Annons

Behöver jag blixt eller hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Säkert en dum fråga, men visst kan jag väl bara köpa en blixt, sätta den på kameran och köra.. eller är det meningslöst utan paraply etc? Eller klarar man sig inomhus i bra ljus om det är gruppbilder på 3-5 personer t om utan blixt?

Ska ha det till ett fototillfälle och vill inte lägga en förmögenhet på tusen grejer. Har idag enbart kamera Sony A7RII och 2 objektiv.
 
Kan, det kan du. Om det blir bra är en annan fråga.
Rent generellt är blixtljus som kommer direkt från en blixt monterad på kameran det sämsta sortens blixtljus du kan ha. Särskilt om det är folk du ska fotografera.
En blixt som reflekteras i någon vit yta är genast bättre. Om du så bara låter blixten sitta kvar på kameran, vrider dess blixthuvud snett bakåt/uppåt och tejpar på en vit papptallrik att reflektera i, så är det bättre än blixten rakt på.
Sen går det att utvidga det där till att kosta ungefär hur mycket som helst, förstås.
Om vi antar att du egentligen inte behöver blixt, men vill ha lite upplättning för att folk på bilden inte ska bli för mörka under luggen, näsan och hakan kan du kanske klara dig med en blixt rakt på från kameran, där du sätter ner ljusstyrkan på blixten så den ligger några steg under högdagrarna i bilden. Då hjälper den till att lysa upp skuggorna, men påverkar inte mycket på resten av bilden.
 
Reflexskärmar kommer man långt med tillsammans med blixt. Även om man har någon gammal blixt liggande kan man köpa en slavtändare till den använda den som upplättning (typ ta bort skuggor bakom den man fotar). Scandinavien Photo har jättebilliga reflexskärmar just nu i sin kampanj.
 
Om du inte skall fota så ofta så hade jag valt Godox 685.
Tar vanliga AAbatterier som köps på vilken mack som helst.
Inga självurladdade överraskningar.
Till det en radiosändare.
Utomhus kan du låta någon annan hålla upp blixten.
Har du ingen annan så kanske lite tejp kan fästa blixten där du vill ha den.
Annars är det ett blixtstativ som gäller med hållare.
O då kan man lika gärna köpa en softbox också om man skall pilla med stativ.
Skall du använda den ofta, ja då är laddbara blixtar bättre.
Utomhus om du skall övertrumfa solen AD600.
AD200, V1, ner till 860 som är en 685 med laddbara batterier.
 
Jag klarar inte av en gruppbild på 3-5 personer med 2.8 i relativt goda ljusförutsättningar inomhus UTAN blixt, är det något vi kan enas om?
 
Om det är inomhus så kan du slå blixten i taket eller en vägg. Det brukar bli hyfsat. Jag skulle nog välja större skärpedjup än vad du får med 2.8 för en gruppbild.
 
Antingen studsa blixten i tak eller vägg som är ljus i neutral färg eller "off the camera", dvs antingen med sladd eller trådlöst få ljuset att komma från ett annat håll än kameran, ger ett mer "naturligt" ljus. Det blir annars "platta" bilder med i värsta fall röda ögon om det är människor på bilden.

Att blanda befintligt ljus med blixtljus ger andra problem om det är olika färgtemperatur på ljuset.

2,8 ger alldeles för kort skärpedjup om det är flera personer på olika avstånd.
 
Om det är inomhus så kan du slå blixten i taket eller en vägg. Det brukar bli hyfsat. Jag skulle nog välja större skärpedjup än vad du får med 2.8 för en gruppbild.

Ja, det lär kräva något runt F4-5 snarare, det är jag med på. Men enbart en blixt och studs i taket kan räcka alltså?
 
Antingen studsa blixten i tak eller vägg som är ljus i neutral färg eller "off the camera", dvs antingen med sladd eller trådlöst få ljuset att komma från ett annat håll än kameran, ger ett mer "naturligt" ljus. Det blir annars "platta" bilder med i värsta fall röda ögon om det är människor på bilden.

Att blanda befintligt ljus med blixtljus ger andra problem om det är olika färgtemperatur på ljuset.

2,8 ger alldeles för kort skärpedjup om det är flera personer på olika avstånd.

Jag är helt ny i ämnet så det blir många parametrar när man verkar behöva blixt, paraply etc. Sticker iväg snabbt. Därför hade jag hoppats på att det enbart räckt med att fästa en Godox på kameran och köra..
 
Ja det är en 685 för vanliga batterier.
O så var det 10% rabatt just nu.
Men kolla tex vad andra tar för pris också.
Till den hade jag utan tvekan valt en sändare också.
Godox X2T.
XPROhar nog allt bättre gränssnitt men den kan inte ta en blixt ovanpå som X2T kan.
Bor du nära Huskvarna så kan du få låna o testa.
Fast mina sändare/mottagare är inte Godox, o lite mindre smidig men funktionen är densamma.
tillägg:FEL
Du har Sony... Jag har Nikon så då funkar det inte riktigt för blixtstyrningen är inte densamma mellan olika märken...
 
Ja det är en 685 för vanliga batterier.
O så var det 10% rabatt just nu.
Men kolla tex vad andra tar för pris också.
Till den hade jag utan tvekan valt en sändare också.
Godox X2T.
XPROhar nog allt bättre gränssnitt men den kan inte ta en blixt ovanpå som X2T kan.
Bor du nära Huskvarna så kan du få låna o testa.
Fast mina sändare/mottagare är inte Godox, o lite mindre smidig men funktionen är densamma.
tillägg:FEL
Du har Sony... Jag har Nikon så då funkar det inte riktigt för blixtstyrningen är inte densamma mellan olika märken...

I så fall blir det väl inköp av sändare + paraply? Vilket gör att det sticker iväg. Funkar det med 685:an och rikta mot tak eller vägg, så är det klart något jag väljer för detta enstaka uppdrag.
 
ANNONS