Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bilderna ser olika ut i olika program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
När jag redigerat bilderna så visas dom olika i olika program?
Har fixat till dom i photoshop. Har jämfört med 3 olika visningsprogram, windows eget visningsprogram, photoshop och nero.
Bilderna är mycket skarpare och har mer färgmättnad när de visas i nero..det är stor skillnad! Vilket program ger den "riktiga" bilden?

/Jari

Estethia skrev:
photoshop

Förklaring och lite kuriosa.
Win har inte som mac en färgmotor som styr via systemet=Colorsync.Fördelen med mac är att flertal program såsom Browser mfl innefattas av färgmotorn
Vad du har är 3 olika program. Photoshop som är konfigurerat tar hänsyn till vad du har för skärm /profil och även exv vald skrivare.
De andra programmen har ingen färghanteringen inbyggd utan går efter s-rgb standard.Därför ses färgerna som "nalligare"

Som Christel säger- Potoshop visar de "riktiga färgerna" dvs om du har valt och ställt in photoshop efter vald bildskärmsprofil och arbetsfärgrymd.Arbetsfärgrymderna brukar vara vanligtvis Adobe RGB eller S-RGB. Färgmotorn konverterar bildens färger och valörer till det som som din skärm/profil kan återge.

Nackdelen med Win kontra Mac är således att Maccen är bättre förberedd att visa bilder rätt oavsett vilket program du betraktar bilden i.Flera program stödjer ICC profilering i Mac

Win kan färghantera lika bra som Mac om programmen stödjer ICC profiler. Själva färgmotorn bygger på samma standard.
Ditt Nero stödjer inte ICC.

Mikael

Senast ändrad:
tillägg till ovan:
Man måste i Windows konfigurera alla program var för sig. Men de flesta andra program stödjer inte färghantering. Därför ser du alltså Nero bilden på ett sätt gentemot Photoshop.
Mikael

Tack mikael och Christel för era snabba svar!

Då bryr jag mig inte om att titta på bilderna i de andra visningsprogrammen..förvirrar bara!
Fast windows eget var ganska så likt photoshop..det var nero som var mer "utmärkande"

/Jari

ANNONS
Götaplatsens Foto