Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Tammy

Aktiv medlem
Tja, det är ju väldans trist med de bilder som inte får några kommentarer...otroligt tråkigt!!


Men det kan ju bli lite problematiskt att lösa ibland också...

Tänker på de som skickar upp bild efter bild å vill gärna få respons, men ger ingen själv....

Å kollar man vissa av dessa, så tycker jag att man kan ju ta å rycka upp sig själv lite i kragen innan man sätter igång å gnäller, detta gäller ju för all del inte för alla dessa som inga kommentarer får..

Vill du ha respons? ge då lite också...annars tröttnar folk på att ge! Å om igen, detta gäller inte alla, men en hel del!


Nä, jag tycker man ska skriva vad man känner från hjärtat å strunta stort i vad alla andra tycker å tror å gud å hans mormor va larvigt!
 

Haraldus

Aktiv medlem
Tammy
----------------------------------
Nä, jag tycker man ska skriva vad man känner från hjärtat å strunta stort i vad alla andra tycker å tror å gud å hans mormor va larvigt!
----------------------------------------------
Innebär detta att man ska ta bort ”BILDREGLER” och att man alltså ska få skriva vad som helst. Fast det finns förstås i så fall ändå en gräns som inramas av Sveriges Rikes Lag t ex förtal, förolämpning, barnporr etc.
Jag är inte frekvent på att kommentera bilder men jag förstår inte riktigt vad det är man vill uttrycka men inte får…
Jag håller på att testa och fila på min högst privata mall som hjälp vid bildbedömning och den ser ut så här just nu (med ifyllt exempel):
/Harald
********************************
Kommentarer
Bildens budskap och känsla: Bilden kan få betraktaren att fundera en del eftersom det inte finns något speciellt att upptäcka på ögats väg genom bilden. Kanske funderar man på vad som finns bortom kröken… Kanske funderar man på livet självt och livets stig… Den torftiga bilden och de hårda skuggorna i förgrunden tvingar mej att fundera…
Originalitet: ganska originell
Komposition, balans, uttryck: fin komposition och balans
Exponering, ljussättning, färg, kontrast, skärpa: hårt ljus och hårda kontraster som förstärker den mycket ödsliga stämningen i bilden. Fin teckning och skärpa med överdrivna färger som jag tycker gör att bilden skulle göra sig i stort format på en vägg.
Teknisk kvalitet allmänt: Helt OK!
Förbättringsförslag: Funderar på om bilden skulle blivit ännu kusligare om det var mer skärpa på vägbiten närmast kameran men jag är tveksam.
/Harald

********************************
 

xandx

Aktiv medlem
Kritik i all ära men jag säger men, man måste vara ödmjuk i sin kritik. Det jag ser i någons bild betyder inte at någon annan ser samma sak. Jag försöker alltid ge en sorts kritik som är neutral i tonen dvs inte elitistisk. Många här på FS är duktiga fotografer både tekniskt och själsligt men för några har framgången stigit dem åt huvudet. Har sett kritik på bilder som skulle få vilken fotograf som helst att slänga kameran och aldrig mer ta ett foto till.

Jag tror att många inte vill ge kritik för att bilderna inte säger dem så mycket. Jag har märkt att bilder jag jobbat med mycket ofta får mer kritik då oftast positiv än bilder jag bara tagit så där utan at kanske reflektera för mycket varför jag tagit dem. Sedan så får tekniskt bra bilder mer kommentarer än icke tekniskt bra bilder och det är synd eftersom det är just de tekniskt sämre bilderna som behöver mer kommentarer.

En gång så gav jag en fotograf kritik för att hans bildtext var kränkande, då gick han in i mina album och hånade mina bilder, har tom behållit den ena kommentaren av honom :) Annars plockade FS bort de andra. Jag tycker man kan säga i stort sett allt om bilder så länga man är ödmjuk och inte är ute efter att glänsa själv..!

Nu skall jag jobba bort mina minus :)
"kommentardifferens senaste 30 dagarna: -19"


/Jaroslaw
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Skulle det inte funka att kommentardifferensen syns på profilsidorna? Har man tur så tycker de flesta att det är pinsammt att ha minus och kommenterar mera?

Inte för att jag tror att det funkar men det är ju värt ett försök.
 

Nattvakten

Medlem
Tiden går och många har varit medlemmar under
en lång tid, då ökar även kraven för att ni
skall kommentera. Ni har sett så många blomor,
solnedgångar, vattendroppar etc. etc. så det
får vara något X-tra för att reagera.
Udda och mycket fina bilder får ju massor med
kommentarer inom loppet av några timmar.

Kraven har ökat då det kommer så otroligt många
bilder varje dygn.

Jag är ny på sidan och börjar redan tröttna på
vissa typer av motiv....då kan jag ju tänka
hur ni känner.
 

xandx

Aktiv medlem
Nattvakten skrev:
Kraven har ökat då det kommer så otroligt många bilder varje dygn.

Jag är ny på sidan och börjar redan tröttna på
vissa typer av motiv....då kan jag ju tänka
hur ni känner.
Även om jag håller med dig så tycker jag att det är lite elitistiskt tänkande! Jag komenterar sällan bilder som finns i polerma om inte fotografen specificerat något i poltexten.Polerna är jo till för att man skall få feedback oavsett motiv.
 

Musen

Aktiv medlem
Bildkommentarer
Hej!

Jag tror också att många är lite rädda att kommentera bilder...inte bara i polen "hård kritik" Tror även att många känner sig kanske underlägsna både vad det gäller bilder och förmågan att kommentera på ett bra sätt när bilder och kommentarer betraktas hos en kanske mer duktig/känd fotograf. Det finns många personer här på FS som är duktiga på att uttrycka sig på ett måleristiskt /konstnärligt sätt….. men jag tycker det skall räcka med mottot ” man gör så gott man kan” det gör jag iaf. Sen är det klart det stora bild flödet! Det är bara att se hur mycket man själv orkar/hinner med. Jag tycker sunt förnuft räcker långt, om någon har kommenterat någon av mina bilder så försöker jag i största möjliga mån att ge kommentarer tillbaka eller åtminstone titta på denna persons bilder, skriva en rad i gästboken. Tycker det handlar mycket om att ge & ta....ris & ros…. Men när man kommenterat ganska många bilder hos någon fotograf och denna person inte ens bemödar sig att titta på mina bilder ....detta tycker jag är mycket tråkigt. I mina ögon så tycker jag att detta är vett & etikett.
Kanske man endast skulle ha betalande medlemmar här på FS ??? Kanske bildflödet blir lite mindre! dom som inte brinner för intresset väljer kanske att inte vara medlem längre…svammel….svammel.. bara en tanke från mig.
//Magnus
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har funderat på om man skulle ha en funktion som hindrar mottagning av bild- och gästbokskommentarer från vissa medlemmar. Det vore väl praktiskt att slippa få besvärande kritik… Skämt åsido så är det så att jag varit utsatt för en handfull medlemmar som uppenbarligen sett fram emot och njutit av att få bedöma en bild med epitetet ”djävla skitbild”. Om man inte hållit med om bildbedömarens åsikter så har även detta bedömts t ex genom att bildskaparen är en ”djävla skitstövel” som inte tål kritik. Att bilden kanske är gjord på uppdrag och med Väl Godkänd från uppdragsgivaren spelar här ingen roll. Inte heller att de förändringar i bilden som föreslås, ofta förstör hela syftet med bilden.
I flera fall har medlemmar inte nöjt sig med att kommentera på FS utan har även skickat starkt förolämpande och ärekränkande mail. Då detta hänt har jag kontaktat FS’ Adm. som agerat föredömligt. Men även personer som inte längre är medlemmar på FS kan fortsätta att skicka vansinniga mail.
De personer som agerar på detta sätt och ofredar andra har tydligen ofta personliga problem om man ska tro ”sanningsvittnen” som hört av sig. Sådana uppgifter kan knappast någon använda sig utav. Det vore förtal även om uppgifterna skulle vara korrekta.
Jag har ett ”fall” just nu som startat inne på FS men som fortsatt med privata mail med personangrepp och kraftiga förolämpningar. Faktum är att mailen är av den karaktären att de troligen skulle räcka för ett rättsligt beivrande. Helt klart är i alla fall att FS’ Adm. gjort det man rimligen kan begära för att få stopp på trakasserierna.
Enl. FS’ regler så är det ju inte tillåtet att skicka mail till medlemmar som avsäger sig vidare kontakt. Det olustiga i sammanhanget är ju att FS’ regler ju inte gäller för personer som inte längre är medlemmar.
/Harald
 

Indy

Aktiv medlem
Först till Harald. Man slutar tydligen aldrig förvåna sig. Rör det sig om någon form av hämdaktion? Kanske någon som inte tålt kritik? Kanske olika meningar från någon diskusion? Oavsett är det för mig helt oförståligt jag trodde fotosidan var till för att hjälpa och stödja varandra, ge SIN bedömning av en bild så vi alla kan få nya ideor och fortsätta växa. I vilket fall så tycker jag sådant här är jättetråkigt att höra, men tyvärr är det väl så att vissa mår bra av att skada andra. Denna diskusion har jag med intresse följt från början.
Har märkt med mig själv att de bilder man fastnar för och kommenterar är de man tycker om, som tilltalar en. Tror det beror på det stora bildflödet och kanske så att man hällre glädjer någon med goda kommentarer(detta var tankar innan jag läste din insändarre Harald)och då måste bilden ha något alldeles extra. I vilket fall lade jag in en bild på prov i hård kritik.(surt sa räven om rönnbären). Bilden är tagen Raw format kl. 12.00 på dagen. Skärpan togs bort innan konvertering till jpg och ingen ny skärpa lades på. Detta var (enligt mig) en bild(fotograf) som behövde lite råd och hjälp(det gör vi ju kanske alla). Faktiskt var där en medlem(och tack för detta) som kommenterade bilden, korrekt och vänligt dessutom,tog upp skärpa ljus och dyligt, avslutade hela kommentaren med något possitivt. Nej fram för mer hjälpsamhet och uppmuntran.
Hälsar Lasse
 

Haraldus

Aktiv medlem
Eva,
Tack!

Lars,
Jag kan inte hitta någon rimlig förklaring till dessa händelser och det mycket aggressiva beteendet hos vissa personer. Jag kanske inte kan ta emot kritik på rätt sätt… Att detta skulle förorsaka mail med våldsamma personangrepp och mängder med svordomar har jag dock svårt att se. I det här sista fallet så skulle dock förklaringen vara enkel och så får jag en beskrivning av en sjukdomsdiagnos…

Faktum är att vem som helst ju kan registrera sig som medlem här på FS och det finns ju av naturliga skäl inget som spärrar ut personer med t ex dålig psykisk hälsa. Det väsentliga är ju vad som händer om det blir trassel och FS’ metoder tycker jag ändå är ganska rimliga och bra.

Ett sätt att slippa privata mail från en viss person är ju att spärra ut just den usern. I det här fallet kommer jag dock att kontakta internetleverantören eftersom övertrampen är så grova.

Jag håller helt med om att kritik fungerar bäst om den ges i en positiv och konstruktiv anda. Personer som svär och domderar har givetvis andra motiv för sitt agerande.
/Harald
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Artificiell skrev:
Bilden är visad närmare 200 gånger men har endast fått 2 (!) kommentarer. Vad har hänt? Har medlemmarna fått skrivkramp eller handlar det om onödig försiktighet?
För att återgå till ursprungsfrågan; betänk att räknaren visar även oinloggade - hur många av dessa 200 om var medlemmar och då ens hade möjlighet att skriva något ser man inte idag.

Det finns på förslag att dela upp räknaren i oinloggade/medlemmar.

För övrigt är det en trevligt uppåtgående trend på antalet kommentarer som skrivs per dag nu. Det skrivs ca 2300 st per dag - vilket ju är betydligt fler än antalet nya bilder per dag (ca 350).

Ang det här med påhopp i email; ja tyvärr har man svarat på ett mail man fått från en medlem på Fotosidan - då har man "röjt" sin epostadress och kan alltså fortsätta få sånt utanför Fotosidan, och vi kan inte göra något åt det.
 

xandx

Aktiv medlem
Re: Re: Bildkommentarer

clindh skrev:
Ang det här med påhopp i email; ja tyvärr har man svarat på ett mail man fått från en medlem på Fotosidan - då har man "röjt" sin epostadress och kan alltså fortsätta få sånt utanför Fotosidan, och vi kan inte göra något åt det.
Då hade det varit bra med någon sorts intern meddelandehantering.

ex: En inkorg och en utkorg.
Då kan ingen utanför fotosidan skicka meddelanden. Man skulle bara få tillgång till denna medelande hantering om man betalade.

Det borde inte vara svårt att fixa, har skrivit några sådana funktioner till olika saiter?

Man skulle kunna lägga in funktioner som att meddelandena raderades automatiskt om inte användaren sparat den när han läst den.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Bildkommentarer

xandx skrev:
Då hade det varit bra med någon sorts intern meddelandehantering.
Exakt, jag skriver på en sådan åt en kund just nu (på mitt "riktiga" jobb) faktiskt. Så med tiden kommer det in på Fotosidan också. Men som vanligt lovar jag inget leveransdatum... :)
 

Artificiell

Aktiv medlem
Tammy skrev:
Vill du ha respons? ge då lite också...annars tröttnar folk på att ge! Å om igen, detta gäller inte alla, men en hel del!
Vet inte om det var riktat till mig, men närmare 1 900 kommentarer på ungefär 9 månader är väl inte så illa pinkat? Har samtidigt fått drygt 700. Ganska positiv relation tycker jag.
 

Linkan71

Aktiv medlem
Har nu läst igenom tråden. Min erfarenhet är att om jag kommenterar så får jag kommentarer tillbaka. Jag är nöjd med detta. Fått 260 kommentarer bilder - givit 360 kommentarer på bilder.
 

Artificiell

Aktiv medlem
FILM) (Linkan71 skrev:
Har nu läst igenom tråden. Min erfarenhet är att om jag kommenterar så får jag kommentarer tillbaka. Jag är nöjd med detta. Fått 260 kommentarer bilder - givit 360 kommentarer på bilder.
Okej, det innebär att du har en svarsfrekvens på 0,72, vilket får anses som bra. Själv har jag en svarsfrekvens på 0,37. Jag har inga åsikter om skillnaden utan endast haft åsikter om relationen 'tittar' kontra 'kommentarer'. Se första inlägg ;)
 

Linkan71

Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Okej, det innebär att du har en svarsfrekvens på 0,72, vilket får anses som bra. Själv har jag en svarsfrekvens på 0,37. Jag har inga åsikter om skillnaden utan endast haft åsikter om relationen 'tittar' kontra 'kommentarer'. Se första inlägg ;)
Jo det håller jag också med dig om. Det är oerhört många fler som tittar än som kommenterar. Jag skulle gissa att det är går 10gg tittande på en kommentar.
 

xandx

Aktiv medlem
FILM) (Linkan71 skrev:
Jo det håller jag också med dig om. Det är oerhört många fler som tittar än som kommenterar. Jag skulle gissa att det är går 10gg tittande på en kommentar.
Sedan kan det vara så att man får mycket komentarer på en bild och hamnar som jag på minus 30 :) Har en bild som blev vald till en av månadens favoritbilder och den har typ samlat på sig 27 komentarer. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755914.htm?set=lp
 
ANNONS