Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behandla snö?

Produkter
(logga in för att koppla)

volodja

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det är otroligt svårt med ljusa detaljer i största allmänhet, och undrar om någon vet bra sätt att trolla fram mer detaljer i högdagrarna...

Ett sätt jag själv funderat över är att helt enkelt inte överexponera som är en allmän grundregel vid ljusa motiv, och sedan istället ljusa upp mellantonerna...

Eftersom jag fotograferar i RAW så försöker jag fotografera så mycket översexponerat jag kan utan att bränna ut högdagrarna.
Sen underexponerar jag i LR och justerar upp högdagrarna igen samt lättar upp den en aning.

/Stefan

Om du använder photoshop så kan du prova med att använda "skugga/högdagar" som finns under "Bild->justeringar". Det fungera mycket bra för utbrända högdagrar eller för mörka skuggområden.

Ett sätt jag själv funderat över är att helt enkelt inte överexponera som är en allmän grundregel vid ljusa motiv, och sedan istället ljusa upp mellantonerna...

Att man inte ska överexponera så högdagrarna blåser ur är ju absolut helt riktigt, vid väldigt ljusa motiv luras ju dock ljusmätaren ofta att underexponera bilden ett par steg (så snön blir grå), och då tappar man väldigt mycket information. För varje stegs underexponering halveras informationsmängden. Just vid snöbilder, där man ofta vill ha mycket detaljer i snön, istället för en vit eller grå massa, har man verkligen att vinna på att vara noggrann med att exponera precis så snålt så inte högdagrarna blåser ur, men inte snålare.

Jag brukar exponera så att högdagervarningen blinkar på någon liten yta i bilden. Eftersom högdagervarningen i min kamera är baserad på jpg-previewen så vet jag att jag i råfilen har information där högdagervarningen blinkar. Så brukar jag dock inte bry mig om att exponera vid alldagliga motiv, men just vid snöbilder tycker jag mig märka avgörande skillnad, mot att slentrianmessigt underexponera en aning och trycka upp tonerna i efterbehandlingen.

ANNONS
Götaplatsens Foto