Annons

Beställa från adobe, hur länge innan leverans?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har provat två gånger, Lightroom och CS3, båda gångerna kom produkterna hem till dörren efter några dagar. Jag minns inte exakt, men mindre än en vecka tog det, CS3 kom på 2 eller 3 dagar. Dessutom bra service om inte allt finns för direkt leverans, jag beställde tryckt bruksanvisning för CS3 och den kom separat ett par dagar senare, hemkörd den också.

Hm okej, sj ligger min beställning på "väntar" sedan den 24:e mars (ok de var en röd dag). Blir lite uppskruvad bara...

Då får du nog ett samtal från UPS när som helst ;-)

Red/ Eller besök menar jag, de ringde mig men det var för att det inte är så lätt att hitta här i bushen.

Okej, men statusen på ordern ska ju inte stå på "väntar" hur länge som helst va? De sa att det inte var något fel och nu stängde de av den frågan. Just exakt nu är det på "väntar" ännu. Men man får väl förlita sig på att de "vet vad de gör". Jag är "nybörjare" att beställa från adobe, har aldrig gått genom den sidan tidigare så jag är inte riktigt med på spåret hur det går till.

PernillaLidén skrev:
Tjosan!
Någon som beställt från adobes sida och hur lång tid tog det isåfall innan varan blev levererad?
När jag beställde en uppgradering från Elements till CS2, har numera CS3, så gjordes beställning och betalning en lördag förmiddag. På måndagen(!) ringde UPS och meddelade att de hade ett paket från Irland till mig! Det kunde inte gått mycket snabbare! Adobe har kanske dragit ner på servicen?

Oj rackarns snabba svängar! Det var snabbt, aja får hoppas på bättre resultat imorgon.Goddtagit betalningen har de iaf gjort.

Bara en snabb sak igen, kommer det stå "väntar" på orderhistoriken fram tills jag får hem min vara eller kommer det stå "skickad"? Finns ju ingen sådan info på deras sida.

Många udda frågor men jag är lite "nojig" ;)

PernillaLidén skrev:
Bara en snabb sak igen, kommer det stå "väntar" på orderhistoriken fram tills jag får hem min vara eller kommer det stå "skickad"? Finns ju ingen sådan info på deras sida.

Många udda frågor men jag är lite "nojig" ;)
Jag vt inte hur det funkar idag, och jag kommer inte ihåg exakt vad som stod i orderhistoriken, men jag kan se av mina arkiverade mejl att några timmar efter bekräftad order så fick jag ett mejl från UPS med ett "trackin number" så att jag kunde följa transporten. Ungefär som paketspårning hos Posten.

Idag såg jag att paketet är utlevererad...så på måndag om jag har tur. Var inte förräns idag som paketet överhuvudtaget tog sig till sverige.

Sist jag beställde från Adobe var för cirka 3 år sedan. Då gällde det Photoshop Elements 3. Mer än 3 dagar tog det inte, och då hade de skickat paketet från Edinburgh. Hur länge jag får vänta på mitt PSE 6 för Mac, har jag ingen aning om, men själva transporten ska väl inte ta mer än högst tre dagar. Eftersom UPS levererar, måste man ju själv vara på plats för att ta emot paketet.

PernillaLidén skrev:
Idag såg jag att paketet är utlevererad...så på måndag om jag har tur. Var inte förräns idag som paketet överhuvudtaget tog sig till sverige.
Man kan inte lita på de uppgifterna till 100%. Det är ju samma sak som med postens paketspårning: någon människa måste läsa av uppgifterna på försändelsen, mata in dem i någon dator och databasen måste uppdateras. Först då kan du se var försändelsen befann sig vid avläsningstillfället.

Hur pålitliga uppgifterna om leveranserna från Adobe är får man nog bara reda på om man beställer varor som redan finns tillgängliga, men i mitt fall gäller det en produkt som inte finns tillgänglig än.

Akerstrom skrev:
Varför handlar ni inte online från adobe och får leverans direkt? (nedladdning)

Det försökte jag göra nyss, bara för att testa ditt förslag, men då fanns bara Windows-versionen på 451 Mb, och det är Mac-versionen jag är ute efter.

Akerstrom skrev:
Kanske av samma anledning som att vissa, som jag t.ex. vill har kartong/förpackning. Du vet, när man köper ny kamera, objektiv eller liknande så sparar vissa kartongerna medan vissa sliter upp grejorna och slänger kartongerna.

Just det, Benny! När jag skaffade mig mitt PSE3, valde jag kartong med CD, men PSE2 köpte jag som nedladdning och fick bränna själv på CD för att vara på säkra sidan. På en CD i kartong har man ju alla uppgifter, serienummer osv för att kunna installera om programmet om det skulle hända en olycka, hårddisken kraschar eller hela datorn. Dessutom har jag haft problem med att logga in till min gamla profil hos Adobe, så där finns inga uppgifter om mina program kvar längre. För att kunna köpa PSE6 nu, var jag tvungen att skaffa en ny profil. Undrar om Adobe kan hjälpa mig att gräva fram den gamla?

Akerstrom skrev:

Jag hämtade testversion och provade, när jag bestämt mig för att beställa ville jag ha om inte kartongen så det där plastfodralet med CD:n i och licensnumret så att man lätt hittar det ;-) När lådan kom var det bara att mata in numret i testversionen så var saken klar.

Re: Måste jag vara

PernillaLidén skrev:
hemma alltså då de levererar. Hm, nu blev det det ju nästan lite knivigt. Jobbar 3,5 mil ifrån.
JA, det måste du! Du skall skriva på att du mottagit försändelsen! Men beroende på var du bor så finns även möjlighet att UPS kan leverera fram till klockn 21 på kvällen.

ANNONS
Götaplatsens Foto