Annons

Bättre blixt - Dörr och Metz något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänker du ansluta din Sunpak 2200 direkt till din NEX-kamera via en adapter med hotshoe eller via PC-uttaget? Skulle avråda från detta, såvida adaptern inte är försedd med skyddskretsar (osannolikt eftersom sådana adaptrar är ganska dyra). Sunpak 2600 har en synkspänning på hela 73 V, vilket är mer än tillräckligt för att grilla vilken modern kamera som helst. Moderna kameror tål i bästa fall 24 V i sin hotshoe (vissa Canon-kameror tål bara 6 V). Du bör dock kunna köra med din Sunpak som slavblixt.

Kameror som är försedda med PC-uttag tål betydligt högre spänning från blixtar som kopplas till detta, så där skulle du kunna ansluta din Sunpak 2200. Men alltså inte i någon hotshoe.
.

Tack för rådet! Jag har lyckligtvis läst om för höga spänningar tidigare, så jag har inte vågat sätta den på D90n heller. Tolkar jag dig rätt att det funkar med PC-synkkabel från adaptern? Jag funderar också på om det kan funka med min SB-400 på nexen. Den borde ju vara lite beskedligare. Kanske kan man jämföra specarna med Sonys lite större blixt till nex.

Nej, du kan bara ansluta din Sunpak-blixt till adapterns PC-uttag FÖRUTSATT att adaptern innehåller skyddskretsar (osannolikt). Däremot kan du koppla din Sunpak-blixt till kamerahus som är försedda med PC-uttag.

Din SB-400-blixt kan du utan problem ansluta till i princip vilken "tjockkamera" som helst, SB-400:ans synkspänning håller sig säkerligen under 24 V. Detta enligt den standard som ska gälla för ISO-blixtskor (även om Canon som sagt inte alltid följer denna standard).

NEX:arna har ju dock ingen ISO-sko utan en "accessory"-port. Till denna finns f.n. bara en mikro- och en mini-blixt, så det är inte helt säkert att porten är konstruerad för att klara upp till 24 V synkspänning. Sony kan ha valt en betydligt lägre spänning här, eftersom de inte har behövt räkna med att andra blixtar skulle komma att anslutas till denna port. Nu kan ju SB-400:ans synkspänning mycket väl ligga någonstans mellan 3 och 6V eller så, och i så fall bör det gå bra. Du får väl dra iväg ett mejl till Nikonsupport och fråga om nivån på synkspänningen.
.

Gör det någon skillnad att Sunpaken har en PC-kabel? Kontakten skulle alltså gå från PC-uttaget på adaptern via Sunpakens PC-kabel.

Kan rekommendera nissin di622, mitt ex hade lite tjutande ljud men annars så tyckte jag att den var riktigt bra och enkel att använda, mycket enklare än 430ex2, den kunde man använda externt , eller kan användas som master. som sagt, mycket enkel och bra blixt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto