Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkant i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig med ett tips på ett alternativ till ramar på bilderna. Jag har någonstans sett att man gjort bildens kanter så att det ser ut som om den skulle vara målad med pensel. Kanten blir alltså "taggig" av penseldrag. Mitten av bilden är dock som vanligt, det är allså bara kanterna som skall ha effekten.

Jag har inte hittat något exempel att länka till. Hoppas att ni förstår på ett ungefär ändå.

Ett alternativ är ju att själv "måla" ramen .
Duplicera bilden , välj vit färg , hitta
en lämplig pensel i paletten och måla tills du är nöjd med resultatet , vill du inte måla "in i bilden" får man ändra canvas size

Man kan använda något av PS många olika filter. Ett exempel på hur det kan se ut hittar du i Photoshopskolan. Kolla till exempel länken "Bildkanter med filter" under "Uppdateringar" mitt på första sidan.

Tack för tipsen!

Jag ska kontrollera länkarna ovan ännu noggrannare. I första hand tänkte jag dock att det borde gå att göra själv utan att köpa något extra programpaket.

Jag har provat lite på egen hand och bifogar ett exempel.(tror jag i varje fall, det syns inte vid förhandsgranskningen) Inte riktigt som jag vill ännu men det är bara att fortsätta att experimentera.

Provar en gång till att få med bilden.

Bilagor

• hamnen.jpg
    hamnen.jpg
    45.1 KB · Visningar: 281
ANNONS
Götaplatsens Foto