Annons

Beställa från B&H

Produkter
(logga in för att koppla)

CaptainHowdy

Ny medlem
Jag funderar på att beställa från B&H någon gång nu snart och jag har läst om dem på andra trådar här att de är väldigt seriösa och att det är ett bra företag.
Men nu till problemet. Det kanske är en dum fråga men jag undrar vad man ska välja för fraktmetod.
Om man kikar på deras lista där man kan beräkna kostnader och dylikt så finns det fyra olika fraktsätt man kan välja. Det jag blir fundersam över är att på t.ex. UPS Worldwide Saver
3-5 Business Days Delivery har en kostnad på $355 och International Express Mail 5-7 Days Delivery har en kostnad på $91.50.
Så jag frågar er som har lite mer erfarenhet av att beställa från B&H om vad skillnaden är? Spelar det någon roll om man tar den billigare eller finns det mer fördelar med den dyrare?
Jag försökte kolla upp det själv men blev inte alls klokare av det.
Så jag skulle vara väldigt tacksam för svar :)
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Fraktvalen du kan göra är samma oavsett vilket land du ska skicka prylarna till. Eftersom vissa tjänster knappt finns i alla länder blir det rätt ologiska förslag ibland. Som att det ofta är billigast att ta det snabbaste sättet till Sverige om vikten råkar vara rätt. Vad jag vet ingår inget extra i det dyrare alternativet.
 

Bonjour

Ny medlem
Jag har köpt en kamera därifrån, men det var från deras butik i New York då. Jag tycker att det är en väldigt seriös butik, det var iallfall känslan jag fick när jag köpte min kamera där.
 

vfx

Aktiv medlem
Jag har också köpt lite tillbehör från dem. Snabb leverans och seriös/realistiska uppskattningar och korrespondens!
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Ta det billigaste sättet. I regel så blir det Posten som leverar till dig då. Jag har beställt en 7-8 gåmger från B&H och det har alltid fungerat bra
 

jean_per

Medlem
har också handlat i deras fysiska butik i NY. de är ett reko företag, känner folk som har beställt därifrån så du behöver inte oroa dig.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har köpt en kamera därifrån, men det var från deras butik i New York då. Jag tycker att det är en väldigt seriös butik, det var iallfall känslan jag fick när jag köpte min kamera där.
Öh, de är väl en av världens största butiker. De borde vara seriösa hoppas jag.

Jag har inte haft några problem med beställningarna, men då har det endast varit leveranser till San Diego. Har aldrig provat från Sverige. Deras kundservice är helt klart New York-style, och det gör att jag undviker den som pesten. Å andra sidan tar de tillbaka returer utan några frågor.
 

Lindersson

Aktiv medlem
Inget svar på din fråga. Men jag vill bara upplysa dig om att det tillkommer tull och moms när du beställer från Amerikat. Det har du säkert full koll på, men ifall ifall.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Inget svar på din fråga. Men jag vill bara upplysa dig om att det tillkommer tull och moms när du beställer från Amerikat. Det har du säkert full koll på, men ifall ifall.
bra att du skrev det, alla har inte koll, och finns ju faktiskt ingen anledning i världen att beställa varor från B H Photo när tull och moms tillkommer, vilket det alltid gör på deras paket. Möjligen om de har något som inte finns i Sverige, annars är väl den lilla vinst man möjligen kan göra försumbar mtp krångel om man måste reklamera något eller så. (men jag vet att man kan göra bättre affärer stora långa vita telen, men det är väl inte för vanligt folk)
 

Olle

Aktiv medlem
bra att du skrev det, alla har inte koll, och finns ju faktiskt ingen anledning i världen att beställa varor från B H Photo när tull och moms tillkommer, vilket det alltid gör på deras paket.
Det tillkommer ingen tull på digitala kameror. Däremot på objektiv och andra tillbehör samt analoga kameror.

Olle
 

johan.morck

Aktiv medlem
Men med alla tillägg som ska göras så bör man fundera över om man verkligen tjänar på affären. Gör jag några snabba räkneexempel på objektiv, med till och moms så blir det definitivt dyrare än i gamla svedala.
 

Burnfoot

Medlem
Om man skulle beställa via en "bulvan" kan man komma undan moms och tull då? Jag menar att en bekant som bor i USA beställer i sitt namn och sen skickar via fedex eller liknande till mig.
 

kingfisher

Aktiv medlem
t.o.m 70-400/4 blir billigare från B&H

6500kr ink moms & tull från B&H 6995 hos Scandinavianphoto och detta är ett mycket billigt objektiv. För större inköp blir besparingen avsevärt större. 500/4IS blir 61300kr från B&H och 75000kr från Scandinavianphoto.


Men med alla tillägg som ska göras så bör man fundera över om man verkligen tjänar på affären. Gör jag några snabba räkneexempel på objektiv, med till och moms så blir det definitivt dyrare än i gamla svedala.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man skulle beställa via en "bulvan" kan man komma undan moms och tull då? Jag menar att en bekant som bor i USA beställer i sitt namn och sen skickar via fedex eller liknande till mig.
Visst kan man smuggla eller förmå någon annan att smuggla. Men jag undrar om det inte finns andra typer av brott som är mer lönsamma.
 

Candersson

Aktiv medlem
Vad gäller OPs fråga så är jag inte riktigt med på varför det är så stor skillnad på de olika fraktalternativen. Det verkar som om du beställt något stort och/eller tungt...?
Har du kört igenom hela beställningsförfarandet, angivit land o.s.v. så att du ser korrekt fraktkostnad?
Jag har beställt från B&H flera gånger och alltid använt UPS, till en kostnad av ca $60-80. Det har då rört sig om mindre prylar typ objektiv och liknande.
Allt har fungerat helt perfekt.

Sen vad gäller eventuella besparingar så bör man väl som vanligt först göra en beräkning på just de prylar man tänker köpa...
Nästa objektiv på min önskelista, Canon 100-400/L är det t.ex. inte lönt att köpa från B&H.

En annan sak att tänka på vid beställning är vilka garantibestämmelser som tillämpas, vilket är olika för respektive märke och i vissa fall artikel (t.ex. Canon kamerahus kontra Canon objektiv).
 
Senast ändrad:

Candersson

Aktiv medlem
Om man skulle beställa via en "bulvan" kan man komma undan moms och tull då? Jag menar att en bekant som bor i USA beställer i sitt namn och sen skickar via fedex eller liknande till mig.
En beräkning får göras... :)
Din "bulvan" beställer från B&H och får betala lokal moms/skatt+frakt inom USA.
Därefter skickas paketet till dig ungefär som om du köpt det på eBay.
När det skickas så ska avsändaren uppge varuvärde på paketet. Det värdet används då vanligtvis som underlag till försäkringskostnad som då tillkommer i den totala fraktkostnaden.
Detta belopp, varuvärdet, används vanligen av tullen för beräkning av tull/moms här hemma.

Visst kan man luras/chansa här. Själv skulle jag aldrig våga det med tanke på hur lätt saker försvinner/skadas i transporten.
Det är inte lönt att skriva gåva på paketet då det i regel kollas noga i tullen (gränsen för gåva är varuvärde på 500 SEK)
 

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Beställa rätt fr. B%H... hur?

Jag har beställt en adapter till min kamera. Av misstag har jag best. så att dom tror att jag hämtar ut prod. fr. deras butik i USA. Har betalat en viss summa redan. Hur kontaktar jag deras företag för att rätta till beställningen så den skickas hem till mej i Sverige?
 
ANNONS