Annons

behov av filmning med systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

expephoto

Avslutat medlemskap
Skulle vara intressant med en liten undersökning om hur många som använder systemkameran till filmning. I princip alla nya kameror utrustas med filmfunktion, så det är ju svårt att få tag på en utan den finessen. Kräver marknaden att det ska finnas filmfunktion, eller är det ett sätt för tillverkarna att få sälja mer kringutrustning för bl a redigeringen av filmerna? Har själv en bra videokamera till filmning, som för mig är lättare att använda än systemkameran.
 
Senast ändrad:

Marteric

Aktiv medlem
Har hittils inte saknat filmfunktion i min gamla 40D och med mina kompakter har jag kanske filmat 5 minuter totalt på ganska många år. Men vem vet, kanske man tröttnar på stilbilder om några år...fast det tror jag inte...
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Take it or leave it

Skulle vara intressant med en liten undersökning om hur många som använder systemkameran till filmning. I princip alla nya kameror utrustas med filmfunktion, så det är ju svårt att få tag på en utan den finessen. Kräver marknaden att det ska finnas filmfunktion, eller är det ett sätt för tillverkarna att få sälja mer kringutrustning för bl a redigeringen av filmerna? Har själv en bra videokamera till filmning, som för mig är lättare att använda än systemkameran.
Ja, som sagt: man behöver ju inte använda den. Jag har själv ingen videofunktion i mina kameror, men jag skulle inte ha något emot att filma med Leitzgluggar nu när jag ser att tom Leica har det! Skulle tro att det bara krävs lite dataminne (och någon extra knapp på kameran) för att få till "filmning". Ska man då kalla det en "filmkamera" eller en kamera för film (var inte det senaste en kamera som kunde laddas med Tri-X?)

/Tomas
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag, sedan jag bytt min D700 till D800 …
Hade gärna behållit min D700 år framöver om den bara hade samma film möjligheter som D800. Nästa hus jag köper ska också gå att filma med.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Skulle vara intressant med en liten undersökning om hur många som använder systemkameran till filmning. I princip alla nya kameror utrustas med filmfunktion, så det är ju svårt att få tag på en utan den finessen. Kräver marknaden att det ska finnas filmfunktion, eller är det ett sätt för tillverkarna att få sälja mer kringutrustning för bl a redigeringen av filmerna? Har själv en bra videokamera till filmning, som för mig är lättare att använda än systemkameran.
Jag kan säga så här: Jag använder videofunktionen oftare än spegeluppfällningen, gaffling, P-läget, DX-läget, vertikalavtrycket, AE-lock, autoiso, möjligheten till multiexponering, intervalltmern, singelfokus, skärpedjupsgranskning, okularslutaren eller de inbyggda redigeringsfunktionerna. För att nu ta några exempel.

Kameror får fler och fler funktioner vartefter, videofilmning är bara en i raden. Det kommer att komma ännu fler med tiden.

Du kallar videofilmning för en finess - det är det inte längre, Det är en standardfuktion precis som inbyggd exponeringsmätare är det. Eller autofokus. Två funktioner som händelsevis också ofta ifrågasattes när de först dök upp: "Behövs det här?", "Blir inte kameran bara onödigt dyr" eller "Jag hade hellre köpt en billigare variant utan" osv ... :)
 

expephoto

Avslutat medlemskap
Jag kan säga så här: Jag använder videofunktionen oftare än spegeluppfällningen, gaffling, P-läget, DX-läget, vertikalavtrycket, AE-lock, autoiso, möjligheten till multiexponering, intervalltmern, singelfokus, skärpedjupsgranskning, okularslutaren eller de inbyggda redigeringsfunktionerna. För att nu ta några exempel.

Kameror får fler och fler funktioner vartefter, videofilmning är bara en i raden. Det kommer att komma ännu fler med tiden.

Du kallar videofilmning för en finess - det är det inte längre, Det är en standardfuktion precis som inbyggd exponeringsmätare är det. Eller autofokus. Två funktioner som händelsevis också ofta ifrågasattes när de först dök upp: "Behövs det här?", "Blir inte kameran bara onödigt dyr" eller "Jag hade hellre köpt en billigare variant utan" osv ... :)
Alla funktioner du radar upp här kallar jag också finesser, en del mer användbara än andra, men eftersom jag undrade hur många som använder just filmfunktionen saknar de andra finessernas funktion mindre betydelse i sammanhanget. Jag tolkar ditt inlägg som att du är anhängare av filmfunktionen. Eller har jag fel?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Alla funktioner du radar upp här kallar jag också finesser, en del mer användbara än andra, men eftersom jag undrade hur många som använder just filmfunktionen saknar de andra finessernas funktion mindre betydelse i sammanhanget. Jag tolkar ditt inlägg som att du är anhängare av filmfunktionen. Eller har jag fel?
Jag är anhängare av mångsidiga och flexibla kameror där video - numera - är en ganska självklar del av hela paketet :)

Video är verkligen en helt normal del av funktionaliteten i en kamera numera. Precis som att man kan ta stillbilder i serie eller välja kvalitetsnivå på filerna man spar. Min poäng med att räkna upp diverse funktioner jag använder ganska sällan (i vissa fall knappt alls) är att alla kameror idag är fullstoppade med funktioner som bara en del fotograferna använder, och kanske inte heller så ofta. Varför just video hela tiden blir ifrågasatt, men inte de övriga ... Det känns ganska förbryllande.

Och argumentet att "det behövs inte eftersom det finns dedikerade videokameror" känns ihåligt. Det är lite som att säga att Eos 5D inte behöver serietagning. Det kan man ju använda en Eos 7D eller en 1DX till :)
 

expephoto

Avslutat medlemskap
Jag är anhängare av mångsidiga och flexibla kameror där video - numera - är en ganska självklar del av hela paketet :)

Video är verkligen en helt normal del av funktionaliteten i en kamera numera. Precis som att man kan ta stillbilder i serie eller välja kvalitetsnivå på filerna man spar. Min poäng med att räkna upp diverse funktioner jag använder ganska sällan (i vissa fall knappt alls) är att alla kameror idag är fullstoppade med funktioner som bara en del fotograferna använder, och kanske inte heller så ofta. Varför just video hela tiden blir ifrågasatt, men inte de övriga ... Det känns ganska förbryllande.

Och argumentet att "det behövs inte eftersom det finns dedikerade videokameror" känns ihåligt. Det är lite som att säga att Eos 5D inte behöver serietagning. Det kan man ju använda en Eos 7D eller en 1DX till :)
Ok, tack. Det jag upplever när jag frågat folk om just filmningen, är att de tycker det är svårt att använda manuell skärpa genom att se på skärmen, svårt att se exakt hur skarpt motivet blir. Många tycker också att man måste köpa till en extern mikrofon för att få ett bra ljud. Har själv inte filmfunktion, så man funderar ju lite hur användbart det egentligen är. Det är därför jag hellre använder videokameran att filma med.
 

Aqvilla

Aktiv medlem
filma med systemare

Köpte en Pentax K5 för en massa bra tekniks skull men definitivt inte för att filma med. Har använt den funktionen en handfull gånger och kanske det blir mer framöver, men bara kanske. Känns verkligen som något tillverkarna skickat med för att det måste av konkurrensskäl. Men, kanske det är en undervärderad "finess" trots allt? /mvh Leif
 

Kiboko

Aktiv medlem
Ok, tack. Det jag upplever när jag frågat folk om just filmningen, är att de tycker det är svårt att använda manuell skärpa genom att se på skärmen, svårt att se exakt hur skarpt motivet blir. Många tycker också att man måste köpa till en extern mikrofon för att få ett bra ljud. Har själv inte filmfunktion, så man funderar ju lite hur användbart det egentligen är. Det är därför jag hellre använder videokameran att filma med.
Ljud:
Även när jag använder videokamera - använder jag extern mic! Det finns inte många/några videokameror som har så bra inbyggda mikrofoner att en extern är onödig.

Fokus:
Hur lätt är det att se skärpan i en videokamera med manuell fokus? Ok, vissa kan man ställa in så man ser "edges" där skärpan är …
Jag tror att de som klagar mest på detta är de som är vana vid att ställa skärpa för stillbilder med DSLR genom optisk sökare. Optisk sökare finns inte för video, och har så vitt jag vet aldrig funnits.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok, tack. Det jag upplever när jag frågat folk om just filmningen, är att de tycker det är svårt att använda manuell skärpa genom att se på skärmen, svårt att se exakt hur skarpt motivet blir. Många tycker också att man måste köpa till en extern mikrofon för att få ett bra ljud. Har själv inte filmfunktion, så man funderar ju lite hur användbart det egentligen är. Det är därför jag hellre använder videokameran att filma med.
Videofunktionen i en systemkamera är ju begränsad på flera sätt jämfört med hur det blir i en kamera som är specialbyggd för ändamålet. Men det är ju lite med det som med serietagning - det finns kameror som är specialicerade åt det hållet och därmed bättre på det. Men det innebär ju inte att en lite begränsad serietagning är poänglös i andra kameror.

Man kan vända på det: Jag testkörde nyligen en grupp små actionvideokameror (Gopro Hero 2, Jobo Jib 4, Isaw Ace mfl). De här kamerorna är i första hand byggda för video - men de har även stillbildsfunktion. Lite begränsad (fixfokus, måttlig upplösning osv), men likafullt en smart funktion att ha i en sådan kamera. Precis som video kan vara en smart funktion i en kamera i första hand byggd för stillbilder, även med vissa begränsningar.

Jodå, skärpa är helt klart svårare med en DLSR, mycket helt enkelt beroende på att skärpedjupet lätt blir så kort att det helt enkelt märks mycket tydligare när fokus hamnar fel. Men samtidigt är möjligheten till kort skärpedjup just en av de saker många gillar hos systemkameor med video ... Samma fenomen är alltså både en fördel och en nackdel.

En bra mikofon behöver man oavsett vilken typ av kamera man använder, skillnaden är väl att många (rent av de flesta) dedikerade videokameror helt enkelt har en bättre mikrofon inbyggd.

Men kort sagt: Video i en systemkamera är på flera sätt mer begränsat än det blir i en specialbyggd kamera. Men det är smidigt att ha där så man slipper ha med sig dubbla grejer. Dessutom bjuder DSLR-video på några alldeles egna finesser som blir ruskigt dyrt att få hos en dedikerad videokamera - som kort skärpedjup eller bra kvalitet i svagt ljus.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag filmar en hel del med min 5dmk2. Har en extern mikrofon. Tycker det är finfint att kunna filma när man har lust.

//Benny
 

Kimster

Aktiv medlem
Jag kan säga så här: Jag använder videofunktionen oftare än spegeluppfällningen, gaffling, P-läget, DX-läget, vertikalavtrycket, AE-lock, autoiso, möjligheten till multiexponering, intervalltmern, singelfokus, skärpedjupsgranskning, okularslutaren eller de inbyggda redigeringsfunktionerna. För att nu ta några exempel.

Kameror får fler och fler funktioner vartefter, videofilmning är bara en i raden. Det kommer att komma ännu fler med tiden.

Du kallar videofilmning för en finess - det är det inte längre, Det är en standardfuktion precis som inbyggd exponeringsmätare är det. Eller autofokus. Två funktioner som händelsevis också ofta ifrågasattes när de först dök upp: "Behövs det här?", "Blir inte kameran bara onödigt dyr" eller "Jag hade hellre köpt en billigare variant utan" osv ... :)
Bra sammanfattat. Mina tankar går mer eller mindre i samma banor.

..och som även nämnts så finns det ofta stillbildsfunktion på videokameran. Finnes, funktion... kalla den vad som helst, så länge den inte är i vägen för kamerans andra funktioner.
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Jag använder videofunktionen i min kamera hela tiden, då jag köpte kameran för det ändamålet! Började dock mer och mer gå över till att fotografera, men det är fortfarande filmandet jag brinner för. Att fota har dock lärt mig otroligt mycket plus att jag finner det nästan lika kul/intressant som att filma.



Mvh Arnold
 

M7_21

Aktiv medlem
Att filma med en digital systemkamera i formatet 16:9 (DSLR) kan ses som ett komplement till den s.k. vanliga videokameran.

Ett sätt att tänka, ska man videofilma mycket, välj en videokamera.

Men ska man kanske bara ta en resa och vill kunna filma lite då och då, helt OK med en stillbildskamera med videofunktion!


Men det finns både fördelar och nackdelar...


Fördelarna först.
En kamera istället för två.
Bättre optik.
Kortare skärpedjup.
Lågt pris.
Utbytbar optik.



Nackdelarna då?
Ljudet.
Sökaren.
Ergonomin.
Kraftfull dator behövs.
Manuella inställningar.
Begränsad inspelningstid.
Värmen.
Kort skärpedjup...
Begränsad zoom-möjlighet.

Även om stillbilden i sig är upp till 18 MP, blir videofilen inte större än cirka 2 MP, hur skulle kameran annars klara det stora bildflödet?

En förklaring till de olika typerna för komprimering av DSRL-filer.
För att videofilerna inte ska bli orimligt stora måste de tryckas ihop mycket.

Nikon och Olympus använder MJPEG (Motion JPEG):

Nikon och Olympus (Motion JPEG) komprimerar varje enskild bild.
Är tyvärr mer förlustgivande än de andra sätten.

Canon använder MPEG-4 GOP (Group Of Pictures):

Canon MPEG-4GOP (Group Of Pictures) komprimerar en grupp av bilder som en enhet.
Den första bildrutan sparas helt, de följande bara som delinformation till den första.

Panasonic använder AVCHD GOP (Group Of Pictures):

Panasonic AVCHD GOP (Group Of Pictures)komprimerar en grupp av bilder som en enhet.
Den första bildrutan sparas helt, de följande bara som delinformation till den första.

Fördelarna är mindre videofiler men det kan vara svårt att redigera filmen om man inte gör om filerna till en ett annat format, till exempel Apples Pro-Res eller motsvarande för PC.

Som om detta inte vore nog, kan man skaffa en massa tillbehör också, allt ifrån stativ, sökare, ljudenhet etc etc för upp till 50.000 till 75.000 kr…

Men det är kul att filma med DSLR!
 

trax

Aktiv medlem
Dslr används flitigt inom Tv produktioner. Mycket av balubas humor produktioner används Canon 7D.
Mest kända exemplet är väl Dr House säsongsfinal förra året som är filmad med 5D mkii.
Använder det själv mycket och blir ju också sjukt fina filmer med Canons dslrer.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Dslr används flitigt inom Tv produktioner. Mycket av balubas humor produktioner används Canon 7D.
Mest kända exemplet är väl Dr House säsongsfinal förra året som är filmad med 5D mkii.
Använder det själv mycket och blir ju också sjukt fina filmer med Canons dslrer.
Kvaliten med 5dmk2 blir mycket bra. Bränner Blue Ray o visar sen på rejäl TV. Mycket trevligt.

//Benny
 
ANNONS