Annons

Ny dator - laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

xxxitsmexxx

Medlem
Hej alla datorkunniga!

Min gamla dator är på väg att ge upp och jag funderar på att köpa en ny. Har en stationär nu, men funderar på att istället köpa en laptop nu eftersom den skulle ta mindre plats i min lilla lägenhet.

Det mest krävande jag utsätter datorn för är bildredigering, dels i Lightroom och ibland i Photoshop Elements eller Gimp. Min nuvarande dator har 2 gb ram och det funkar hyfsat även om det hade kunnat få gå lite fortare.

Vilka parametrar är det som är viktigast för bildredigering? Ram, grafikkort, processorn? Vilka minimikrav borde jag ha?

Är det någon skillnad mellan de olika stora datormärkena, någon speciell att föredra?
Jag tänker mig en windowsdator (win7), Mac är inte av intresse.

Jag vill ha en dator som funkar bra ett par år framåt, men det behöver inte vara värstingvarianten. Prisklass ca 5000-6000 kr.

Tacksam för tips!
 
Jag är riktigt nöjd med min nya Dell med 13" skärm. Den har i5 procesor och 4gb RAM. Grafikkortet tror jag inte spelar så stor roll utan det är arbetsminne samt processor. Jag gick också från en stationär till laptop, men de flesta laptopskärmar är ganska kassa för redigera bilder på, så med en stor extern skärm med delat skrivbord funger riktigt bra. Jag kan ha bildfiler etc på den lilla laptopskärmen och köra PS på den stora. Min kostade. 5995:-, en 13" är något dyrare än 15" men en 15" är svårare att ha uppfälld under den externa skärmen, samt jag vill ha en som man lätt kunde ta med också
 
Jag tror du behöver CS versionerna för att få accelering från grafikkortet? Elements använder bara processorn?

Jag brukar resonera att mycket minne är bra - få saker är så segt som en dator som trashar pga minnesbrist. Du kan ha hur bra komponenter som helst, har du brist på RAM så segar systemet ihop. 8GB RAM brukar gå att ordna till laptops. Köper du en laptop med 4GB, kolla upp att den går att uppgradera till 8 senare.

(Lastar du ner din nuvarande dator till Max genom att öppna många progran och filer kan du kolla "commit charge" i Task manager. Du skall ha mer, gärna mycket mer, RAM än commit charge. Det borgar för en rapp dator)

Processorer har jag tyvärr ingen färsk koll på. Var länge sen min senaste uppgradering.

Sen så skulle jag rekommenderar en supersnabb SSD men det får du nog inte in i din budget.
 
Jag tror du behöver CS versionerna för att få accelering från grafikkortet? Elements använder bara processorn?

Mestadels korrekt. Elements kan senare versioner använda OpenGL för att accelerera GUI. Men ingen CUDA-acc och ingen beräkningsacc med OGL.

(Dessutom så har det ju förut påpekats att även om man kör CS så är det bara Quadrakorten som ger CUDA-acceleration om man inte fulhackar sin CS)
 
ANNONS