Annons

Bildnumrering på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasj

Medlem
Jag har en fråga som jag vill bolla med er här på forumet.

För några veckor sedan köpte jag en Canon 40d, ny i butik. För någon dag sedan upptäckte jag att mina allra första bilder på minneskortet (alltså de första jag tog med kameran när den var ny) började på numrering runt 2500. Min spontana tanke var att kameran då var använd tidigare (ev öppet köp från annan kund?). Jag använde ett minneskort som jag tidigare har använt tillsammans med en Canon 350d, kan det vara någon numrering på denna som spökar på minneskortet och som gör att numreringen på 40d började på ett högre nummer?

Tacksam för synpunkter på detta.

Jag har en fråga som jag vill bolla med er här på forumet.

För några veckor sedan köpte jag en Canon 40d, ny i butik. För någon dag sedan upptäckte jag att mina allra första bilder på minneskortet (alltså de första jag tog med kameran när den var ny) började på numrering runt 2500. Min spontana tanke var att kameran då var använd tidigare (ev öppet köp från annan kund?). Jag använde ett minneskort som jag tidigare har använt tillsammans med en Canon 350d, kan det vara någon numrering på denna som spökar på minneskortet och som gör att numreringen på 40d började på ett högre nummer?

Tacksam för synpunkter på detta.

Mest troligt är att numreringen hänger med från det gamla kortet.

Om du inte formatterade minneskortet innan du började fotografera med den nya kameran, så kan det bli så. Kameran tar första lediga nummer på kortet.

Är detta något som kan hänga kvar även om kortet raderas (och ev formateras, allt med enbart kamera som hjälp och ingen dator)?

Är detta något som kan hänga kvar även om kortet raderas (och ev formateras, allt med enbart kamera som hjälp och ingen dator)?

Formaterar du den i kameran så ligger bildnumreringen kvar. Annars så skulle ju bildnumreringen börja om på 1 varje gång man formaterar kortet i kameran. Vilket det ju inte gör.

Ok, lutar åt att det är den gamla numreringen som hänger kvar då.

Är det någon som vet om 40d normalt har skyddsplast för displayen när den är ny?

du kan ju göra det så enkelt att du tar ett kort sen kollar i exiffilen med tex exif pro hur många exponeringar kameran har tagit.

Kolla upp hur många bilder du har tagit med din gamla kamera om du har kvar alla filer, är det i närheten av 2500 så är mysteriet löst.

Förutsatt att det var det enda kortet du använde, men det var det nog inte så det spricker.

Om jag inte är helt fel ute så fungerar det så här:

Kameran har default en räknare. När den tar en bild så jämförst detta nummer med informationen på minneskortet. Om kortet inte innehåller någon information eller om kortets nummer är lägre än kamerans så används kamerans nummer, annars kortets nummer.

Det går att åsidosätta detta beteende, se kamerans manual.

Alltså, om du tog ditt gamla minneskort och satte det i den nya kameran och INTE formaterade det så får du med all sannolikhet en första bild som inte börjar på 1.

Om jag minns rätt så har 40D inte någon skyddsfilm äver displayen när den är ny, men jag kan mycket väl ha fel där.

Jag tycker inte du skall oroa dig för att kameran är använd - ut och fota istället! :)

Mvh
Anders

Det sitter ingen skyddsfilm på displayen.

Det finns ett program som visar hur många exponeringar kameran verkligen gjort (inte filnamnet den ger).
Har inte länken framme nu, men sök lite här så hittar du den säkert.

Tack för tipsen, efter kontroll visade programmet att det hade tagits ungefär så många bilder som jag förväntade mig, så problemet bör vara ur världen.

ANNONS
Götaplatsens Foto