Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup hantering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (Graylingman skrev:
Kan du utveckla detta? Förklara lite vad det innebär? Vad behöver man? Jag har idag min backup dels på intern disk, dels på USB-disk och dessutom på DVD. Kan man alltså på ett relativt enkelt sätt kolla om data på diskar och DVD-skivor fortfarande är intakta, eller missförstår jag totalt?

Annars så finns det flera program som man kan använda för att beräkna en checksumma för alla filer och sedan spara resultatet så att man kan kolla det vid senare körningar.

Tyvärr fungerar inte min Windowsfavorit, QuickSFV, under 64-bitarswindows. Den kommandoradsbaserade MD5sum fungerar dock.

Arctic skrev:
Annars så finns det flera program som man kan använda för att beräkna en checksumma för alla filer och sedan spara resultatet så att man kan kolla det vid senare körningar.

Tyvärr fungerar inte min Windowsfavorit, QuickSFV, under 64-bitarswindows. Den kommandoradsbaserade MD5sum fungerar dock.

Nu blev det för datatekniskt svårt för mig att hänga med :) Vore väldigt tacksam om någon kunde rekommendera dels ett specifikt program och också skriva en riktig "dummy-instruktion", skriven så att min morsa skulle kunna följa den :) Vore himla trevligt om man kunde köra igenom DVD-skivorna då och då och få nån slags indikation på när det är dags att bränna nya av det förhoppningsvis fortfarande intakta materialet på hårddiskarna.

Edit: Jag kör Win XP Home

roinek skrev:
hej
dng konvertern stannar med ett felmeddelande om filen inte är ok.

så det är ett rätt bra sätt kolla filerna. Kör det på mina rawfiler och har fått en del utfall på dvd skivor, men hittentills har diskarna visat 100% ok.
Jag raderar löpand dng filerna då de inte har nått värde för mig.

Roine

Detta var ju rätt begåvat om man vill ligga kvar i RAW! Jag konverterar annars allt till DNG så för mig funkar det tricket bara en gång men det är det smartaste jag hört på länge när det gäller att kolla kvalitet på bildfiler.

Annars är vi ju en del som upptäckt att DNG inte är nån universallösning på filformatproblemen i och med att många mjukvaror bara kan hantera DNG som skapats med RAW-filer som programmet har importstöd för. I och med det så faller ju hela den grejen med ett generellt format om man inte hittar en smartare hantering i mjukvaran än många konverterare har idag. För att det ska vara "migrationssäkert" under överskådlig tid så måste programmet kunna importera en DNG-fil oavsett vilken RAW den skapats med. Detta problem med DNG är ett annat exempel på sånt man kan råka ut för som man verkligen inte räknade med skulle sätta käppar i hjulet för en migration till annan mjukvara. Hela grejen med DNG är ju annars att det ska vara just generellt, men det är det bara med en stor reservation idag. Inte för att det är nåt större fel på ide´n och formatet utan mer på hanteringen av det i applikationerna.

Jag tror annars personligen att filformatsproblem med olika mjukvaror kommer vara ett av de största problemen över tid. Lagringsmedia tror jag kan vara ett mycket utbrett men i det stora hela hanterbart problem (många kommer att ha dessa problem med CD och DVD:er exv.) men mjukvaruproblemen är mycket mer svårförutsedda och försåtliga. Det är lätt att tro att bara man har en extern hårddisk och lagrar i nåt generellt format som exv. DNG så är man i mål. Men så är det faktiskt inte.

WFS) (Graylingman skrev:
Nu blev det för datatekniskt svårt för mig att hänga med :) Vore väldigt tacksam om någon kunde rekommendera dels ett specifikt program och också skriva en riktig "dummy-instruktion", skriven så att min morsa skulle kunna följa den :) Vore himla trevligt om man kunde köra igenom DVD-skivorna då och då och få nån slags indikation på när det är dags att bränna nya av det förhoppningsvis fortfarande intakta materialet på hårddiskarna.

Du fixar detta! Gå till www.adobe.com och registrera dig som användare där sen kan du ladda ner Adobe DNG Converter gratis.

Det är ett väldigt enkelt program. Man väljer bara vilket bibliotek som ska kolla och sen talar man om var man vill lagra DNG-filerna (som du kanske sen ska radera i vilket fall som helst. Sen är det bara att trycka på knappen.

Arctic skrev:
Nu har Ibas börjat med en tjänst riktad mot privatpersoner där de har ett fast pris. Det ligger inte heller så högt så att man avskräcks om innehållet på disken är viktigt.

http://www.ibas.se/datarekonstruktion/data-recovery-clinic

Sedan sprang jag på det här företaget som verkar ha justa priser men det har jag inte hört någonting om: http://www.recovery.se/?open=Start.html

Ja det är ett alternativ om man hittar nån seriös som består över tiden. Men det kommer nog vara en mental klyfta för många att släpa kontrollen helt över sina bilder. En del kanske kommer att ha det som ett komplement. Det är ju ett bra sätt att kunna arkivera på annan fysisk ort.

Har du en befintlig installation på din disk som du vill installera en ny på utan att formatera så är de flesta "spärrade" men det har inget med IBM eller andra tillverkare att göra. Det beror på Microsoft. Annars har du råkat ut för att din leverantör, arbetsgivare (notera inte tillverakre) lagt in ett säkerhetprogram.

Har aldrig stött på problemet att en hårddisk är spärrad av tillverkaren för en viss dator.

Sedan skall man inte överinstallera en disk med en reparation eller nytt operativ som redan har ett operativ innan man tagit reda på viktig data som finns på den.

Detta lönar sig alltid:
1 Ladda ur den data som är dig kär till annan disk.
2 Töm hårddisken och installera om operativet.

Hej
DNG testen ger två fördelar, dels att filen är helt, den andra är faktiskt att jag har nån konverterare som förstår formatet.
Blev svett då jag fick stopp första gången på ett par FuljiFilmrawfiler, DNG konvertern slog bakut, men en uppdatering löste det, men nyttig varning, hadde inte tänkt på att det är ett format PS inte stödde, det var emd ett eget program med E900:an som man bör vara extra rädd om. Men sen kom det i raw convertern i PS CS2.

PS
Ang märkta hårddiskar så hadde vi problem i laptoppens barndom med att IBM och Compaq gjort nått med dsikarna så dessa gick inte byta själv. Så är det inte nu på IBM modellerna vi numer har.
DS
Roine

WFS) (Graylingman skrev:

• Ladda ner QuickSFV och installera det.
  • För att skapa checksummor så markerar du de intressanta filerna och katalogerna. Högerklicka och välj "Create .SFV File". I dialogen så skriver du lämpligt filnamn och klickar "OK".
  • För att kontrollera alla filer så räcker det med att dubbelklicka på filen med med checksummorna.

roinek skrev:
Hej
DNG testen ger två fördelar, dels att filen är helt, den andra är faktiskt att jag har nån konverterare som förstår formatet.
Blev svett då jag fick stopp första gången på ett par FuljiFilmrawfiler, DNG konvertern slog bakut, men en uppdatering löste det, men nyttig varning, hadde inte tänkt på att det är ett format PS inte stödde, det var emd ett eget program med E900:an som man bör vara extra rädd om. Men sen kom det i raw convertern i PS CS2.

PS
Ang märkta hårddiskar så hadde vi problem i laptoppens barndom med att IBM och Compaq gjort nått med dsikarna så dessa gick inte byta själv. Så är det inte nu på IBM modellerna vi numer har.
DS
Roine

De körde med en liten speciell bootdel. Hade man tillgång till den så kunde man fixa till det med en ny hårddisk. Men disken i sig var inte låst till datorn eller att datorn krävde ett speciell tillverkare på hårddisk.

Sedan förstår jag inte vittsen att kontrollera datat på backdisken. Är jobbdisken hel och datat överfördes utan fel så skall det vara samma data. Något stikprov kan man göra. Annars gäller regeln. Man skall inte peta i skit för du luktar det. Det ligger mer risk att filen skadas under kontrollen.

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Ja det är ett alternativ om man hittar nån seriös som består över tiden. Men det kommer nog vara en mental klyfta för många att släpa kontrollen helt över sina bilder. En del kanske kommer att ha det som ett komplement. Det är ju ett bra sätt att kunna arkivera på annan fysisk ort.

Nu vet jag inte riktigt vad du svarade på men de där är företag som sysslar med att rädda trasiga hårddiskar. Åtminstone Ibas har funnits länge och har gott rykte.

Arctic skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du svarade på men de där är företag som sysslar med att rädda trasiga hårddiskar. Åtminstone Ibas har funnits länge och har gott rykte.

IBAS kan man lita på! Tror att om man är orolig kan teckna ett sekretess avtal med dem om man lagrar nakenbilder... eller annat genant på sin trasiga hdd.

novasie skrev:
Jag har under några års tid sparat mina bilder på skrivbara dvd skivor som backup. Dock känns detta som en ganska dålig och osäker backup.

Läste nyligen en artikel om att många olika typer av skrivbara dvd skivor har väldigt dålig kvalite och kan till och med sluta fungera efter några år. Nu står jag då i valet och kvalet om hur jag ska spara mina bilder.

Ska jag köpa usb stickor på ngra gigabyte styck och förvara dem dock kommer detta efter ett tag bli ganska dyrt eftersom om man fotar mycket så blir det en hel del stickor per år. Eller ska man köpa en extern hårdisk som man bara använder för bildlagring. Dock kan ju hårdiskar krascha men gör dock oftast inte det förens efter några års tid när man använt dem ganska frenetiskt. En extern som bara används när man ska köra backup snurrar ju faktiskt inte så mycket vilket gör att chansen att den går sönder minskar.

Men endå jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Någon som har en smart lösning dela gärna med er :)

Fundera på olika web-backup alternativ eller att inte ha alla filerna hemma hos dig själv. Betänk även brand/stöld etc som alternativ till HDD krash. Ett billigare alternativ är att dumpa alla filer hos en kompis du litar på så har du allt på två skiljda ställen, då kan du kanske ta hand om hans bilder åt honom så får han en backup hos dig.

roinek skrev:
Hej

PS
DS
Roine

Nu är det inga problem. IBM tillverkar inte längre IBM laptops - Lenovo har köpt allt det men använder fortfarnde IBM loggan. Detta är bra återigen ett exempel på tekniska hinder manm kan stöta på som gör migration svårare. Detta har som väl försvunnit men vi kommer till och från drabbas av denna typ av inlåsningar både när det gäller hård och mjukvara så länge en del tillverkare ser vinster i inlåsning av sin kundbas. Ibland sker det säkert inte uppsåtligen men det sker ändå. Se det bara som ett exempel - det finns fler.

Re: Re: Backup hantering av bilder

CalleStahl skrev:
Fundera på olika web-backup alternativ eller att inte ha alla filerna hemma hos dig själv. Betänk även brand/stöld etc som alternativ till HDD krash. Ett billigare alternativ är att dumpa alla filer hos en kompis du litar på så har du allt på två skiljda ställen, då kan du kanske ta hand om hans bilder åt honom så får han en backup hos dig.

Skaffa bankfack!!!!

Webben är en plats för allt förmånga skojare. En dagen finns webbackupfirman sedan är den borta utan spår.
Kompisen skall inte belastas vännens personliga saker. Kan leda till osämja om kompisen får inbrott eller är fummlig.

Tänk på att det inte bara är backupdata som skall lagras. Hyreskontrakt eller andra värdepapper mm.

Sten-Åke Sändh skrev:
Nu är det inga problem. IBM tillverkar inte längre IBM laptops - Lenovo har köpt allt det men använder fortfarnde IBM loggan. Detta är bra återigen ett exempel på tekniska hinder manm kan stöta på som gör migration svårare. Detta har som väl försvunnit men vi kommer till och från drabbas av denna typ av inlåsningar både när det gäller hård och mjukvara så länge en del tillverkare ser vinster i inlåsning av sin kundbas. Ibland sker det säkert inte uppsåtligen men det sker ändå. Se det bara som ett exempel - det finns fler.

Tänk om volvo blev tvungen att byta till ford logga. Vilket försäljning fall det skulle bli...

Lenovo köpte rätten att använda IBM loggan likson Ford köpte rätten att använda Volvo loggan.

kan inte förstå varför det är ett hinder. Det är ju samma "skit" (kvalite) som innan.

Arctic skrev:
  • Ladda ner QuickSFV och installera det.
  • För att skapa checksummor så markerar du de intressanta filerna och katalogerna. Högerklicka och välj "Create .SFV File". I dialogen så skriver du lämpligt filnamn och klickar "OK".
  • För att kontrollera alla filer så räcker det med att dubbelklicka på filen med med checksummorna.

Bara för att kolla om jag fattat rätt....

Jag brukar spara ihop till ca 3,5-4 GB bilder i en mapp innan jag bränner ner hela mappen på en DVD.

I fortsättningen ska jag alltså skapa en sfv-fil av innehållet, lägga den i samma mapp och först därefter bränna ner bilderna och sfv-filen. Rätt så långt?

Om jag sedan efter en kortare eller längre tid plockar fram DVD-skivan och dubbelklickar på den tidigare skapade sfv-filen på skivan så körs en koll om filerna på skivan fortfarande är intakta? Rätt?

Om ovanstående är korrekt uppfattat så verkar det hela ju smidigt och bra.

Bara en fundering till: Måste kollen av skivan göras med samma program som en gång skapade sfv-filen? Det betyder i så fall ju att jag måste se till att hålla reda på det programmet i förhoppningsvis tiotals år, beroende på hur länge mina DVD-skivor fungerar... Kanske ett mindre problem, men ändå bra att veta...

Hej
Ett annat tips som jag har med i mitt DAM dokument om bildhantering är att du bör bränna originalfilen på en DVD och berarbetade bilder på en annan. Skiter sig en DVD då har du antingen RAW eller den bearbetade kvar ju.

Så skapa alltid minst två DVD kataloger på datorn:
DVD_1
DVD_2

Gaffla rå o TIFF/JPG mellan dessa
Då nån av dessa når din 4GB gräns bränner du den, tex DVD_2
Då skapar du en DVD_3 på datorn.

DVD:n namnger du som DVD_1 osv samt ser till det bara finns en katalog i rooten, DVD_2 tex, annars fixar inte tex LR att särskilja skivorna om du har en PC, LR i Mac klarar det ändå..

Roine

Hej,

På mina DVD-skivor (2 ex av varje) har jag raw-filerna i mappar efter datum. I varje datummapp ligger dessutom en mapp med .RW-settings, dvs de filer min konverterare, RawShooter Essentials skapar. Jag konverterar alltid raw-filerna till jpg och dessa lägger jag i en undermapp, Converted, till datummappen. Dessa filer gör jag aldrig nån bearbetning av.

Mina bearbetade bilder ligger i andra mappar som jag sparar på hårddisken. Både raw-filerna, de obearbetade jpg-bilderna och mina bearbetade bilder säkerhetskopierar jag också till extern hårddisk. Än så länge har jag inte orkat bränna ner mina bearbetade bilder på DVD.

Går säkert att göra smidigare, men såhär gör jag.... i alla fall just nu.

roinek skrev:
Hej
Ett annat tips som jag har med i mitt DAM dokument om bildhantering är att du bör bränna originalfilen på en DVD och berarbetade bilder på en annan. Skiter sig en DVD då har du antingen RAW eller den bearbetade kvar ju.

Så skapa alltid minst två DVD kataloger på datorn:
DVD_1
DVD_2

Gaffla rå o TIFF/JPG mellan dessa
Då nån av dessa når din 4GB gräns bränner du den, tex DVD_2
Då skapar du en DVD_3 på datorn.

DVD:n namnger du som DVD_1 osv samt ser till det bara finns en katalog i rooten, DVD_2 tex, annars fixar inte tex LR att särskilja skivorna om du har en PC, LR i Mac klarar det ändå..

Roine

Eller så namnger man jobbkopiorna med samma namn som orginalet + vernummer. Orginalet skrivskyddas.
Detta arbetssätt gör att man håller ordning.

Återigen är DVD inget att lita på. Om man nu måste lagra på DVD så måste skivan vara av bästa kvalisort. För tänk om...

WFS) (Graylingman skrev:Bara för att kolla om jag fattat rätt....

Jag brukar spara ihop till ca 3,5-4 GB bilder i en mapp innan jag bränner ner hela mappen på en DVD.

I fortsättningen ska jag alltså skapa en sfv-fil av innehållet, lägga den i samma mapp och först därefter bränna ner bilderna och sfv-filen. Rätt så långt?

Japp. Du kan också spara en kopia av sfv-filen på någon annan plats för att minimera risken att den blir oläsbar.

WFS) (Graylingman skrev:Om jag sedan efter en kortare eller längre tid plockar fram DVD-skivan och dubbelklickar på den tidigare skapade sfv-filen på skivan så körs en koll om filerna på skivan fortfarande är intakta? Rätt?

Japp. I varje fall med QuickSFV installerat.

WFS) (Graylingman skrev:Om ovanstående är korrekt uppfattat så verkar det hela ju smidigt och bra.

Japp.

WFS) (Graylingman skrev:Bara en fundering till: Måste kollen av skivan göras med samma program som en gång skapade sfv-filen? Det betyder i så fall ju att jag måste se till att hålla reda på det programmet i förhoppningsvis tiotals år,

Sfv-formatet är välkänt och det finns flera program som kan läsa det. Det finns också möjlighet att välja att generera dessa checksummor som är speciellt kompatibla med något annat program.

QuickSFV kan även generera MD5-checksummor som fungerar på samma sätt. Hur detta görs är standardiserade och det finns öppen källkodsprogram för att skapa och läsa dem. Detta gör att detta format kommer att gå att använda i all oändlighet och även om det kanske inte finns ett program just då så går det alltid att skapa ett eller låta någon anna göra det.

ANNONS
Götaplatsens Foto