Annons

Begagnad D60 eller ny 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Tjoho, sitter på en ganska jobbig fråga nu. Den är som topic säger, en begagnad D60 eller 300D?

Jag behöver gärna era synpunkter på det hela!

Det känns som D60 är snäppet bättre med sin konstruktion (inte plast, har jag fel?), dock något slöare AF... Hjälp!

Om AF inte är i prioritet så skulle jag välja D60...den har inte alls alla de begränsningar som 300D har..fast jag skulle välja en begagnad 10D om jag ville komma billigt undan..såg en för 12 500:- för inte så länge sedan.

Tveklöst en beg. D60 & då inte så mycket för plasten.

300D är tyvärr oerhört programstyrd. Du kan exempelvis inte ändra vilken typ av AF du vill använda, det görs via dom olika programmen.

Du kan inte välja ljusmätningsmetod på annat sätt än att programmen gör det åt dig. Ok du har en knapp du kan trycka på som ger utsnittsmätning men om du vill ha centrumvägd mätning så får du gå över i manuell mätning.

Mao, denna kamera som jag faktiskt funderade på har för stora begränsningar enligt mig, den är gjord för att användas med motivprogram.

Det står tom i Dpreviews test att den inte har blixtexponeringskompensation, jag förutsätter att dom fått det om bakfoten, är dock inte likt Dpreview att missta sig på sådant.

D60 är trots en slöare AF & kanske lite mer brus en riktig DSLR. Vill du ha en ny bra DSLR så kostar ju 10D inte så förskräckligt mycket mer om du exempelvis köper den från Tyskland.

Larsa

Om budgeten är så tajt, skiljer inte så himla mycket upp till en 10D idag... så spara några måndader till så....

Gå for en D60. Du kommer ikke til å angre. Et meget godt kamera, uten tvil!! AF er ikke så dårlig som enkelte skal ha det til.

Frank

Jag ställde i princip samma fråga för ett tag sedan.
Efter att ha följt diskussionerna om 300D och 10D, framför allt fått reda på vad som skiljer dem åt.
Det börja dyka upp en del något begagnade 10D framför allt i Stockholms trakten. Eftersom du bor i dessa trakter har du en möjlighet här kunna se och känna på grejerna. Går säkert att komma över en för runt tolvtusen spänn med garanti kvar till och med.
Eller spara lite till och köpa en ny.

Jag är själv jävligt sugen....Har inte råd just nu!

Jag kör D60 i jobbet som pressfotograf och även om autofokusen inte är ett under så funkar den till vanlig fotografering. Vid dåligt ljus är den dock lite jobbig. Eftersom jag inte plåtar så mycket sport i jobbet funkar kameran hyggligt. Bildkvalitén är riktigt bra, helt i klass med konkurrenterna, D100 och S2. Men lite brusigare än 10D på 400 och 800. Men som sagt helt OK.

På det hela taget är D60 en kompetent kamera som ger mycket för pengarna.

Vad är det man betalar för vad gäller D60 eftersom beg-priserna ligger endast 2000:- under motsvarande 10D?
Med andra ord, nypris på 300D är i nivå med beg-pris för en D60.

Här är vad jag luskat ut:

D60 har (jämfört med 300D):
* Svart färg
* Mer hållbart hölje
* ISO "bara" upp till 1000
* Mer flexibel AF

Du glömde
* Spegeluppfällning
* 3 bilder per sekund
* Större buffert (8 för D60 mot 4 för 300D)
* Bakre inmatningsratt
* ...

Jag tror att det är lättare att lista vad D60 saknar jämfört med 10D och sedan kombinera med de 10D - 300D jämförelser som redan gjorts.
Skillnaderna jag känner till:
* D60 har sämre AF (färre AF-punkter och sämre i dåligt ljus
* D60 har max ISO 1000 mot ISO 1600(3200) för 10D.
* D60 har plastskal, 10D har metallskal.
* Sensor och bildprocessor i 10D är nyare och ger lite mindre brus.

Dock så finns det vissa saker jag upplever lurigt med begangnatköp, nämligen att man oftast(?) inte vet hur sliten slutaren är (dyr att byta och med en DSLR fotar man lätt väldigt mycket) och hur klumpigt rengöring av sensorn har utförts (jag provade nyligen att bygga en "nål-håls" glugg till min D30 och upptäckte då inte oväntat att sensorn var ganska smutsig men också något som ser oroväckande mycket ut som repor på antialiasing-filtret - rätt trist :( )

bjanha skrev:
Vad är det man betalar för vad gäller D60 eftersom beg-priserna ligger endast 2000:- under motsvarande 10D?
Med andra ord, nypris på 300D är i nivå med beg-pris för en D60.

Här är vad jag luskat ut:

D60 har (jämfört med 300D):
* Svart färg
* Mer hållbart hölje
* ISO "bara" upp till 1000
* Mer flexibel AF

Fortsättning:

D60 är inte begränsad på de sätt som 300D är, 300D är lämpligast att använda med motivprogrammen eftersom dom styr bla AF-läge samt ljusmätningsmetod.

Tycker man att det är ok att använda motivprogram så är 300D det rätta, annars så väljer man D60 eller 10D.

Mvh/Larsa

larsaz skrev:
300D är tyvärr oerhört programstyrd. Du kan exempelvis inte ändra vilken typ av AF du vill använda, det görs via dom olika programmen.
Så vitt jag har förstått har 300D även slutarautomatik, bländarautomatik,
samt helt manuell exponering. Är typen av AF begränsad även om man inte använder programautomatik?

Olle

Du kan inte välja AF typ manuellt i något läge alls som jag har fattat det. Den är låst till en viss typ eller viss kombination beroende på läge.

Olle skrev:
Är typen av AF begränsad även om man inte använder programautomatik?

Olle

Svar Ja.

Dessutom så kan du inte välja vilken ljusmätningsmetod du vill använda i dom kreativa lägena.

Utsnittsmätning med låsning av exponeringsvärde kan som tur är fås vid tryck på en knapp. Däremot så kan du inte välja exempelvis centrumvägd mätning i nåt annat läge än manuell exponering.

Dessa saker kanske går att leva med för vissa men är nog en utopi för en 10D-ägare, ja tom för mig jämfört med min D7i.

Larsa

modifierar tråden lite men...

en 300d med "paketoptiken" eller en D30 med ett objektiv för mellanskillnaden (borde bli ca 5000kr till ett objektiv)?

Re: modifierar tråden lite men...

toni skrev:
en 300d med "paketoptiken" eller en D30 med ett objektiv för mellanskillnaden (borde bli ca 5000kr till ett objektiv)?

Det beror väl mest på vad man ska använda bilderna till efteråt. Själv har jag inte så jättehöga krav på bildernas upplösning och sådant så en D30 skulle ju sitta fint. man kan nog hitta en sådan för 5-7000 kr idag. Sedan är ju inte det en så jättestor investering (om man jämför med 10D/d100) så man kan uppgradera i framtiden, bättre att satsa på bra optik enligt mig.

Oj, mina grammatik är inte den bästa.

ANNONS
Götaplatsens Foto