Annons

Bättre jpg från kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makro

Medlem
Finns det någon systemkamera som ger riktigt bra jpg-bilder direkt från kameran? Jag använder i dag en KM Dynax7D som jag jag är nöjd med förutom just att man inte alltid kan lita på att bilderna blir bra direkt, så jag fotar i raw och sen efterjusterar.
Nu börjar jag tröttna på att alltid sitta och pilla på på varenda bild. Självklart kan det det behövas ibland men det borde räcka med i undantagsfall och inte som regel.

Är jag helt ute och drömmer om något som inte finns?
Har funderat på en nyare Sony då jag redan har lite bra gluggar, men är inte emot att byta system heller, har bl.a kollat på beg eos 1d mk2 och 3 t.ex.
Men gör det någon skillnad?

Nikon D300 är känd för att göra fina JPEG utan för mycket pillande, men alla hus kan det mer eller mindre om man förbereder och finjusterar bildstilar, vitbalans och exponerar med omtanke - faktum är att canon 40D ger bra utomhus jpeg - inne och i mörker är tyvärr AWB för dålig och du slipper inte RAW.

Nogrannet betyder mycket för jpeg resultatet...

Med dagens priser på minneskort kan man kanske tänka sig att ställa kameran på att göra båda sorternas bilder.

Nu vet jag inte om Sony kan göra så, men på min kamera kan man få både RAW (NEF) och bästa kvalisortens JPEG efter tycke och smak. Det tar litet extra tid vid serietagning och mycket mer plats, men har man tillgång båda delarna kan man ju ösa på utan problem.

Fotograferar man enbart JPEG vill det ju (mycket riktigt) till att man får ut ett dugligt resultat omgående, också eftersom utrymmet för att redigeringspill är begränsat om man inte tänker sig för.

ANNONS