Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bilderna blir mörka!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en skrivare av märket Epson Stylus Photo R200. Efter att jag satt in nya bläckpatroner kan jag bara skriva ut bilder via Jasc Paint Shop Pro. Provar jag med andra program (vilket som helst) blir bilderna mörka, som om man såg dem genom solglasögon.
Men efter att ha skrivit ut med Jasc ett tag går det helt plötsligt att skriva ut med andra program utan att färgerna blir fel. Nu har jag nyss bytt bläckpatroner och så har det börjat om från början igen - jag kan bara skriva ut via Jasc.
Kan det vara något fel med inställningarna?
Hoppas ni förstår hur jag menar.

Nu puttar jag upp denna tråden igen! Har fortfarande samma problem. Min fotolärare sa att man ska bara skriva ut med program som Photoshop, Elements eller Paint Shop Pro. Blir liksom inte bra med andra gratisprogram t ex. Men jag laddade ner provversionen av PSPX2 och det blir mörkt med den också! Hade gärna velat kunna skriva ut bilder med andra program än PSP9. Det funkar ju i den andra datorn (annan skrivare).
Hjälp!

Jag har ingen aning om vad som är fel men att man bara kan skriva ut med Photoshop som din lärare säger är ju helt galet.

För maximal kontroll och resultat kanske det krävs bra program men för att få ut en acceptabel bild som inte är "solglasögon mörk" skall du kunna använda vilket program som helst.

Om du berättar lite mer om vilken operativsystem du använder och vilka inställningar du prövat för skrivaren kanske någon med en Epson skrivare kan ge lite vägledning.

Nja, han menade väl att ska man ha bra utskrifter så ska man använda bra program. Tror inte han förstod riktigt HUR mörka bilderna blir.

Windows XP har jag (bärbar dator), för det är väl det som kallas operativsystem? Nej, jag är inte bra på datorer, haha!
Det finns antagligen massor med olika inställningar man kan ha på skrivaren som jag inte har hittat/vågat prova. Men jag har alltid satt den på Bästa Foto iaf och valt Premium Glossy Photo Paper....

...Oj, nu kom jag på nåt! Gick in på advanced settings och upptäckte att Color Controls är ikryssad. Om man istället kryssar i ICM så kan man välja No Color Adjustment. Det var den inställningen vi hade på fotokursen!

Kan det vara det som är problemet?

Mánadis skrev:
...Oj, nu kom jag på nåt! Gick in på advanced settings och upptäckte att Color Controls är ikryssad. Om man istället kryssar i ICM så kan man välja No Color Adjustment. Det var den inställningen vi hade på fotokursen!

Det är den inställning som du ska ha om du använder ett bra program. Då har du ställt in det programmet så att den gör konverteringen av färgerna till skrivarens färgåtergivning.

Om du inte har ett program som ger dig dessa möjligheter ska du istället lägga in din skrivarprofil här vid ICM. Då sker denna konvertering här i skrivardrivrutinen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto