Annons

Bildbehandling viktigare än kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle bli ännu bättre bilder om folk la utrustningspengarna på resor och upplevelser istället...!

Men bättre bilder på resor o upplevelser är väl ändå en brist på fantasi! (?)

Klart att det är intressant att få andra miljöer att fota i. Det vill väl alla.

Men! Att få "bättre bilder" (som du skriver) så menar jag att det ibland bara fantasin sätter gränser!

Ok , om man vill ha vackra bilder på pyramiderna i solnedgången, eller fota en skrapa i N Y, fota ett lejon i Serengeti, Angelfallen Venezuela, varma källor på Island.......Ja listan kan göras hur lång som helst!!


"Bättre bilder" är kanske inte så långt borta, om! Man har lite fantasi!

Jag fattar exakt vad TS menar! Jag ser dagligen bilder från vänner på facebook: A har en väldigt bra kamera (runt 15papp) B har en sämre kamera (runt 5papp)

A har inte redigerat sina bilder alls: ser för jävliga ut
B har tagit sig tid att redigera: ser mycket bättre ut:

Båda är "nybörjare" inom systemkameror, och på samma fest!
B har en fördel, har jobbat med redigeringsprogram mycket innan, och vet vikten av att "framkalla"
A bara fotar o lägger ut! Och blir ledsen varför B:s bilder är så mycket bättre.

Så visst har du en stor poäng! Och framförallt, en väldigt sann poäng!!
 
Nåt som jag reagerat på är att många verkar skärpa så mycket att motivet i bilden ser ut att vara inklippt
 
Nåt som jag reagerat på är att många verkar skärpa så mycket att motivet i bilden ser ut att vara inklippt

Så sant!

En bra redigerad bild, syns inte att den är redigerad! Det är min lag!

Finns inget värre än att se en bild som är bearbetad så det syns, om det inte är meningen!
 
Det är väl lite grann två olika skolor, den ena vill återspegla verkligen på ett så bra sätt som möjligt andra vill till varje pris pressa bilderna så hårt estetiskt som möjligt.
Gränsen där mellan är hårfin eftersom alla gör lite efterbehandling må vara bara en JPG-konvertering eller en framkallning.
För mig är ofta en kanske inte estetiskt fulländan bild men som ser verklighetstrogen ut många gånger intressantare att titta på en dom som man kan se att dom inte återspeglar verkligheten även om många skulle hävda att dom är mer estetiskt fulländade.

/Karl
 
Så sant!

En bra redigerad bild, syns inte att den är redigerad! Det är min lag!

Finns inget värre än att se en bild som är bearbetad så det syns, om det inte är meningen!

Vet man hur motivet ser ut så är det ganska lätt att se om bilden är bearbetad eller inte.

/Karl
 
En bild är alltid redigerad / editerad, vare sig du vill det eller inte. Antingen har en japan/kines framför tangentbordet suttit och knåpat ihop lite kontrastkurvor, "clarity"-anpassningar, färgscheman och korrigeringar/anpassningar, skärpeinställningar för kameran, och all redigering och bildbehandling sker i kamerans jpg-motor - eller så gör du det själv i en råkonverterare.

Även om du fotar jpg med alla reglage och menyval ställda på "noll" eller "neutralt" så sker en fruktansvärd massa redigering av bilden innan du ser den. Jpg-bilden är aldrig ens i närheten av det som kameran egentligen fångade.

Samma sak gäller med film, men där kan det också varit en amerikan som gör grundvalen åt dig.
 
En bild är alltid redigerad / editerad, vare sig du vill det eller inte. Antingen har en japan/kines framför tangentbordet suttit och knåpat ihop lite kontrastkurvor, "clarity"-anpassningar, färgscheman och korrigeringar/anpassningar, skärpeinställningar för kameran, och all redigering och bildbehandling sker i kamerans jpg-motor - eller så gör du det själv i en råkonverterare.

Även om du fotar jpg med alla reglage och menyval ställda på "noll" eller "neutralt" så sker en fruktansvärd massa redigering av bilden innan du ser den. Jpg-bilden är aldrig ens i närheten av det som kameran egentligen fångade.

Samma sak gäller med film, men där kan det också varit en amerikan som gör grundvalen åt dig.

Intressant....undrar hur mycket Kodak, Fuji, Agfa m.fl. hade med bilderna att göra på den analoga tiden.. ;)
 
Vet inte hur många fotografer som säger att de hoppas få skarpare bilder nu när de köpt det nya kamerahuset med xx MP eller det nya objektivet med röda eller guldfärgade ringar runt om. När man sedan ser på deras bilder ligger de långt ifrån att utnyttja den bildkvalitet som finns i deras utrustning och det är knappast en uppgradering på prylarna som krävs, snarare en uppgradering av hur de fotograferar och bildbehandlar.
 
Det är väl lite grann två olika skolor, den ena vill återspegla verkligen på ett så bra sätt som möjligt andra vill till varje pris pressa bilderna så hårt estetiskt som möjligt.
Gränsen där mellan är hårfin eftersom alla gör lite efterbehandling må vara bara en JPG-konvertering eller en framkallning.
För mig är ofta en kanske inte estetiskt fulländan bild men som ser verklighetstrogen ut många gånger intressantare att titta på en dom som man kan se att dom inte återspeglar verkligheten även om många skulle hävda att dom är mer estetiskt fulländade.

/Karl
Problemet är väl bara att verkligheten är skarp vilket bilderna inte alltid är.
 
Vet inte hur många fotografer som säger att de hoppas få skarpare bilder nu när de köpt det nya kamerahuset med xx MP eller det nya objektivet med röda eller guldfärgade ringar runt om. När man sedan ser på deras bilder ligger de långt ifrån att utnyttja den bildkvalitet som finns i deras utrustning och det är knappast en uppgradering på prylarna som krävs, snarare en uppgradering av hur de fotograferar och bildbehandlar.



Stort plus i kanten och tack till trådägaren och dig, Stefan! Denna aspekt behöver lyftas fram då och då och pekas på.
 
Problemet är väl bara att verkligheten är skarp vilket bilderna inte alltid är.

Fin justering av vitbalansen, skärpning, fin justering av exponering, kontrast är saker som dom flesta bilder behöver.

Viss bearbetning kräver alla bilder, det är dock enligt mig långt ifrån ovanligt att bilder blir alldeles för överbearbetade.

/Karl
 
Fin justering av vitbalansen, skärpning, fin justering av exponering, kontrast är saker som dom flesta bilder behöver.

Viss bearbetning kräver alla bilder, det är dock enligt mig långt ifrån ovanligt att bilder blir alldeles för överbearbetade.

/Karl
Det var menat som ett skämt men ska jag bli lite allvarlig så beror det väl fullständigt på VAD man fotograferar. Håller med om att man ser många bilder som är överarbetade särskilt när det gäller fåglar och vilda djur. Har nog tänjt gränsen själv mer än en gång. Mekanismen bakom det är många gånger att trotts exelent utrustning så frestas man ta vara på en bild på något som man smugit på, väntat på eller bevakat i veckor. Sen kommer tillfället men inte riktigt så nära eller bra som man hoppades. En överskärpt eller överarbetad bild på något som man kan ta gång på gång tills det blir bra är något helt annat.
 
Detta utspelade sig i dåtid

En författare beskådade en känd fotografs utställning och utbrister; "vilka fantastiska bilder, du måste ha en bra kamera". Fotografen kontrar; "Ja, jag har en ganska dyr och fin utrustning men förresten jag läste en av dina böcker som var väldigt bra - du måste ha en sjutusan till skrivmaskin"!
 
En författare beskådade en känd fotografs utställning och utbrister; "vilka fantastiska bilder, du måste ha en bra kamera". Fotografen kontrar; "Ja, jag har en ganska dyr och fin utrustning men förresten jag läste en av dina böcker som var väldigt bra - du måste ha en sjutusan till skrivmaskin"!
Jag var ute och åt en gång för många år sedan med Anders Forsbrant (ett av våra tidiga golfproffs för den som inte vet). Han berättade om en av vår tids största som låg svårt till och gjorde en suverän chipp upp till hålet. Då säger en i publiken: "Vilken jäkla tur"!! Då svarar golfaren "Och det konstiga är att ju mer jag tränar desto mer tur får jag"!!
 
Jag tycker att det är lite komiskt att trådskaparen själv har apdyr utrustning.

Trådskaparen är yrkesfotograf och konstaterar att Makten knappast orkar läsa längre än trådens rubrik.
Då är det naturligtvis svårt att komma med konstruktiva förslag eller dito kritik.

Det finns ingen motsättning till bildbehandling och dyr utrustning.

Jag konstaterar bara att för många så skulle lite kunskap i bildbehandling göra större skillnad på bildresultatet än ett nytt objektiv eller kamerahus.

För övrigt har jag inte uppdaterat listan på min apdyra utrustning på länge.
Den apdyra är nu nere på hunddyr nivå:)
 
Bildbehandling viktigare, eller utrustning?

Kombinationen bra grejor och gedigen bildredigeringskunskap är ännu mer svårslaget ;)

Lite lattjo att det ännu inte har tagits upp i den här tråden, men inte vare sig bildens efterbehandling eller utrustningen som den är tagen med har ju någon större betydelse för om det är en bra bild eller inte. De tekniska förutsättningarna för en bild är mycket sällan avgörande, även om bristande teknisk kvalité ibland kan förstöra intrycket av en bild som skulle ha blivit bättre med varsam behandling både när den togs och vid efterbehandlingen. Och en bild blir inte nödvändigtvis bra av att vara tekniskt perfekt.

Det är faktiskt, precis som förr, fotografens känsla för bilden, förmågan att se den och att gestalta den formmässigt, som är det viktigaste för bilden. Både utrustning och bildbehandling är sekundära, utrustningen irrelevant i högre grad än behandlingen.

Här talas om att fotografera ishockey vid rinken, som om det någonsin har varit en likare för bra bilder. I mina ögon är de flesta sportbilder ganska lika och ointressanta, och jag har inte sett många sportbilder som jag skulle karakterisera som "bra bilder". Att de har intresse för de närmast inblandade är ungefär som familjebilderna vid diverse högtider. En hockeybild blir inte nödvändigtvis bra för att den är skarp och har fina färger och god gradation. Rent tekniskt kan den så klart vara bättre än en oskarp och brusig bild med dassiga färger, men den oskarpa brusiga kan vara en mycket bättre bild.

Jag har tillgång till ett gäng olika kameror, och jag har bra program för bildbehandling. Två av kamerorna är systemkameror, den ena en DSLR, den andra en spegelfri. Resten av dem (de digitala) är kompaktkameror av enklare eller "mer avancerat" slag. Ibland använder jag en "enkel" kompaktkamera, och ibland en mer avancerad. Ibland använder jag den spegelfria systemkameran. Men jag använder aldrig spegelreflexkameran, av det ganska enkla skälet att jag inte gillar den. Den har (i mina ögon) dålig sökare, och den är inte lika flexibel som den spegelfria. Den känns mer som en boja än ett verktyg som befordrar frihet att skapa bilder som jag vill ha dem.

När jag presenterar bilder på webben är det väldigt svårt att direkt på bilden se vilken kamera den skulle kunna vara tagen med. Det syns i EXIF, men den tekniska kvalitén när bilden är krympt till webbformat skiljer knappast mellan de förmodat "bättre" kamerorna och den som är "sämst". Det finns en skillnad i dynamiskt omfång, men den är väldigt subtil i många fall, när bildinnehållet har större betydelse än teckning i skuggor och högdagrar.

Men det bärande i en bild är ändå alltid motivet och hur det har behandlats av fotografen, främst vid tagningen. Det "tekniska" börjar med en förståelse för ljuset och hur det formar bilden. Kameran har inte någon betydelse där.

Men liknelsen med golfaren köper jag rätt av. Det märkliga är att ju mer jag övar, desto mer tur får jag, oavsett vilken kamera jag för tillfället har i nyporna. Behandlingen av ljuset är en av de viktigaste tekniska förutsättningarna, men också behandlingen av utrustningen har i en del fall stor betydelse. Större skicklighet i att hantera de parametrarna uppnår man genom övning och att kritiskt betrakta det man gör.

Så svaret på den enkla frågan i rubriken är ganska enkelt. Bildbehandlingen, i en mycket vidare bemärkelse än den digitala efterarbetningen i datorn, har mycket större betydelse än utrustningen, men ingendera är helt avgörande för om bilden blir bra.
 
Igår examinerade jag 12 studenter i momentet Street Photography (en 30 hp-kurs i Bild på basnivå). Studenterna hade "tvingats" leverera tre gatufotobilder som de sedan redovisade och vi diskuterade tillsammans. Sämsta kamera tekniskt som ngn använde, satt i en iPhone 3G och bästa var typ Canikon 3000. Tekniskt var alltså kvaliteten på bilderna ytterst varierande. Bildbehandlingskunskaperna var i princip noll och fotogarferingskunskaperna (alltså kunskaper om exponering, histogram, brännvidder, skärpedjup etc.) var med enstaka undantag också noll. Men studenterna uppvisade i flera fall en mycket god BILDKÄNSLA, dvs. känsla för komposition, ljus, färg, form och hur olika bildelement samspelade med varandra.

Min slutsats: Hög utrustningskvalitet + goda bildbehandlingskunskaper = ökade möjligheter att producera tekniskt perfekta bilder men utan en god dos av Bildkänsla, så blir slutresultatet inte bättre (= intressant, spånnande etc.) än samma bild tagen med t.ex. en iPhone 3G.

/ mvh FiCa1
 
Lite lattjo att det ännu inte har tagits upp i den här tråden, men inte vare sig bildens efterbehandling eller utrustningen som den är tagen med har ju någon större betydelse för om det är en bra bild eller inte. De tekniska förutsättningarna för en bild är mycket sällan avgörande, även om bristande teknisk kvalité ibland kan förstöra intrycket av en bild som skulle ha blivit bättre med varsam behandling både när den togs och vid efterbehandlingen. Och en bild blir inte nödvändigtvis bra av att vara tekniskt perfekt.

Det är faktiskt, precis som förr, fotografens känsla för bilden, förmågan att se den och att gestalta den formmässigt, som är det viktigaste för bilden. Både utrustning och bildbehandling är sekundära, utrustningen irrelevant i högre grad än behandlingen.

Här talas om att fotografera ishockey vid rinken, som om det någonsin har varit en likare för bra bilder. I mina ögon är de flesta sportbilder ganska lika och ointressanta, och jag har inte sett många sportbilder som jag skulle karakterisera som "bra bilder". Att de har intresse för de närmast inblandade är ungefär som familjebilderna vid diverse högtider. En hockeybild blir inte nödvändigtvis bra för att den är skarp och har fina färger och god gradation. Rent tekniskt kan den så klart vara bättre än en oskarp och brusig bild med dassiga färger, men den oskarpa brusiga kan vara en mycket bättre bild.

Jag har tillgång till ett gäng olika kameror, och jag har bra program för bildbehandling. Två av kamerorna är systemkameror, den ena en DSLR, den andra en spegelfri. Resten av dem (de digitala) är kompaktkameror av enklare eller "mer avancerat" slag. Ibland använder jag en "enkel" kompaktkamera, och ibland en mer avancerad. Ibland använder jag den spegelfria systemkameran. Men jag använder aldrig spegelreflexkameran, av det ganska enkla skälet att jag inte gillar den. Den har (i mina ögon) dålig sökare, och den är inte lika flexibel som den spegelfria. Den känns mer som en boja än ett verktyg som befordrar frihet att skapa bilder som jag vill ha dem.

När jag presenterar bilder på webben är det väldigt svårt att direkt på bilden se vilken kamera den skulle kunna vara tagen med. Det syns i EXIF, men den tekniska kvalitén när bilden är krympt till webbformat skiljer knappast mellan de förmodat "bättre" kamerorna och den som är "sämst". Det finns en skillnad i dynamiskt omfång, men den är väldigt subtil i många fall, när bildinnehållet har större betydelse än teckning i skuggor och högdagrar.

Men det bärande i en bild är ändå alltid motivet och hur det har behandlats av fotografen, främst vid tagningen. Det "tekniska" börjar med en förståelse för ljuset och hur det formar bilden. Kameran har inte någon betydelse där.

Men liknelsen med golfaren köper jag rätt av. Det märkliga är att ju mer jag övar, desto mer tur får jag, oavsett vilken kamera jag för tillfället har i nyporna. Behandlingen av ljuset är en av de viktigaste tekniska förutsättningarna, men också behandlingen av utrustningen har i en del fall stor betydelse. Större skicklighet i att hantera de parametrarna uppnår man genom övning och att kritiskt betrakta det man gör.

Så svaret på den enkla frågan i rubriken är ganska enkelt. Bildbehandlingen, i en mycket vidare bemärkelse än den digitala efterarbetningen i datorn, har mycket större betydelse än utrustningen, men ingendera är helt avgörande för om bilden blir bra.

Har du något bra tips på kompaktkamera? skall köpa en
 
ANNONS