Annons

Batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Idag tog båda mina batteriuppsättningar slut, mitt i en fotosession. Därför jag har tröttnar på skitta batterier.

Jag funderar på en 6V blyackumulator på 10Ah. Frågan följande: Jag har redan 4st 1.2v 1800mah batterier i kameran. Fungerar de som ett 4.8v 1800mah batteri eller ett 4.8v 7200mah batteri?

För om det det senare är fallet blir det inte lönt att köpa blyack...

Ok. Så då sitter man där med 4.8v @ 1800mah.

Jag funderar, som sagt, på en 6V blyack på minst 5Ah, vilket är ... vad? 2.5ggr så mycket som en uppsättning batterier.

Tja. Jag tycker det är värt att gå runt med 1-2kg extra. :)

Varför just en blyack?

Det är betydligt lättare att köpa 1,2 V NiMh, R20 storlek 7 000 mAh med lödöron, och tillverka ett eget batteripack. 4 st R20 brukar väga ca 400g, vilket är betydligt mindre än motsvarande blyack. Dessutom får du ju ut 7 Ah, vilket inte är fyskam.

/Pingo

Tja. Ok. Det lär vara smartare med vanliga R20-batterier. 7Ah är inte så dumt ändå.

Problemet är nu att fixa så att det blir snyggt. Elfa har batterihållare + någon vinklad strömkabel man kan stoppa in i kameran. Det borde räcka.

Enda problemet är att man är alldeles för lat för att sticka till Elfa.

:)

Elfa är kanon, men svindyra.

Du som bor Skåne kan ju alltid titta in på, Kjell & Company eller Clas Ohlson, och leta batterihållare.

De är betydligt billigare.

/Pingo

Matning från batteriet?

Skall du lösa det via kontakten för nätadapter eller på ngt sätt in i batterifacket.

Angående löda egna accar så brukar det vara fint att använda någon form av krympslang runt det färdiga paketet.

Hur skall laddningen av ett accpaket på säg 5V och NiMh-celler gå till. De passar ju inte riktigt i en vanlig laddare....Ngn med erfarenheter??

//Jens

Enklast är att göra ett batteripack med hjälp av en batterihållare. Då kan du plocka ur batterierna och ladda dem i en standardladdare för R20 NiMh-batterier.

Annas får man köpa en konstantströmladdare för NiMh-batterier, avsedd för 4,8 V 7000 MAh batteripack. De är dock betydligt dyrare.

/Pingo

Bilden är mörk, men vafan.
Ni fattar väl.

http://edward.dyndns.org/photo/batterypack.jpg

Vad jag har gjort: Köpt 4st 7000mah batterier.
Batterihållare.
Passande kablar.

Hela kittet (inkl batterierna) kostade mig 589kr.
Överkomligt, med tanke på att det aldrig lär ta slut på batterier igen.

:D

Nu väntar jag på att de ska laddas, bara. Och så har jag en liten kameraväska som passar _perfekt_ till batterihållaren!

Well, jag har laddat batterier. Kopplade in batteripacket och upptäckte, till min stora förvåning, att min Olympus 2100 inte nöjer sig med de 5.5v den får ifrån de fyra, stora R20-batterierna.

Vad ska jag göra nu då? Finns det inget sätt att få den att acceptera 5.5v istället för 6v från DC-anslutningen?

Well, nu är mitt batteripack färdigbyggt, tror jag. Jag använder mig av 6(!) st 7000mah R20:eek:r.

Problemet är att om jag bara använder mig av batteripacket och har skärmen på så stängs kameran av så fort jag zoomar. Och om jag inte använder mig av skärmen så hackar det ibland när jag ska zooma.

Weird. Jag satte in de vanliga batterierna också och problemet försvann. Det jag undrar nu är om kameran använder både batteripacket och batterierna samtidigt... (Det är en Olympus 2100).

Jag får allt sticka ut på stan på en fotorunda och fotografera i några timmar för att se om kameran klarar sig någon längre tid. Jag hoppas det. Jag har fan inte slösat 700kr på ett batteripack som inte kan användas... :/

ANNONS
Götaplatsens Foto