Annons

Behöver jag blixt eller hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag köpte blixt för länge sedan så följde det med flera varianter av någon typ av plast kåpor att kunna snäppa på blixthuvudet, det var med olika genomsläpp och någon färgad som jag mins i dag.
 
När jag köpte blixt för länge sedan så följde det med flera varianter av någon typ av plast kåpor att kunna snäppa på blixthuvudet, det var med olika genomsläpp och någon färgad som jag mins i dag.
Det beror på vilken modell du köper...
Nikons SB910 - Ja
Godox 685 - Nej
 
När jag köpte blixt för länge sedan så följde det med flera varianter av någon typ av plast kåpor att kunna snäppa på blixthuvudet, det var med olika genomsläpp och någon färgad som jag mins i dag.
Fast du måste fortfarande ha något att studsa i. Det räcker inte med en diffuseringsplatsbit på blixten.
De färgade är till för att anpassa färgtemperaturen på blixtljuset, exempelvis till glödlampsbelysning (finns ju snart inte längre), så man får samma färg på ljuset över hela bilden. Annars blir det svårt att korrigera.

Att det blir olika svar på en sådan här fråga beror på att folk svarar efter hur de uppfattar din ambitionsnivå samt på att ingen, inte ens den som ska sköta fotograferandet i det här fallet, vet hur lokalen ser ut.

Som exempel kan jag säga att skulle jag ta några bilder i receptionen där jag jobbar hade det gått bra att studsa i vinkeln vägg/tak. Normal bostadstakhöjd och vit färg.
I en hotellreception på ett bättre hotell hade det varit meningslöst, för där är det för långt till både vägg och tak. Då måste man ha något eget att studsa i.
 
Det går att dra en mjölkvit plastpåse över blixten om man nu vill diffusera ljuset.
Det gör dock begränsad nytta om inte påsen är ohanterligt stor. Det är ljuskällans storlek som avgör diffusionseffekten, inte om den är mjölkfärgad eller ej. Det är därför några kvadratmeter vägg/tak gör så stor nytta.

Som exempel gör en så kallad diffusionsbox på en blixt ingen nytta alls, om blixten fortfarande riktas mot motivet. Den sprider ljuset mer, men det som träffar motivet kommer fortfarande från samma lilla plätt. Enda skillnaden blir att ljuset blir svagare på motivet, för mer av det spills vid sidan.
Om man däremot studsar i tak/vägg, då gör det skillnad, för då har ljuset spridits mer redan innan det träffar väggen, och därför blir det en ännu större yta som belyser motivet. Under förutsättning att det som reflekteras från väggarna någorlunda väl gör det i riktning mot motivet.
 
Det gör dock begränsad nytta om inte påsen är ohanterligt stor. Det är ljuskällans storlek som avgör diffusionseffekten, inte om den är mjölkfärgad eller ej. Det är därför några kvadratmeter vägg/tak gör så stor nytta.

Som exempel gör en så kallad diffusionsbox på en blixt ingen nytta alls, om blixten fortfarande riktas mot motivet. Den sprider ljuset mer, men det som träffar motivet kommer fortfarande från samma lilla plätt. Enda skillnaden blir att ljuset blir svagare på motivet, för mer av det spills vid sidan.
Om man däremot studsar i tak/vägg, då gör det skillnad, för då har ljuset spridits mer redan innan det träffar väggen, och därför blir det en ännu större yta som belyser motivet. Under förutsättning att det som reflekteras från väggarna någorlunda väl gör det i riktning mot motivet.
Helt rätt i att storleken avgör diffusionseffekten. Det är ju det som händer när man slår blixten i väggen bakom en, man ökar ytan på belysningen mot motivet.
Men en vit plastpåse i det här fallet minskar effekten av det där (för mig förfärliga) tydligt riktade blixtljuset. Det handlar helt enkelt om att slå sönder riktat ljus o få det studsa överallt när jag bara har EN blixt. Sen om man vill ha den effekten eller inte är väl en annan sak.
O det är mycket billigare och smidigare än stativ o softboxar.
Vill man ha den mer värmetålig variant så funkar en liten bit frostad plastskiva man tejpar som ett gångjärn på ovansida av blixten o fäller ner när man vill ha det. eller en vit postit-lapp.
O du har rätt i desto mer man sprider ljuset desto mer ljus behöver man.
 
Fast du måste fortfarande ha något att studsa i. Det räcker inte med en diffuseringsplatsbit på blixten.
De färgade är till för att anpassa färgtemperaturen på blixtljuset, exempelvis till glödlampsbelysning (finns ju snart inte längre), så man får samma färg på ljuset över hela bilden. Annars blir det svårt att korrigera.

Att det blir olika svar på en sådan här fråga beror på att folk svarar efter hur de uppfattar din ambitionsnivå samt på att ingen, inte ens den som ska sköta fotograferandet i det här fallet, vet hur lokalen ser ut.

Som exempel kan jag säga att skulle jag ta några bilder i receptionen där jag jobbar hade det gått bra att studsa i vinkeln vägg/tak. Normal bostadstakhöjd och vit färg.
I en hotellreception på ett bättre hotell hade det varit meningslöst, för där är det för långt till både vägg och tak. Då måste man ha något eget att studsa i.

Det finns en anledning till att uppdragsfotografer konkar med sig rätt mycket utrustning. Dom måste prestera oavsett hur det ser ut på plats. Det blir nog inte nya jobb om dom säger -”Sorry det blir inga bilder idag för det finns inget tak eller vägg jag kan använda”.
 
Men en vit plastpåse i det här fallet minskar effekten av det där (för mig förfärliga) tydligt riktade blixtljuset. Det handlar helt enkelt om att slå sönder riktat ljus o få det studsa överallt när jag bara har EN blixt. Sen om man vill ha den effekten eller inte är väl en annan sak.
Det jag försökte förklara var att du måste fortfarande ha något att studsa i. Försöker du fotografera utomhus på en gräsmatta finns det inget att studsa i, och då åstadkommer du inte mycket mer än minska ljusintensiteten, något du kunde gjort enklare genom att sätta ner effekten på blixten.

Om man sätter på en plastpåse modell större blir det förstås en förstoring av den lysande ytan, det också, så det motsvarar i viss mån en softbox. Men en hanterligt liten påse gör ingen stor skillnad.
 
Någon nämnde ambitionsnivån, vilket såklart ligger som nämnt tidigare vid bilder likt denna: Exempelbild personal
Är förutsättningarna rätt kan du lyckas med ett liknande resultat. Notera att alla väggar är vita och troligen även taket. Ljuset har en riktning från höger till vänster vilket ger lite mjuka skuggor på personernas vänstra sida sett från vårt håll. Tänk nu att du inte har vita/ljusa väggar. Hur lyckas du nu få in så mycket ljus på skuggsidan. Hur skapar du bra riktning på ljuset?
 
Senast ändrad:
Frågan är hur pass bra bilderna blir med dessa förutsättningar, dvs om jag bara borde tacka nej till det. Gruppbilder är inget nytt, om man nu kan kalla 3-5 personer en grupp på det sättet, men blixt blir nytt och då kanske inte tillräckligt bra. Svårt att svara på.
Ta några kompisar och provskjut med olika varianter som föreslagits här innan den stora dagen.
 
En tillskuren och formad pappersbit fäst med gummiband så man kan ändra storleken på genom att dra upp eller ner. Enkla billiga lösningar underlättar livet.
 

Bilagor

  • 99565446-ECFE-45BB-AAAF-DF877C1DB0EB.jpeg
    99565446-ECFE-45BB-AAAF-DF877C1DB0EB.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 6
Exempelbilden har väldigt mjukt ljus, och det betyder stor ljuskälla. Hela rummet ser rätt jämnt upplyst ut, även om man ser en ganska tydlig riktning i ljuset i skuggorna vid tavelramen. Det är inte omöjligt att ljuset är studsat mot där tak och vägg möts. Det funkar ofta bra om väggarna är vita. Ljuset behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt kraftigt. Vill man få ner budgeten så mycket som möjligt skulle jag satsa på ett par äldre men bra kamerablixtar, typ Nikon SB28 som ofta går att hitta för en femhundring styck. TTL är ändå (enligt min erfarenhet) helt opålitligt i de här sammanhangen. Någon form av billig radiosändare och mottagare, typ Phottix eller Cactus duger fint för att trigga dem.
 
Exempelbilden har väldigt mjukt ljus, och det betyder stor ljuskälla. Hela rummet ser rätt jämnt upplyst ut, även om man ser en ganska tydlig riktning i ljuset i skuggorna vid tavelramen. Det är inte omöjligt att ljuset är studsat mot där tak och vägg möts. Det funkar ofta bra om väggarna är vita. Ljuset behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt kraftigt. Vill man få ner budgeten så mycket som möjligt skulle jag satsa på ett par äldre men bra kamerablixtar, typ Nikon SB28 som ofta går att hitta för en femhundring styck. TTL är ändå (enligt min erfarenhet) helt opålitligt i de här sammanhangen. Någon form av billig radiosändare och mottagare, typ Phottix eller Cactus duger fint för att trigga dem.
Lite svårt att veta. Tittar du i iris så ser det ut att vara en stor ljusformare. Mjukheten tyder som du säger på stor yta så antingen står en stor ljusformare väldigt nära eller är det reflexion från tak/ vägg. Spelar ju ingen roll egentligen eftersom det går att komma nära bilden på bägge sätten.
Bra förslag angående blixtar👍
 
Lite svårt att veta. Tittar du i iris så ser det ut att vara en stor ljusformare. Mjukheten tyder som du säger på stor yta så antingen står en stor ljusformare väldigt nära eller är det reflexion från tak/ vägg. Spelar ju ingen roll egentligen eftersom det går att komma nära bilden på bägge sätten.
Bra förslag angående blixtar👍

Det har du rätt i.
 
Om du inte skall fota så ofta så hade jag valt Godox 685.
Tar vanliga AAbatterier som köps på vilken mack som helst.
Inga självurladdade överraskningar.
Till det en radiosändare.
Utomhus kan du låta någon annan hålla upp blixten.
Har du ingen annan så kanske lite tejp kan fästa blixten där du vill ha den.
Annars är det ett blixtstativ som gäller med hållare.
O då kan man lika gärna köpa en softbox också om man skall pilla med stativ.
Skall du använda den ofta, ja då är laddbara blixtar bättre.
Utomhus om du skall övertrumfa solen AD600.
AD200, V1, ner till 860 som är en 685 med laddbara batterier.

Vet inte om jag håller med dig. Batterierna i Godox V1 håller laddningen i åtminstone 8-9 månader efter laddning. Och det tar bara dryga 2 timmar att ladda från tomt till fullt. Med AA batterier vet du aldrig hur mycket kräm du har kvar, såvida du inte sätter i nya batterier före varje uppdrag vilket blir dyrt i längden.

Vad det gäller 860 hade jag nog hellre valt 860 iii som har bättre användargränssnitt (samma som på V1) .

Skillnaden mellan V1 och 860 iii är väldigt liten ljusmässigt, men V1:s ljusbild är aningen jämnare men är använder man blixten i en softbox eller reflekterad mot stor vit yta är det nog ingen som märker någon skillnad.

En annan skillnad är att instälningsljuset på V1 sitter på reflektorn och därmed följer med i hur den riktas, med v860 iii altid är riktad rakt fram. Vilket gör att den inte nödvändigtvis fungerar om man sätter blixten i en sofbox med en S2 hållare. Nu är inställningsljusen på godox batteriblixtar ganska klena så det kanske inte spelar så stor roll.

Håller även med dig om belysningsstativ, med sådana blir det lättare att arrangera ljusättningen som man vill. Fast då behövs förstås en radiotrigger, eller varför inte skaffa två V1or så finns det reserv en av dem skulle gå i backen eller fallera av annan anledning.
 
Senast ändrad:
Vet inte om jag håller med dig. Batterierna i Godox V1 håller laddningen i åtminstone 8-9 månader efter laddning. Och det tar bara dryga 2 timmar att ladda från tomt till fullt. Med AA batterier vet du aldrig hur mycket kräm du har kvar, såvida du inte sätter i nya batterier före varje uppdrag vilket blir dyrt i längden.

Det verkar onödigt att kasta laddningsbara AA istället för att ladda upp dem... Jag har aldrig någonsin haft alkaliska i mina Nikon-blixtar. Det enda som är irriterande med SB-800 är att batterifacket är lite trångt så batterier närmast luckans gångjärn är lite pilligt att få ut (laddbara har ofta liite större diameter än alkaliska). Den nyare SB-700 lider inte av detta.
 
ANNONS