Annons

behov av filmning med systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimster

Aktiv medlem
Ursäkta kladd men MK2 filmar väl i mp4 och inte sony/panasonic formatet AVCHD . Båda formaten kör h264 fast Avchd är typ packat ytterligare en gång. Lite jobbigare format.
njaoa. AVCHD bygger på h264 som är en del av MPEG4/AVC standarden.

Skillnaden är främst i hur filen är packad i filstrukturen. AVCHD är inte "en" fil utan ett träd med flera mappar och filer. Syftet med detta är att vara kompatibel för distribution via optisk medium, främst då Blu-Ray som har liknande struktur. Vissa Blu-ray spelare kan dessutom spela upp AVCHD direkt.
Dessutom finns det då stöd för menyer, navigering, undertexter etc. inbyggt i själva AVCHD-formatet.
Krångligare format, men innehåller fler funktioner. I ett videoredigeringsprogram så märks detta knappt inte då programmet ser vad den behöver se. Men i datorns explorer motsv. ser det krångligt ut.

Det Canon MkII spelar in i, och de flesta (alla?) andra DSLR, är en mer "enklare" form av h264. Samma komprimeringsstandard mer eller mindre, men utan allt krimskrams runtomkring. En enkel fil i en MP4-behållare. Enkel att spela upp i datorn och skicka till webben.

Det finns i teorin ingen kvalitetsmässigt skillnad mellan formaten vid samma bitrate.
 

noyfb

Aktiv medlem
Nja, nu tar jag ju inte den här undersökningen på så stort allvar som du tycks tro, ger mig inte ut för att vara en jämförelse med statistiska centralbyrån eller liknande. Anledningen till undersökningen här är följande (om det kan intressera dig): många av deltagarna på mina fotokurser (för nybörjare med systemkamera) ifrågasätter varför det ska behöva vara filmfunktion i alla systemkameror. En minoritet av deltagarna har använt funktionen, några filmar för att testa men tycker sen att det tar för lång tid att redigera, andra tycker ljudupptagningen blir kass, o.s.v, o.s.v...
Ja, det är väl lite samma fenomen som smartphones. Där tycker jag t.ex. att många funktioner är utomordentligt onödiga. Jag vill bara ringa och skicka sms. :)
 

expephoto

Avslutat medlemskap
Ja, det är väl lite samma fenomen som smartphones. Där tycker jag t.ex. att många funktioner är utomordentligt onödiga. Jag vill bara ringa och skicka sms. :)
Samma här! Och personligen vill jag bara använda systemkameran till stillbilder också, men när det blir dags att köpa en ny kamera vill man ju ändå ha en där filmfunktionen funkar åtminstone skapligt, även om jag troligen inte kommer att använda den speciellt mycket. Får väl se vad som kommer ut på marknaden om ett år eller så.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
det var tack vare min smartphones bra kamera med filmfunktion som jag "upptäckte" det här med att filma. Nu tycker jag det är rätt kul och har just köpt en liten spegellös systemkamera som filmar fantastiskt :)
 

Orre

Avslutat medlemskap
Samma här! Och personligen vill jag bara använda systemkameran till stillbilder också, men när det blir dags att köpa en ny kamera vill man ju ändå ha en där filmfunktionen funkar åtminstone skapligt, även om jag troligen inte kommer att använda den speciellt mycket. Får väl se vad som kommer ut på marknaden om ett år eller så.
Varför köpa en smartphone om man bara vill ringa o SMSa ?

Finns ju "vanliga" enkla knapplurar för en spottstyver, som klarar både samtal och SMS.

Tex denna:

http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Doro/Doro-PhoneEasy-505

//Benny
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Samma här! Och personligen vill jag bara använda systemkameran till stillbilder också, men när det blir dags att köpa en ny kamera vill man ju ändå ha en där filmfunktionen funkar åtminstone skapligt, även om jag troligen inte kommer att använda den speciellt mycket. Får väl se vad som kommer ut på marknaden om ett år eller så.
Som jag ser det är filmning betydligt mer avancerat än foto och kräver ett helt annat tänkande och mer planering. Man får liksom tänka som en regissör om det ska bli bra film helt enkelt.
Foto kan ju också handla om regi och iscensättning etc, men de flesta av oss är kanske mer av snapshotfotografer; man vandrar runt och ser vad man kan hitta och finner stort nöje och avkoppling i det.
 

expephoto

Avslutat medlemskap
Som jag ser det är filmning betydligt mer avancerat än foto och kräver ett helt annat tänkande och mer planering. Man får liksom tänka som en regissör om det ska bli bra film helt enkelt.
Foto kan ju också handla om regi och iscensättning etc, men de flesta av oss är kanske mer av snapshotfotografer; man vandrar runt och ser vad man kan hitta och finner stort nöje och avkoppling i det.
Precis, bra film kräver mycket planering. Både före, under och efter filmningen. Spontana semesterfilmer av filmare utan större kunskap om regissering och redigering blir lite jobbiga att se på, när de ska visas upp på storbildsteven. Har sett många filmer som innehåller zoomningar hit och dit, darriga scener där inte stativ har använts och dålig eller helt obefintlig handling.

Men majoriteten av de som hittills skrivit i den här tråden, vill ha filmfunktionen i kameran. Kanske de är villiga att lägga mer tid på att få till bra filmer också, vad vet jag. Och eftersom alla nya systemkameror har filmfunktion, betyder väl det att alla vill filma, eller? Visst, man behöver inte använda den. Man behöver inte titta på alla tv-kanaler heller, men det är ju bra att dom finns i teven, kanske :) Allt handlar förstås om att sälja som mycket som möjligt, oavsett vad kunden har behov eller nöje av att använda.
 

noyfb

Aktiv medlem
Man får ju samma problem med en camcorder. Jag har t.ex. en shitload med minDV band hemma. Skakiga och in/ut zoomningar och panorera 360. Huva.

Nu med min dslr så filmar jag snuttar på ungarna då och då. Sedan har jag en väldigt selektiv import. Allt som är kvalitémässigt obra ryker direkt. Vid andra sållningen rycker sånt som egentligen inte är intressant. De clip som tar sig igenom hamnar i en Audition mapp i väntan på den halvårsvisa editeringen där jag i princip bara importerar samtliga clip och gör intro/utro och en standard övergång mellan klippen.

Som du är inne på så såg mina första filmer ut som skit. Nu kör jag bara med objektiv med IS och gärna stativ. Mestadels fasta filmningar utan panoreringar. Zoomningar är förbjudna. Och mycket ljus!
 

M7_21

Aktiv medlem
För dom som intresserade av DSLR finns en bra bok på svenska om detta ämne. Läs-och sevärd! I den står det mesta om teknik, utrustning och tillbehör.

Skriven av Helmut Kraus och Uwe Steinmüller.
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
Man får ju samma problem med en camcorder. Jag har t.ex. en shitload med minDV band hemma. Skakiga och in/ut zoomningar och panorera 360. Huva.

Nu med min dslr så filmar jag snuttar på ungarna då och då. Sedan har jag en väldigt selektiv import. Allt som är kvalitémässigt obra ryker direkt. Vid andra sållningen rycker sånt som egentligen inte är intressant. De clip som tar sig igenom hamnar i en Audition mapp i väntan på den halvårsvisa editeringen där jag i princip bara importerar samtliga clip och gör intro/utro och en standard övergång mellan klippen.

Som du är inne på så såg mina första filmer ut som skit. Nu kör jag bara med objektiv med IS och gärna stativ. Mestadels fasta filmningar utan panoreringar. Zoomningar är förbjudna. Och mycket ljus!
Jag har läst att man ska slå av IS vid filmning ?

Benny
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Precis, bra film kräver mycket planering. Både före, under och efter filmningen. Spontana semesterfilmer av filmare utan större kunskap om regissering och redigering blir lite jobbiga att se på, när de ska visas upp på storbildsteven. Har sett många filmer som innehåller zoomningar hit och dit, darriga scener där inte stativ har använts och dålig eller helt obefintlig handling.

Men majoriteten av de som hittills skrivit i den här tråden, vill ha filmfunktionen i kameran. Kanske de är villiga att lägga mer tid på att få till bra filmer också, vad vet jag. Och eftersom alla nya systemkameror har filmfunktion, betyder väl det att alla vill filma, eller? Visst, man behöver inte använda den. Man behöver inte titta på alla tv-kanaler heller, men det är ju bra att dom finns i teven, kanske :) Allt handlar förstås om att sälja som mycket som möjligt, oavsett vad kunden har behov eller nöje av att använda.
Ja, för min del kvittar det om det finns filmning, bara det finns ljudinspelning, men eftersom filmfunktionen väl inte kostar många kronor så kan man ju lika gärna ha en sådan som bara ljudinspelning. De gånger jag filmar är på konserter då jag vill föreviga ett bra solo eller liknande (tyvärr är ju ljudet inte det bästa). Har även lagt upp något klipp på youtube och där finns faktiskt nu en stabiliseringsfunktion som eliminerar skakningar med kameran, Men den beskär förstås filmen en del i kanterna vilket kan få lite skumma effekter och ibland blir man lite sjösjuk av den där stabiliseringen.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ursäkta kladd men MK2 filmar väl i mp4 och inte sony/panasonic formatet AVCHD . Båda formaten kör h264 fast Avchd är typ packat ytterligare en gång. Lite jobbigare format.
Nej, vad jag förstår är AVCHD ett slags containerformat för video i h264 med olika upplösningar plus flerkanalsljud.
 

noyfb

Aktiv medlem
Jag har läst att man ska slå av IS vid filmning ?

Benny
Det är möjligt. Har aldrig läst/hört det själv för filmning. Däremot har jag läst att man bör göra det när man fotar för att undvika suddighet men någon hade testat det och märkte ingen skillnad. Det är väl som att fälla upp spegeln "manuellt" innan man tar bilden. :)
Oavsett så blir det väldans mycket mikroskakningar utan IS och jag kan inte se någon nackdel med den på.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Det är möjligt. Har aldrig läst/hört det själv för filmning. Däremot har jag läst att man bör göra det när man fotar för att undvika suddighet men någon hade testat det och märkte ingen skillnad. Det är väl som att fälla upp spegeln "manuellt" innan man tar bilden. :)
Oavsett så blir det väldans mycket mikroskakningar utan IS och jag kan inte se någon nackdel med den på.
Det står på sidan 123 i manualen till EOS 5dmk2:

http://www.bfm.ee/wp-content/uploads/2011/01/Canon_EOS_5d_mkII_User_Manual.pdf

//Benny
 
ANNONS