Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ny dator till Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

xxxitsmexxx

Medlem
Hej!

Jag har en 5 år gammal Dell med halvtaskig processor och 2 Gb RAM-minne. Med Lightroom 3 gick det långsamt, men fungerade. Jag har nu uppgraderat till Lightroom 4 och det går så segt att jag vill slita mitt hår! Datorn har även andra problem som att den hänger sig rätt ofta samt att CD/DVD-spelaren har lagt av så nu är det dags för en resa till tippen.

Jag behöver alltså en ny dator och undrar om det är någon datorkunnig som har lust att hjälpa mig. Jag hade tänkt mig att köpa en egen hopplockad och färdigmonterad dator från Inet/Dustin eller liknande. Datorn kommer inte att göra något annat ansträngande än Lightroom och sporadiskt Photoshop elements. Inga spel.

Jag vet inte riktigt hur mycket man behöver lägga, men jag hade tänkt mig en budget på ca 5-7000kr. Får jag en ok dator för det? Det måste inte vara bästa möjliga, men det måste flyta ok med 14-16MP (i framtiden kanske 20-24MP?) rawbilder i Lightroom 4. Jag tänkte mig inte i nuläget en ny skärm, utan bara dator.

Vad ska jag satsa på för delar?

Tacksam för hjälp!!
 
Hej!

Jag har en 5 år gammal Dell med halvtaskig processor och 2 Gb RAM-minne. Med Lightroom 3 gick det långsamt, men fungerade. Jag har nu uppgraderat till Lightroom 4 och det går så segt att jag vill slita mitt hår! Datorn har även andra problem som att den hänger sig rätt ofta samt att CD/DVD-spelaren har lagt av så nu är det dags för en resa till tippen.

Jag behöver alltså en ny dator och undrar om det är någon datorkunnig som har lust att hjälpa mig. Jag hade tänkt mig att köpa en egen hopplockad och färdigmonterad dator från Inet/Dustin eller liknande. Datorn kommer inte att göra något annat ansträngande än Lightroom och sporadiskt Photoshop elements. Inga spel.

Jag vet inte riktigt hur mycket man behöver lägga, men jag hade tänkt mig en budget på ca 5-7000kr. Får jag en ok dator för det? Det måste inte vara bästa möjliga, men det måste flyta ok med 14-16MP (i framtiden kanske 20-24MP?) rawbilder i Lightroom 4. Jag tänkte mig inte i nuläget en ny skärm, utan bara dator.

Vad ska jag satsa på för delar?

Tacksam för hjälp!!

Hej, är i samma sits som du. Jag har satt ihop denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/1887762/2012-06-09 och den blir en värsting. Den borde hålla länge och bra! Komplettera med externa diskar för fotolagring.
 
jag kan inte sånt här men jag vet att om man vill använda grafikkort som accelerator till Adobes produkter, främst video, så köper man Nvidia:s grafikkort. Vilka modeller kan man säkert se på Adobes hemsida eller fråga här på forumet.
 
Hej, är i samma sits som du. Jag har satt ihop denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/1887762/2012-06-09 och den blir en värsting. Den borde hålla länge och bra! Komplettera med externa diskar för fotolagring.

Detta förslag är det mest prisvärda (+/- någon hundralapp...) för pengarna rent hårdvarumässigt just nu. Moderkort, minne och processor ligger mitt i det bästa pris/prestanda-intervallet.

MEN...

Om du känner någon som är van vid datorer, då kan du stryka 2200kr från listan om du får hjälp med att slakta din Dell, kastar hela inkråmet i elektronikåtervinningen - förutom hårddisken som du kan ha till slasklagring, och och eventuellt strömförsörjningen - men en ny PSU är alltid bra, det är oftast tystare och säkrare!.

För dessa 2200 (eller 1600, med ny strömförsörjning) kan du lägga till ett enkelt grafikkort och ny lagringshårddisk och ändå ligga inom budget.

Jag skulle faktiskt inte gå ner UNDER det som Wictor rekommenderade.
 
Det är väl kanske bara att inse att man får öka budgeten lite, man ska ju ändå ha datorn i ett par år.
Jag utgår från att jag också måste köpa till ett operativsystem (tänkte mig win7) och kanske också en vanlig hårddisk för lagring.

Jag är inte helt borttappad på datorer, kan byta något grafikkort eller så, men skruva ihop en dator helt själv vågar jag mig nog inte på (och tyvärr är det jag som är "datorexperten" i min bekantskapskrets, så jag hittar nog ingen som kan hjälpa mig.)

Tack för hjälpen!
 
Detta förslag är det mest prisvärda (+/- någon hundralapp...) för pengarna rent hårdvarumässigt just nu. Moderkort, minne och processor ligger mitt i det bästa pris/prestanda-intervallet.

MEN...

Om du känner någon som är van vid datorer, då kan du stryka 2200kr från listan om du får hjälp med att slakta din Dell, kastar hela inkråmet i elektronikåtervinningen - förutom hårddisken som du kan ha till slasklagring, och och eventuellt strömförsörjningen - men en ny PSU är alltid bra, det är oftast tystare och säkrare!.

För dessa 2200 (eller 1600, med ny strömförsörjning) kan du lägga till ett enkelt grafikkort och ny lagringshårddisk och ändå ligga inom budget.

Jag skulle faktiskt inte gå ner UNDER det som Wictor rekommenderade.

Är verkligen ett Dell chassi något man vill återanvända? Min erfarenhet är att de är extremt dåliga.
 
Helst återanvänder man ju inget, men med en pressad budget... Dellarna är väl av varierande kvalitet i chassit, det beror ju på vilken modell det är.
 
Är verkligen ett Dell chassi något man vill återanvända? Min erfarenhet är att de är extremt dåliga.

Dell-chassina har ofta en väldigt billig känsla, men jag har aldrig stött på ett som varit dåligt. Dom har tvärt om klarat av betydligt värre behandling än t.ex. en MBP som brukar bli bucklig och förbaskat repig efter ett kort tags normalt användande (dvs utan silkeshandskar) eller en HP/Lenovo där hårdplasten faktiskt brukar spricka om man t.ex. tappar dom.

/Karl
 
Dell-chassina har ofta en väldigt billig känsla, men jag har aldrig stött på ett som varit dåligt. Dom har tvärt om klarat av betydligt värre behandling än t.ex. en MBP som brukar bli bucklig och förbaskat repig efter ett kort tags normalt användande (dvs utan silkeshandskar) eller en HP/Lenovo där hårdplasten faktiskt brukar spricka om man t.ex. tappar dom.

/Karl

Sant, de är väl tråkiga, plastiga mer än dåliga .
 
Hej, är i samma sits som du. Jag har satt ihop denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/1887762/2012-06-09 och den blir en värsting. Den borde hålla länge och bra! Komplettera med externa diskar för fotolagring.

Ser väl bra ut men skippa den interna kortläsaren, bättre att köpa en extern USB3 läsare för i stort sett samma peng men mycket snabbare. Det finns inget operativsystem i din varukorg så jag gissar att du redan har och tänker installera det själv. Jag skulle lagt till en processorkylare från eftermarknaden då den medföljande fläkten väsnas irriterande. Den inbyggda grafikkretsen räcker till PS och Lightroom så du behöver inget separat kort för det.
 
Som fotointresserad så hade jag lagt 400kr mer och fått fyra gånger så mycket lagringsutrymme, annars ser det bra ut.

/Karl
 

Delarna passar ihop men...

Byt ut minnena mot dom som heter samma men med LP. Då slipper du dom extra stora kylflänsarna som inte gör någon nytta men är i vägen om du vill ha en bättre och tystare processorkylare framöver. Dom här http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-svart

Välj också en större lagringsdisk, typ denna http://www.inet.se/produkt/4304006/2tb-seagate-barracuda-7200rpm-sata-6gbit-s
 
Som ovanstående.

OCH... Har du någon i närheten med student-ID, kolla Microsofts studentrabatter på Windows och Office!. Beroende på var studentlicensen är från kan det t.o.m bli gratis.... (mitt system går just nu på W7professional 64-bit eng. - gratislicens från Lunds studentkår, fullt laglig, följer alla regler och är uppdateringsbar!)

Vill man klara sig undan ett par hundralappar billigare (gäller bara om det verkligen är panik!) kan man köpa hälften av minnet nu, och 4GB till om en månad eller två. Det enda jag ser i övrigt är nätaggregatet... Eftersom det inte kommer bli en överfylld dator räcker
http://www.inet.se/produkt/6909703/be-quiet-pure-power-l7-430w-80-bronze
eller
http://www.inet.se/produkt/6909525/fractal-design-integra-400w
alldeles utmärkt. Tvärtemot vad man kan tro är det snarare dåligt än bra att fläska på med för mycket överskottseffekt i strömförsörjningen - det finns ett optimalt strömuttag som försörjningen arbetar inom. Går man under detta ökar förlusterna, värmeutvecklingen och därmed ljudnivån... Och eftersom det tydligen inte kommer hamna något tufft gamer-kort i datorn så....

Jag har motsvarande processor, ett halvtufft grafik-kort, fyra hårddiskar och två SSD - och jag toppar 270-310W under en syntetisk maxbelastning.
 
Jag fick hem min nya maskin igår, en Dell med i5 3450, 8Gb RAM

Lightroom 4.1 snurrar på riktigt bra så du blir nog nöjd...
 
Helst återanvänder man ju inget, men med en pressad budget... Dellarna är väl av varierande kvalitet i chassit, det beror ju på vilken modell det är.

Framförallt så är det ju som regel inte standardformat på moderkorten i DELL, så det kan bli problem att återanvända chassit överhuvudtaget.
 
Det är rätt som The_SuedeII skriver ovan att nätagget ger bäst verkningsgrad vid ett visst effektuttag. Dock skulle jag rekommendera dig att ha viss marginal om du vill komplettera med ett dedikerat grafikkort senare. Det är intressant om du ska redigera och rendera film eller spela spel på datorn på sidan om bildredigeringen.
 
ANNONS