Annons

Bildbyråer, inriktning sport

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Vilka bildbyråer (värda namnet) finns det i Sverige, främst med inriktning på sport? Har koll på Bildbyrån (och stöter på deras fotografer, både anställda och frilansande, regelbundet på olika fotbollsmatcher) men i övrigt har jag inte koll på någon. Har de nästan monopol eller vad är det frågan om?

Hälsn,
Fredrik

Monopol är det inte fråga om, det är fritt att etablera sig på marknaden (det finns inga legala, tekniska eller ekonomiska hinder). Bildbyrån finns förstås, men också TT är stora – de flesta sportbilder du ser i t.ex. DN och SvD kommer från TT (eller några av TT:s leverantörer).

Bildbyrån har oslagbar närvaro när det kommer till svensk sport. TT är inte på långa vägar lika närvarande när det kommer till sport (men har å andra sidan oslagbar närvaro på det mesta annat).
Har Bildbyrån monopol? Nej men de har tagit en marknadsposition där de är bäst på sport och ingen är i nuläget i närheten av dom.

Hej, tack för svar. Nej, jag förstår att det inte är något monopol, det var mer ett uttryck för att jag regelbundet stöter på deras fotografer, kanske någon enstaka TT-fotograf men inte så mycket mer. Undrade därför om det fanns någon annan stor byrå som jobbade på den svenska marknaden (Getty?).

Hej, tack för svar. Nej, jag förstår att det inte är något monopol, det var mer ett uttryck för att jag regelbundet stöter på deras fotografer, kanske någon enstaka TT-fotograf men inte så mycket mer. Undrade därför om det fanns någon annan stor byrå som jobbade på den svenska marknaden (Getty?).

Flera av dom stora internationella byråerna har frilansare här i Sverige ja. Vet en som jobbar för AFP på regelbunden basis och två som jobbar för Getty men deras intresse av svensk sport är främst landskamper och när internationella lag kommer hit för att spela.

ANNONS
Götaplatsens Foto