den som bara vill påpeka att alla mobiltelefoner är helt odugliga att ta bilder med behöver inte skriva det -- jag vet).

Det börjar bli dags att byta mobil -- och då vill jag ha en så bra inbyggd kamera som möjligt. Vilken är det? Är t ex 5 mpix-kameran i Nokia 6220 bättre än den på 3 mpix som sitter i SE C702? N82? Samsung?

Tacksam för alla råd och synpunkter (fast den som bara vill påpeka att alla mobiltelefoner är helt odugliga att ta bilder med behöver inte skriva det -- jag vet).

SonyEricsson K850 5 mpxl. Den har ett litet bildredigeringsprogrem för färgmättnad, kontraster, ljusintensitet mm.

SonyEricsson K850 5 mpxl. Den har ett litet bildredigeringsprogrem för färgmättnad, kontraster, ljusintensitet mm.

Måste medge att jag jämfört min K850i med min kollegas Nokia N95 och då skulle jag rent subjektivt säga att jag föredrar Nokian.... Men skillnaden är liten.

Både SE K850i och Nokia N95 är ju modeller som kom i fjol. Är det ingen av alla nya modeller som ger bättre (eller iaf lika bra) bilder?

Jag var oxå intresserad av SE702 kanske ffa gå grund av tätningen, men den verkar gå bort på grund av att många testare skriver att just kameran är dålig. Nokia N82 verkar riktigt trevlig, inte minst att fotografera med; synd att det inte går att uppbringa en telefon som är både bra och tålig!

Per

Både SE K850i och Nokia N95 är ju modeller som kom i fjol. Är det ingen av alla nya modeller som ger bättre (eller iaf lika bra) bilder?

Erland, titta på Sony Ericssons C-serie (cybershot). Där torde dom ha störst ambitioner med kamerorna. Kolla in tex C902 (5MP) eller C905 (8MP, kommer snart). Autofokus, IS, Xenonblixt mm.

Kommande C905, som du nämner, verkar lovande -- man satsar tydligen inte bara på fler pixlar utan också på en större sensor (1/2,5 tum).

Men tyvärr verkar (enligt det jag läst) varken C702 eller C902 riktigt leva upp till kameraförväntningarna -- vad jag förstår efter ganska intensivt nätläsande är det fortfarande K850 och Nokia N82/N95 som är bäst att ta bilder med.

Även om N82 tycks ha det jag är ute efter (dvs allt!) blir det nog ingen sån just nu -- jag gillar den helt enkelt inte. För klumpig.

Istället lutar det just nu åt en C702 (trots alla invändningar...) eftersom jag hittade ett erbjudande det är svårt att tacka nej till på www.nymobil.se Nån som handlat från denna firma? Vissa av priserna är så låga att man blir misstänksam...

Men tyvärr verkar (enligt det jag läst) varken C702 eller C902 riktigt leva upp till kameraförväntningarna -- vad jag förstår efter ganska intensivt nätläsande är det fortfarande K850 och Nokia N82/N95 som är bäst att ta bilder med.

Så mystiskt! Men ok, har inte snokat runt, bara antagit att deras Cybershotserie borde vara vassare. Specen på C902 och K850 är identisk vad jag kan se, medan 905 då alltså lyfter pixeltalet förbi endel DSLR:er... hrm, host ;D

Nåväl, vet inte om du tänkt köpa en utan abb och låsning, men jag har gjort det några ggr. Då har jag använt Katching.se och Prispress.se. Dom har haft mycket bra priser på obundet när jag varit ute efter några modeller. Servicen utmärkt, leverans på 1 dag.

Om det är någon som undrar så verkar det som www.nymobil.se är helt okej.

Jag beställde en C702 med Telenor-abonnemang. Inträdesavgift 250 kr, frakt 125 kr, sen 149 kr i månaden i ett år -- och jag får ringa för 99 kr. Löjligt billigt.

Nu har jag fått telefonen och allt fungerar som det ska. Apparaten tycks vara gråimport från Östeuropa (därav det låga priset) och saknar bruksanvisning på något begripligt språk. Om man nu inte kan vitryska, grekiska eller rumänska... Fast svensk manual finns ju på nätet.

Firman svarar på mejl ganska snabbt, men är kanske inget under av hjälpsamhet och kundvård.

Flott. C(ybershot)-serien borde rimligtvis ha det bästa SE kan erbjuda. Låt vara att det nu finns mer MP att hämta nu än C702, men vi har ju lärt oss att MP inte är allt :)

har själv använt C905'an ett tag nu, och kan meddela att kameran är helt OK, IS'en vet jag inte riktigt vad man ska säga om, kameran fungerar kasst, IS eller inte, i mörker.

Men i dagsljus fungerar den helt okej!

Om någon är sugen på lite testbilder kan jag nog ordna fram det!

har själv använt C905'an ett tag nu, och kan meddela att kameran är helt OK, IS'en vet jag inte riktigt vad man ska säga om, kameran fungerar kasst, IS eller inte, i mörker.

Men i dagsljus fungerar den helt okej!

Om någon är sugen på lite testbilder kan jag nog ordna fram det!

Samma sak i den gamla K850i som jag använder. Blixten har säkert ledtal 0,025 eller så... OCh så fort ISO:t åker det minsta lilla är det kört... På brusfronten alltså.
Så det är helt klart bra-ljus-kameror...

Jag har en extern blixt till min SE, MXE-60, den är helt i klass med de små miniblixtar som finns på små kompakter.

Den gör verkligen jätteskillnad, man kan plåta folk i mörka rum, som krogen, utan problem.

Bilagor

• MXE-60 002.jpg
    MXE-60 002.jpg
    51.8 KB · Visningar: 318
Det ser ju riktigt bra ut, inget brus att tala om, fina färger och bra skärpa. Lite mycket blått kanske, men det går ju att justera.

Inget direkt tips kanske, men jag tycker bilderna från min K850 är usla. Möjligen ok utomhus, i dagsljus. Och nu utgår jag inte från min systemkamera utan bara hur det ser ut på skärmen, i typ 25% visning. Tittar man på 100% är bildkvalitén ett skämt. Är det en av marknadens bästa mobilkameror är det illa ställt...

Inget direkt tips kanske, men jag tycker bilderna från min K850 är usla. Möjligen ok utomhus, i dagsljus. Och nu utgår jag inte från min systemkamera utan bara hur det ser ut på skärmen, i typ 25% visning. Tittar man på 100% är bildkvalitén ett skämt. Är det en av marknadens bästa mobilkameror är det illa ställt...

Tyvärr är det nog så illa ställt... emn ett tips är ju att inte köra autoISO utan tvinga den till lägsta ISO så får man fler bra bilder känns det som. Hålelr med om att den bara håller när det är ljust.

ANNONS
Götaplatsens Foto