Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut11

Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Hej,

Jag är för tillfället inne i en svacka och är därför i extra stort behov av återkoppling på mina bilder.

Har bland andra lagt upp denna bild i kritikpoolen (Besynnerligt) för kommentar.

Bilden är visad närmare 200 gånger men har endast fått 2 (!) kommentarer. Vad har hänt? Har medlemmarna fått skrivkramp eller handlar det om onödig försiktighet?

Ulf
Jag undrar också... Denna lade jag ut:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/754869.htm?set=lp

Tittarna ökade med rekordfart, just nu 128 visningar och 1 kommentar. Jag undrar vad det beror på?

Inte konstigt att man tröttnar på att lägga
ut bilder - och inte kan det bero på att det är/varit semester för det finns en del här som håvar in både 80 och 100 kommentarer på sina bilder.
 

mill

Aktiv medlem
Re: Re: Bildkommentarer

malinphoto skrev:
Jag undrar också... Denna lade jag ut:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/754869.htm?set=lp

Tittarna ökade med rekordfart, just nu 128 visningar och 1 kommentar. Jag undrar vad det beror på?

Inte konstigt att man tröttnar på att lägga
ut bilder - och inte kan det bero på att det är/varit semester för det finns en del här som håvar in både 80 och 100 kommentarer på sina bilder.
Jag gillar bilden, men det är en smal bild, dvs det är ganska få som gillar den sortens bilder. Fler som gillar ens bild = fler kommentarer.
 

Makten

Aktiv medlem
Re: Re: Bildkommentarer

malinphoto skrev:
Jag undrar också... Denna lade jag ut:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/754869.htm?set=lp

Tittarna ökade med rekordfart, just nu 128 visningar och 1 kommentar. Jag undrar vad det beror på?

Inte konstigt att man tröttnar på att lägga
ut bilder - och inte kan det bero på att det är/varit semester för det finns en del här som håvar in både 80 och 100 kommentarer på sina bilder.
Tja, just den där tilltalade inte mig till exempel. En titt, och sen ut igen. Det är ofta man klickar på en bild för att tumnageln ser intressant ut, men sen försvinner intresset när man ser hela bilden. Den var helt enkelt inte lika bra som man trodde att den skulle vara.
 

avslut11

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Bildkommentarer

mill skrev:
Jag gillar bilden, men det är en smal bild, dvs det är ganska få som gillar den sortens bilder. Fler som gillar ens bild = fler kommentarer.
Jag har och har haft andra bilder ute, är de också smala då? Och om bilden är så smal - varför så många tittar då?

Själv har jag svårt för översoftade porträtt och ytliga bilder samt massproducerade blombilder med speciella bakgrunder. Men det är just sådana bilder som tilltalar massan.
 

avslut11

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Bildkommentarer

Makten skrev:
Tja, just den där tilltalade inte mig till exempel. En titt, och sen ut igen. Det är ofta man klickar på en bild för att tumnageln ser intressant ut, men sen försvinner intresset när man ser hela bilden. Den var helt enkelt inte lika bra som man trodde att den skulle vara.
Tack Martin för ditt ärliga svar, det var nog det mest klokaste jag läst här på FS.
 

mill

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

malinphoto skrev:
Jag har och har haft andra bilder ute, är de också smala då? Och om bilden är så smal - varför så många tittar då?

Själv har jag svårt för översoftade porträtt och ytliga bilder samt massproducerade blombilder med speciella bakgrunder. Men det är just sådana bilder som tilltalar massan.
Inte sett dina andra bilder, men många tittar betyder enbart att tumnageln ser intressant ut -- inget annat. Mkt färg och enkla bilder ger "bra" tumnaglar.
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

mill skrev:
Inte sett dina andra bilder, men många tittar betyder enbart att tumnageln ser intressant ut -- inget annat. Mkt färg och enkla bilder ger "bra" tumnaglar.
Tyvärr sant. Jag tycker det skulle vara intressant att prova en månad med att alla tumnaglar visas i svartvitt.
 

evalisen

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

jkene skrev:
Tyvärr sant. Jag tycker det skulle vara intressant att prova en månad med att alla tumnaglar visas i svartvitt.
Resultatet av det borde bli mindre tittar, är det bra?

Och så undrar jag skulle det ge mer kommentarer?
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

evalisen skrev:
Resultatet av det borde bli mindre tittar, är det bra?

Och så undrar jag skulle det ge mer kommentarer?
Tvärtom, jag tror det blir fler tittar. Allt ser likadant ut - allt måste öppnas upp.

Jag tror som föregående talare att när man upptäcker att den riktiga bilden inte ser lika häftig ut som man trodde den skull vara av tumnageln att döma så går man snabbt vidare. Ta bort förväntningen så kanske folk ser bilderna med mer öppna ögon - man slipper bli "besviken".

Men jag gissar bara förstås...
 

evalisen

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

jkene skrev:
Tvärtom, jag tror det blir fler tittar. Allt ser likadant ut - allt måste öppnas upp.

Jag tror som föregående talare att när man upptäcker att den riktiga bilden inte ser lika häftig ut som man trodde den skull vara av tumnageln att döma så går man snabbt vidare. Ta bort förväntningen så kanske folk ser bilderna med mer öppna ögon - man slipper bli "besviken".

Men jag gissar bara förstås...
Jag vet faktiskt inte... jag tror inte folk skulle öppna mer bilder. Men det är vad jag tror. ;o)

Trist tycker jag att kommentarer uteblir bara för att man blir besviken när man öppnat upp en bild... hmmm vart tog dom konstruktiva kommentarerna vägen som så många snackar om? ;o)
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

evalisen skrev:
Jag vet faktiskt inte... jag tror inte folk skulle öppna mer bilder. Men det är vad jag tror. ;o)

Trist tycker jag att kommentarer uteblir bara för att man blir besviken när man öppnat upp en bild... hmmm vart tog dom konstruktiva kommentarerna vägen som så många snackar om? ;o)
Jag har råkat ut för det själv många gånger, men jag lever efter principen "en klickad bild är en kommenterad bild", så det är bara att slappna av, försöka se, och berätta...

Alla orkar nog inte det.
 

evalisen

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

jkene skrev:
Jag har råkat ut för det själv många gånger, men jag lever efter principen "en klickad bild är en kommenterad bild", så det är bara att slappna av, försöka se, och berätta...

Alla orkar nog inte det.
Nu hänger jag inte med... att folk blir besvikna på dina bilder eller att du blir besviken när du öppnat andras bilder?

Och att folk inte orkar skriva kommentarer?

Hmmm... ja det kanske är så att folk inte orkar... men orka klaga i en tråd det funkar. ;o))
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

evalisen skrev:
Nu hänger jag inte med... att folk blir besvikna på dina bilder eller att du blir besviken när du öppnat andras bilder?

Och att folk inte orkar skriva kommentarer?

Hmmm... ja det kanske är så att folk inte orkar... men orka klaga i en tråd det funkar. ;o))
Att jag själv blivit det.

Färdigklagat för min del :)
 

avslut11

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bildkommentarer

jkene skrev:
Tyvärr sant. Jag tycker det skulle vara intressant att prova en månad med att alla tumnaglar visas i svartvitt.
Men det är väl ändå inte enbart det som allt
handlar om? Är det så enkelt?
 

jkene

Aktiv medlem
Nej, ingenting är så enkelt när man talar om en grupp individer som är runt 70000 i antal, detta är säkert en faktor, andra påverkande faktorer är nog


- Många korkade trådar på sistone om kommentarer i forumen har gjort att det numera ställs informella krav på hur en kommentar ska se ut - för att slippa risken att bli uthängd i forumen som "dålig kommentator" håller sig nog många lågt och tar "säkra" kommentarer på bilder som redan är kommenterade.
- Många är nya och vågar inte kommentera än
- Många är säkert inte intresserade av att kommentera
- Många har svårt att komma över tröskeln där man ger ett kort positivt eller negativt omdöme - det "drabbar" speciellt bilder där man kanske måste stanna upp och fundera lite
- Många har sina egna intresseområden som man kommenterar inom, andra områden tittar man på men anser sig inte ha något att säga om
- Många hakar på den första kommenteraren som givits - finns ingen, eller om tendensen inte är klar hurvida bilden är "bra" eller "dålig" törs man inte bryta isen.
- Många bevakar inte nya bilder utan "Senaste kommenterer" och kommenterar bara det som har en tendes att bli "hippt" för dagen.
- Numera visas det under bilderna i kritikpoolerna en räknare på hur många kommentarer som givits - tror att de som fått många kommentarer drar till sig fler (vilket inte var tanken när den implementerades).

Det är svårt att hitta en enskild punkt som bidrar till att det kommenteras lite - det är nog flera samverkande faktorer.

För mig känns det viktigast att fotosidan är en sajt där man får spontat skriva vad man vill när man ser en bild. Det får man inte längre. Att det numera krävs en viss mängd tecken i en kommentar och att självutnämnda poliser granskar ens kommentarer tror jag är det tyngst vägande anledningen till att de flesta av oss upplever att det kommenteras mindre. Det kanske inte kommenteras mindre totalt sett, men jag tror att kommentarerna pga av längdkrav och självutnämnda poliser har koncenterats till färre bilder (för det är svårt att kritisera en enskild kommentar som ligger inbakad bland 15 andra liknande under en bild).

Nu ska jag titta på din bild och ge en kommentar.
 

evalisen

Aktiv medlem
Bra skrivet Kenneth, jag tror det ligger mycke sanning i dina ord.

Jag tror som jag sagt tidigare att hade kommentarerna fått vara spontana och personliga så hade dom blivit fler och kreativiteten ökat bland alla fotografer.
Nu blir vi styrda att skriva på ett visst sätt... jag kan ju bara gå till mej själv, Hur många ggr har inte folk vart på mej och vad jag skriver?
Vi blir därav dämpade... det är många gånger jag skiter i att skriva just för att jag kan inte formulera mej på ett "vettigt" sätt under vissa bilder.
 

Haraldus

Aktiv medlem
En av de första diskussionerna jag läste när jag gick med i FS handlade om bildbedömning och bildkommentarer. Vissa personer hade satt i system att sätta låga betyd med tillmälet ”Djävla skitbild!” m.m. Detta kunde dessutom vara kombinerat med kommentarer om andra medlemmars betygsättning och bedömningar t ex.: ”Den som sätter en 5:a på den här bilden måste vara rubbad!” Dessutom fanns det personer som hade flera user här på FS och röstade på samma bild flera gånger.

Om jag minns rätt så infördes då en funktion ”Rapportera inlägget”. Dessutom gjordes regelverket om så att det blev tydligare t ex att bildbedömning ska handla om bilden, att personangrepp inte är tillåtet etc. Vissa medlemmar var starkt kritiska till att man skulle kringgärda bilder och artiklar med så mycket regler och att sunt förnuft borde räcka. De få fall med övertramp skulle FS’ Adm kunna hantera ändå.

FS’ Adm sa då att de hade väldigt mycket jobb med att hitta de inlägg som rapporterades via mail och att funktionen ”Rapportera inlägget” direkt pekade ut inlägget i tråden. Man sa också att även om det inte är så många inlägg som rapporteras så är det viktigt att få ett snabbt slut på ev. pajkastning.

-----------------------------------------------
För mig känns det viktigast att fotosidan är en sajt där man får spontat skriva vad man vill när man ser en bild. Det får man inte längre…….
-----------------------------------------------

Det var länge sedan det var tillåtet och jag vill inte ha tillbaka den tiden som var!

Jag vet inte om det är mej du syftar på, Kenneth, när du skriver om självutnämnda poliser. I en annan tråd har jag föreslagit någon typ av checklista för att underlätta bildkommenterandet. Samtidigt har jag hävdat att den spontana känslan inför en bild säkert är den viktigaste infon en fotograf kan få. Men det är ofta svårt att skriva ner vad man känner inför en bild och det finns nog inga genvägar.
 

jkene

Aktiv medlem
Haraldus skrev:
En av de första diskussionerna jag läste när jag gick med i FS handlade om bildbedömning och bildkommentarer. Vissa personer hade satt i system att sätta låga betyd med tillmälet ”Djävla skitbild!” m.m. Detta kunde dessutom vara kombinerat med kommentarer om andra medlemmars betygsättning och bedömningar t ex.: ”Den som sätter en 5:a på den här bilden måste vara rubbad!” Dessutom fanns det personer som hade flera user här på FS och röstade på samma bild flera gånger.

Om jag minns rätt så infördes då en funktion ”Rapportera inlägget”. Dessutom gjordes regelverket om så att det blev tydligare t ex att bildbedömning ska handla om bilden, att personangrepp inte är tillåtet etc. Vissa medlemmar var starkt kritiska till att man skulle kringgärda bilder och artiklar med så mycket regler och att sunt förnuft borde räcka. De få fall med övertramp skulle FS’ Adm kunna hantera ändå.

FS’ Adm sa då att de hade väldigt mycket jobb med att hitta de inlägg som rapporterades via mail och att funktionen ”Rapportera inlägget” direkt pekade ut inlägget i tråden. Man sa också att även om det inte är så många inlägg som rapporteras så är det viktigt att få ett snabbt slut på ev. pajkastning.

-----------------------------------------------
För mig känns det viktigast att fotosidan är en sajt där man får spontat skriva vad man vill när man ser en bild. Det får man inte längre…….
-----------------------------------------------

Det var länge sedan det var tillåtet och jag vill inte ha tillbaka den tiden som var!

Jag vet inte om det är mej du syftar på, Kenneth, när du skriver om självutnämnda poliser. I en annan tråd har jag föreslagit någon typ av checklista för att underlätta bildkommenterandet. Samtidigt har jag hävdat att den spontana känslan inför en bild säkert är den viktigaste infon en fotograf kan få. Men det är ofta svårt att skriva ner vad man känner inför en bild och det finns nog inga genvägar.
Det här var före min tid. Trist att höra att folk inte kan bete sig anständigt. En tråkig konsekvens av detta är i så fall att vi nog inte kan förvänta oss mycket bättring på kommentarssidan - kreativitet kan inte tvingas fram, det kan bara uppmuntras, men om man bara får höra det negativa om kommenterande i alla trådar och själva kommenterandet regleras i regler tror jag kreativiteten dör för en stor del av medlemmarna.

Och nej, det var inte dej jag tänkte på som "självutnämnd polis" - jag vet inte ens vem du är :)
 

Indy

Aktiv medlem
Bildkommentarer ska väl vara till för uppmuntra och hjälpa var andra. Tycker man om en bild kan man väl bara skriva det. Ser man en bild och har en ide hur man själv tycker bilden skulle bli bättre kan man ju skriva det(inte alls säkert att den som taget bilden tycker samma, men bara genom att prova och försöka lär man något nytt).
Sen är ju smaken som baken .... Man ser ju ganska ofta bilder som får 4 och 5 or, och sen trillar det dit en etta. Men vist är det nog så att vissa roar sig med att ge kommentarer som verkar vara mer för att såra och själpa en hjälpa.
 
ANNONS